Hlavní část rekonstrukce za zhruba 80 milionů korun se odehrává na silnici. Čtyři sta metrů dlouhý kus třídy 1. máje mezi náměstím Republiky a průčelím hotelu Palác čeká především výměna tramvajových kolejí.
„Oprava je zcela nezbytná. Trať je v tomto úseku ve špatném technickém stavu, na což opakovaně upozorňoval Drážní úřad,“ přibližuje mluvčí olomoucké radnice Radka Štědrá.
Koleje z padesátých let minulého století. Jejich výměna citelně zasáhne olomouckou MHD. Některé tramvaje zůstávají v depu, další jezdí podle výlukových jízdních řádů.
Dopravní podnik kvůli velkým změnám v pátek a ještě i v pondělí ráno posílá do terénu své zaměstnance, aby cestujícím pomohli se orientovat.
„Vždy od šesti hodin ráno do deseti hodin dopoledne budou k dispozici na zastávce Hlavní nádraží. Tito informátoři budou mít reflexní vesty a budou lidem předávat letáky s informacemi,“ vysvětluje Štědrá.
S uzavírkami a objížďkami musí lidé počítat až do listopadu
Na klíčové spojnici mezi hlavním nádražím a centrem krajského města se kromě kolejí budou rekonstruovat i tramvajové troleje, samotná silnice, chodníky, veřejné osvětlení a také kanalizace či vodovod. Práce skončí začátkem listopadu.
Do té doby se řidiči budou potýkat s uzavírkami a objížďkami. Zcela zapovězená je pro ně samotná třída 1. máje, opravy ovlivní život i v dalších ulicích. Ze sousední Kosinovy ulice se stane slepá ulice.
„Vznikne tu místo pro zásobování obchodů. Kosinova ulice bude pro dopravu přístupná z nábřeží Přemyslovců. V této části nábřeží proto bude po dobu stavby zaveden obousměrný provoz, což si vyžádá i úbytek parkovacích míst,“ popisuje druhý mluvčí radnice Michal Folta.
Parkování město omezí také na začátku a na konci ulice Jiřího z Poděbrad a na přilehlé části nábřeží Přemyslovců. Bude tudy jezdit náhradní autobusová linka.
„Přičemž u budovy pojišťovny bude dočasně umístěna zastávka MHD U Dómu,“ doplňuje Folta. Kvůli dopravní obsluze se na obousměrnou silnici promění takzvaný hanácký kopec, kde je běžně jednosměrka.
„Úprava čeká i Mariánskou ulici, kde se změní směr jednosměrné dopravy, ve Wurmově ulici pak bude po dobu stavby zaveden obousměrný provoz,“ vypočítává Folta.
Investice nabrala zhruba roční skluz, městu se navíc prodraží
Celkově podle něj v zasažené oblasti, která zahrnuje dvanáct ulic a náměstí, ubude dočasně zhruba polovina parkovacích míst. Radnice proto lidem, kteří tu doposud svá auta nechávali na dlouhodobé parkovací karty, domluvila náhradu v parkovacím domě v nedaleké Koželužské ulici.
„Držitelé karet mohou parkovací karty na dobu stavebních prací a dopravních omezení vyměnit za kartu opravňující je zde k bezplatnému parkování. Po skončení stavby je lidé parkovacímu domu vrátí a dostanou zpět své standardní parkovací karty,“ upřesňuje Folta.
Modernizace třídy 1. máje ovšem měla začít už loni. Začátek prací však posunulo dlouhé výběrové řízení a také tahanice města se stavební firmou ohledně termínů.
Olomouc ve výsledku přišla o padesátimilionovou dotaci ze Švýcarských fondů. Nesplnila totiž podmínku, podle níž měla být frekventovaná ulice opravena už do konce loňského roku.
Opravy a MHD. Některé tramvaje nepojedouTRAMVAJE AUTOBUSY Výlukové autobusy označené X částečně na trase Hlavní nádraží - U Dómu - Hlavní nádraží nahradí tramvaje. Zastavovat budou na těchto místech a zastávkách: Trasa mezi zastávkami U Dómu - Nám. Republiky - Náměstí Hrdinů / Palackého a zpět nebude při výluce obsluhována. (zdroj: Dopravní podnik města Olomouce) |