Stavbaři dokončili přesun třistatunového ocelového mostu nad řeku Moravu

  • 5
V Olomouci skončilo nasouvání více než padesát metrů dlouhého a téměř tři sta tun těžkého ocelového mostu nad jedno z ramen řeky Moravy. Druhá polovina konstrukce bude následovat příští rok. Starý most komplikoval snadné převedení velké vody v řece.

První polovinu konstrukce mostu přezdívaného Rejnok chystali dělníci na olomoucké Masarykově třídě od poloviny září z dílů, které postupně smontovali, svařili a natřeli.

„Podélný posun mostu směrem nad koryto byl dokončený už minulý týden, pak několik dní trvala příprava na příčný posun o čtyři metry. Ten se podařil za jeden den, takže nyní máme most v pozici, která by měla být už téměř finální,“ potvrdil mluvčí Povodí Moravy Petr Chmelař.

Most má přezdívku Rejnok

Stavbaři tak do Vánoc splnili harmonogram, most ještě zabezpečí a na místo se vrátí až v lednu. Staveniště bude přes Vánoce hlídat bezpečnostní agentura.

„Začátkem ledna začneme pracovat na ložiscích, které je potřeba navařit a připravit. Most je proto v současnosti ještě o kousek výš, pak se pomocí hydraulických pístů spustí dolů,“ popsal Chmelař.

Následovat bude betonování, ukládání mostovky a inženýrské sítě. Na jaře se na tuto část mostu přesunou chodci a stavbaři začnou pracovat na druhé polovině.

Nasouvání 55 metrů dlouhé a 295 tun vážící konstrukce netrvalo ani deset dní, z bezpečnostních důvodů byla uzavřena přilehlá lávka pro pěší. Náhradní trasa vede z Masarykovy třídy ulicí Dukelskou a Kpt. Nálepky na Gorazdovo náměstí a přes most na ulici Komenského.

Původně měla být mostní konstrukce nasunuta už v první polovině listopadu, podle Povodí Moravy ale problémy spojené s koronavirovými omezeními vedly k dílčímu zdržení při montáži, v říjnu navíc po silných deštích došlo k zaplavení stavby.

Nové koryto s mostem zvládnou 380letou povodeň

Ostatní práce se však zatím drží naplánovaného harmonogramu a dílčí zdržení by tak nemělo mít na celkové datum dokončení vliv. Předpokládané dokončení budování protipovodňových opatření v rámci takzvané II. B etapy je v polovině roku 2022.

10. prosince 2020

V příštím roce začne také demolice zatím stojícího zbytku starého mostu.

„Na jaře začneme s druhou polovinou mostu, což proběhne prakticky stejně jak z hlediska stavebních prací, tak časové náročnosti. Na dokončení mostu naváže propojení náplavky pod mostem směrem k vysokoškolským kolejím,“ nastínil generální ředitel Povodí Moravy Václav Gargulák. 

Nový ocelový most s betonovou deskou složený ze dvou polí bude mít celkovou délku 63,3 metrů a šířku 26,3 metrů, ode dna řeky ho dělí 7,7 metrů. Společně s korytem v okolí je navržen tak, aby zajistil převedení průtoku 380leté vody o průtoku 650 metrů krychlových za sekundu.