Úřad maršálka Opole už jedná o možnosti zavést nový mezinárodní spoj s polským ministerstvem infrastruktury a rozvoje. Pokud bude úspěšné, od prosince bude možné cestovat z Wroclawi do Mikulovic a zpět. Informaci přinesl polský zpravodajský server nto.pl.
Obce a města Dolního Slezska a Opolské oblasti společně předložily žádost na zřízení regionálních přímých vlaků mezi Wroclawí a Jeseníkem, přes Brzeg, Grodkow, Nysu a Głuchołazy. Jenže cesta je možná pouze do Mikulovic.
"V současné době je možné s ohledem na schvalovací podmínky vozového parku vstupujícího do České republiky realizovat pouze spojení mezi Wroclawí a Mikulovicemi," sdělila Violetta Ruszczewska, mluvčí Úřadu maršálka Opole.
Polské samosprávy teď podle ní jednají o financování mezinárodních spojů s ministerstvem infrastruktury a rozvoje, které má jejich provoz dotovat.
"Pokud se rozhodne kladně, budeme moci cestovat opolskými vlaky do Mikulovic už od poloviny prosince, kdy začne platit nový jízdní řád," upozornila Ruszczewska.
Trať na polské straně chátrá
Podle ní by zatím jezdil jeden pár vlaků denně a zřejmě jen ve volných dnech. Na české straně by tam sloužil zejména turistickému ruchu nebo lidem, kteří jezdí do Polska nakupovat.
"Jízdní řád je zatím otevřen a závisí na mnoha faktorech týkajících se zejména dostupného vozového parku a vzájemné dohody," dodala.
Také Poláci by nový spoj přivítali. "Ten vlak by pomohl jak studentům jezdícím od nás do Wroclawi, tak v zimě našim lidem do jesenických lyžařských areálů a v létě na turistiku," uvedl mluvčí glucholazské radnice Pawel Szymkowicz.
Náměstka hejtmana Aloise Mačáka iniciativa Poláků překvapila.
"Určitě je to dobrá myšlenka. Jen je škoda, že to Poláci s námi nekonzultují. Bylo by dobré postupovat společně, protože část trati využívají i naše vlaky jezdící mezi Mikulovicemi a Jindřichovem ve Slezsku přes Polsko," uvedl náměstek olomouckého hejtmana Alois Mačák.
Úsek Głuchołazy - státní hranice by byl společný i pro peážní vlaky jezdící od Jeseníku do Mikulovic a poté přes Polsko do Jindřichova ve Slezsku a dál na Krnov a Ostravu. Trať na polském území už ale sotva vyhovuje železničním předpisům a české vlaky tam musí jezdit velmi pomalu.
Poláci totiž trať v současnosti pro vlastní vlaky nevyužívají, takže přestože jim Česko platí ročně pět milionů na poplatcích, do její údržby neinvestují, a ta chátrá. Pokud na trasu pošlou vlastní soupravy, mohl by se jejich přístup změnit.
České vlaky by mohly přes Polsko opět zrychlit
Znovupřipojení trasy od hranic do Głuchołaz by tak ve výsledku mohlo pomoci i cestujícím v českých vlacích, které by cestou přes Polsko mohly opět zrychlit, pokud Poláci koleje opraví.
Šéf Sdružení měst a obcí Jesenicka Lubomír Žmolík by nové spojení z Polska rovněž přivítal.
"Spoj by byl dobrý jak pro naše turisty, tak pro cesty na nákupy, pokud lidé nechtějí jet autem. Je ale škoda, že to Poláci s námi vůbec nekonzultují," řekl.
Podle Žmolíka totiž bude například potřeba investovat do zanedbaného úseku z Głuchołaz k hranici. "To by i pro české vlaky vyřešilo část průjezdu Polskem, takže to by bylo jenom dobře. Železniční dopravu mezi severem obou našich krajů je potřeba udělat zajímavější pro cestující, a to bez modernizace nepůjde," řekl Žmolík.
Jak se na zájem Poláků zavést nový vlak do Česka dívá Správa železniční dopravní cesty, která se stará o zdejší tratě?
"Stačí splnit podmínky dané Zákonem o dráze a získat povolení Drážního úřadu," uvedl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. Se zařazením polského vlaku do grafikonu nebude problém, protože z Mikulovic na Polsko jezdí jen zmíněné čtyři páry vlaků z Jeseníku do Ostravy.