Poláci chtějí nový vlak přes hranice, jel by z Vratislavi do Jeseníků

  9:18aktualizováno  9:18
Poláci chtějí zřídit nový vlakový spoj mezi Vratislaví a Jeseníky. Po letech, kdy obyvatelé severní části Olomouckého kraje trpí spíše škrty v dopravě, by to byla velká změna. A co víc, příznivá zpráva to může být i pro ohroženou trať Jeseník - Głuchołazy - Ostrava.
Zlepšení spojení od hranic do Głuchołaz by ve výsledku mohlo pomoci i cestujícím v českých vlacích z Jeseníku do Ostravy. Ilustrační snímek

Zlepšení spojení od hranic do Głuchołaz by ve výsledku mohlo pomoci i cestujícím v českých vlacích z Jeseníku do Ostravy. Ilustrační snímek | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Úřad maršálka Opole už jedná o možnosti zavést nový mezinárodní spoj s polským ministerstvem infrastruktury a rozvoje. Pokud bude úspěšné, od prosince bude možné cestovat z Wroclawi do Mikulovic a zpět. Informaci přinesl polský zpravodajský server nto.pl.

Obce a města Dolního Slezska a Opolské oblasti společně předložily žádost na zřízení regionálních přímých vlaků mezi Wroclawí a Jeseníkem, přes Brzeg, Grodkow, Nysu a Głuchołazy. Jenže cesta je možná pouze do Mikulovic.

"V současné době je možné s ohledem na schvalovací podmínky vozového parku vstupujícího do České republiky realizovat pouze spojení mezi Wroclawí a Mikulovicemi," sdělila Violetta Ruszczewska, mluvčí Úřadu maršálka Opole.

Polské samosprávy teď podle ní jednají o financování mezinárodních spojů s ministerstvem infrastruktury a rozvoje, které má jejich provoz dotovat.

"Pokud se rozhodne kladně, budeme moci cestovat opolskými vlaky do Mikulovic už od poloviny prosince, kdy začne platit nový jízdní řád," upozornila Ruszczewska.

Trať na polské straně chátrá

Podle ní by zatím jezdil jeden pár vlaků denně a zřejmě jen ve volných dnech. Na české straně by tam sloužil zejména turistickému ruchu nebo lidem, kteří jezdí do Polska nakupovat.

"Jízdní řád je zatím otevřen a závisí na mnoha faktorech týkajících se zejména dostupného vozového parku a vzájemné dohody," dodala.

Také Poláci by nový spoj přivítali. "Ten vlak by pomohl jak studentům jezdícím od nás do Wroclawi, tak v zimě našim lidem do jesenických lyžařských areálů a v létě na turistiku," uvedl mluvčí glucholazské radnice Pawel Szymkowicz.

Náměstka hejtmana Aloise Mačáka iniciativa Poláků překvapila.

"Určitě je to dobrá myšlenka. Jen je škoda, že to Poláci s námi nekonzultují. Bylo by dobré postupovat společně, protože část trati využívají i naše vlaky jezdící mezi Mikulovicemi a Jindřichovem ve Slezsku přes Polsko," uvedl náměstek olomouckého hejtmana Alois Mačák.

Úsek Głuchołazy - státní hranice by byl společný i pro peážní vlaky jezdící od Jeseníku do Mikulovic a poté přes Polsko do Jindřichova ve Slezsku a dál na Krnov a Ostravu. Trať na polském území už ale sotva vyhovuje železničním předpisům a české vlaky tam musí jezdit velmi pomalu.

Poláci totiž trať v současnosti pro vlastní vlaky nevyužívají, takže přestože jim Česko platí ročně pět milionů na poplatcích, do její údržby neinvestují, a ta chátrá. Pokud na trasu pošlou vlastní soupravy, mohl by se jejich přístup změnit.

České vlaky by mohly přes Polsko opět zrychlit

Znovupřipojení trasy od hranic do Głuchołaz by tak ve výsledku mohlo pomoci i cestujícím v českých vlacích, které by cestou přes Polsko mohly opět zrychlit, pokud Poláci koleje opraví.

Šéf Sdružení měst a obcí Jesenicka Lubomír Žmolík by nové spojení z Polska rovněž přivítal.

"Spoj by byl dobrý jak pro naše turisty, tak pro cesty na nákupy, pokud lidé nechtějí jet autem. Je ale škoda, že to Poláci s námi vůbec nekonzultují," řekl.

Podle Žmolíka totiž bude například potřeba investovat do zanedbaného úseku z Głuchołaz k hranici. "To by i pro české vlaky vyřešilo část průjezdu Polskem, takže to by bylo jenom dobře. Železniční dopravu mezi severem obou našich krajů je potřeba udělat zajímavější pro cestující, a to bez modernizace nepůjde," řekl Žmolík.

Jak se na zájem Poláků zavést nový vlak do Česka dívá Správa železniční dopravní cesty, která se stará o zdejší tratě?

"Stačí splnit podmínky dané Zákonem o dráze a získat povolení Drážního úřadu," uvedl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. Se zařazením polského vlaku do grafikonu nebude problém, protože z Mikulovic na Polsko jezdí jen zmíněné čtyři páry vlaků z Jeseníku do Ostravy.

Nejčtenější

Osudový omyl. První a poslední přistání proudového letadla v Olomouci

MiG-21F trupového čísla 0618 s nímž v Olomouci tragicky havaroval kadet Omran...

Bylo mu 23 let, když se u Přerova učil létat na vysoce výkonném letounu Mig-21F. Podcenil však zadání úkolu a při...

Slavia po titulu v lize získala i pohár, ve finále porazila Ostravu 2:0

Tomáš Souček se raduje z proměněné penalty ve finálovém zápase proti Baníku.

Fotbalová Slavia po ligovém titulu získala i domácí pohár. Vyhrát obě trofeje v jednom roce se jí povedlo poprvé v...

Za smrt kolegy při nehodě dostal hasič podmínku, sám přišel o nohu

Řidič hasičské cisterny Petr Matějíček čelí u soudu obžalobě z usmrcení z...

Šumperský soud potrestal hasiče Petra Matějíčka za tragickou nehodu cisterny jedoucí k zásahu podmíněným trestem....

Sparta už si vybrala, favoritem na pozici trenéra je olomoucký Jílek

Olomoucký trenér Václav Jílek zachmuřeně sleduje vystoupení svých svěřenců...

Fotbalová Sparta má favorita na pozici trenéra. Je jím Václav Jílek, současný kouč Sigmy Olomouc. Byť všechno není...

Dluhoničtí jsou ochotní přestat blokovat dostavbu D1, mají ale podmínky

Pohled na nynější konec dálnice D1 u Říkovic vedoucí k Přerovu od Zlína a...

Na cestě k dokončení páteřní české dálnice D1 zřejmě padla jedna z letitých blokád znemožňujících dostavbu posledního...

Další z rubriky

Trh s byty nejvíc ožil na Jesenicku, OIomoucko a Přerovsko dál stagnuje

Ilustrační snímek

Trh s byty se v Olomouckém kraji po delší době hýbe směrem nahoru, byť ne v celém regionu. Nejvíc se oživil v Jeseníku,...

Historii fotbalu i hokeje ve Zlíně přiblíží filmové dokumenty

Filmový projekt k devadesátinám zlínského hokeje podpořil i Martin Hamrlík.

Zlínští hokejisté a fotbalisté dostanou letos ke svému jubileu filmové dokumenty mapující jejich dějiny. Snímky odhalí...

Elektrárnu Dlouhé Stráně zvolili čtenáři unikátním turistickým cílem

Horní nádrž přečerpávací vodní elektrárny Dlouhé stráně na vrcholu stejnojmenné...

V hlasování o nejzajímavější unikátní turistický cíl v regionech zvítězila přečerpávací vodní elektrárna Dlouhé Stráně...

České školství zaostává. Rozdíly mezi školami se prohlubují
České školství zaostává. Rozdíly mezi školami se prohlubují

V Česku máme jednu z nejdelších rodičovských vůbec. Matky dvou dětí stráví doma průměrně 6–8 let, přestože by se mnohdy chtěly vrátit do práce dříve. Jaké jsou u nás rozdíly v rodičovské oproti ostatním evropským zemím?

Najdete na iDNES.cz