Česko platí Polákům za jejich trať miliony, koleje ale dál chátrají

  11:23aktualizováno  11:23
Uplynul další rok, ale na chátrající železniční trati přes polské Glucholazy se nic nezměnilo. Přestože česká strana za její používání pro vlaky spojující Olomoucký a Moravskoslezský kraj platí miliony korun, koleje dál chátrají a spěšné vlaky tudy musí jezdit téměř krokem. Podle Českých drah se tak brzy může stav dostat na hranici bezpečnosti.

Železniční stanice v polských Glucholazech, přes které vede trať z Mikulovic do Krnova. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Trať přes polské území je klíčová pro železniční spojení mezi Jesenickem a Krnovskem, kvůli neustále se zhoršujícímu technickému stavu zde ale musí strojvůdci spěšných vlaků zpomalovat na třicet až čtyřicet kilometrů v hodině.

V současnosti tudy jezdí čtyři páry vlaků denně. Počítá se s tím i pro příští rok. Ale České dráhy varují, že pokud se nic nezmění, mohlo by v blízké budoucnosti dojít na zrušení spojů kvůli ohrožení bezpečnosti.

"V novém grafikonu platném od prosince budou zachovány čtyři páry spěšných vlaků, které si objednaly oba kraje. Stav tratě v Polsku je ale velmi špatný a je otázka, kdy přestane vyhovovat z pohledu bezpečnosti. Není možné jen neustále snižovat rychlost," uvedla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Olomoucký kraj a Sdružení měst a obcí Jesenicka přitom volají, aby železniční doprava přes Polsko za každou cenu zůstala zachovaná.

"Zrušení této trati by znamenalo ještě víc odříznout Jesenicko. Znemožnilo by to dopravu řady lidí do zaměstnání a studentů na střední a vysoké školy," upozornil náměstek hejtmana Alois Mačák.

Podmínky používání trati určuje smlouva z roku 1947

Za průjezd vlaků Polskem platí Česká republika miliony korun ročně, trať přes Glucholazy přesto zůstává bez jakýchkoli investic.

"Na rekonstrukci tratě přes Polsko je třeba sehnat peníze a taky vymyslet způsob, jak to provést," podotkl předseda dopravní komise Olomouckého kraje Miroslav Kapoun. Podle něj bude potřeba radikálně změnit česko-polskou smlouvu o peážní trati z roku 1947.

"Ta smlouva je hodně nešťastná. Doprava na této trati je vyhrazena jen pro nás a tratě využívané Poláky jsou od ní odříznuté, takže Poláci od ní nemají žádný přípoj do vnitrozemí. Proto také není z polské strany zájem do trati investovat," poznamenal Kapoun.

Přitom trať potřebuje nejen opravit, ale v ideálním případě také změnit zastávky v Glucholazech. Původní historické nádraží je totiž vzdálené přes dva kilometry od centra města, kam Češi z Jesenicka často míří.

"Lidé, kteří jezdí od nás do Polska za nákupy, tak radši budou jezdit auty, protože chodit s nákupy tolik kilometrů pěšky nikdo nebude. Vybudování zastávky v centru by trati hodně prospělo," poukázal šéf Sdružení měst a obcí Jesenicka Lubomír Žmolík.

Opraví trať Češi, nebo Poláci? Anebo nikdo?

Podle Kapouna by železnici mohlo zachránit to, že by si Správa železniční dopravní cesty starající se o české tratě dlouhodobě pronajala i tu polskou a potom do ní investovala.

Ve hře je rovněž varianta, že by se Česká republika dohodla s Polskem na změně podmínek a do tratě investovali Poláci. Předestřel ale i třetí možnost: že by vlaky jezdily do Zlatých Hor a tam lidé přestoupili na autobusy, které by je převezly do Moravskoslezského kraje.

"Uvidíme, co bude reálné. V každém případě to bude chtít změny na mezistátní úrovni, jako je pozměnění prastaré mezivládní smlouvy, případně legislativní úpravy. Jinak se nikam z místa neposuneme," řekl Kapoun. České dráhy i Správa železniční dopravní cesty ujišťují, že se žádným jednáním nebrání.

"Uvidíme, jak která navržená varianta bude akceptovatelná. Je ale jisté, že bez nutné rekonstrukce trať nemůže dlouhodobě fungovat," řekla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

"Úsek přes Polsko pro zajištění dopravní obslužnosti mezi Olomouckým a Moravskoslezským krajem opravdu potřebujeme. Bude nutné podrobně rozebrat všechny možnosti. Uvidíme, co se ve vztahu k Polsku ukáže jako uskutečnitelné," doplnil mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

Trať z Mikulovic do Krnova vede sedmnáct kilometrů po polských kolejích. Ty jsou v hrozném stavu.

Trať z Mikulovic do Krnova vede sedmnáct kilometrů po polských kolejích. Ty jsou v hrozném stavu.

Nejčtenější

Čech vyhrál v loterii Eurojackpot 1,4 miliardy, k výhře už se přihlásil

Ilustrační snímek

V evropské loterii Eurojackpot v pátek vyhrál sázející z České republiky 1 411 860 488 korun. Je to druhá nejvyšší...

Podnikatelský „zázrak“ socialismu. Za úspěchem JZD Slušovice stála StB

JZD Slušovice - socialistický zázrak 80. let

Fenomén, socialistický zázrak – tak se o třítisícových Slušovicích obvykle mluví. Legenda praví, že JZD Slušovice byl...

Obchod s vyřazeným zbožím skupuje věci, které nechtějí ani některé řetězce

ilustrační snímek

Skleničky, hrnečky, brýle, baterie, džíny, sekačky na trávu, sponky do vlasů nebo krém na ruce, to je jen zlomek toho,...

Kdo „podojil“ Slušovice. O konci družstva s kriminálním pozadím se mlčí

JZD Slušovice - socialistický zázrak 80. let

Konec známého socialistického jednotného zemědělského družstva v obci Slušovice na počátku 90. let měl kriminální...

Hypermarkety začaly znovu brát stravenky. Pokladny rozdělí nákup

pokladní, ilustrační snímek

Velké obchody v Česku až na výjimky opět berou stravenky. Od června je možné jimi platit i za nákupy potravin v...

Další z rubriky

Konec období sucha. Boeing konečně získal objednávku na letouny 737 MAX

Boeing 737 MAX 8

Společnost Boeing získala první objednávku letounů 737 MAX 8 od chvíle, kdy byla kvůli dvěma nehodám nucena tento typ...

České dráhy vybaví 453 lokomotiv evropským zabezpečovacím systémem

Vizualizace nových vlaků Českých drah, které by se na pravidelných linkách měly...

České dráhy uzavřely první smlouvu na vybavení až 131 elektrických lokomotiv celoevropským zabezpečovacím zařízením...

Airbus představil na airshow v Paříži nové letadlo a miliardové zakázky

Airbus A350-1000 na 53. ročníku International Paris Air Show na letišti Le...

Společnost Airbus přitvrdila a svému konkurentovi připravila na aerosalonu International Paris Air Show 2019 nemilé...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz