Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Česko platí Polákům za jejich trať miliony, koleje ale dál chátrají

  11:23
Uplynul další rok, ale na chátrající železniční trati přes polské Glucholazy se nic nezměnilo. Přestože česká strana za její používání pro vlaky spojující Olomoucký a Moravskoslezský kraj platí miliony korun, koleje dál chátrají a spěšné vlaky tudy musí jezdit téměř krokem. Podle Českých drah se tak brzy může stav dostat na hranici bezpečnosti.

Železniční stanice v polských Glucholazech, přes které vede trať z Mikulovic do Krnova. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Trať přes polské území je klíčová pro železniční spojení mezi Jesenickem a Krnovskem, kvůli neustále se zhoršujícímu technickému stavu zde ale musí strojvůdci spěšných vlaků zpomalovat na třicet až čtyřicet kilometrů v hodině.

V současnosti tudy jezdí čtyři páry vlaků denně. Počítá se s tím i pro příští rok. Ale České dráhy varují, že pokud se nic nezmění, mohlo by v blízké budoucnosti dojít na zrušení spojů kvůli ohrožení bezpečnosti.

"V novém grafikonu platném od prosince budou zachovány čtyři páry spěšných vlaků, které si objednaly oba kraje. Stav tratě v Polsku je ale velmi špatný a je otázka, kdy přestane vyhovovat z pohledu bezpečnosti. Není možné jen neustále snižovat rychlost," uvedla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Olomoucký kraj a Sdružení měst a obcí Jesenicka přitom volají, aby železniční doprava přes Polsko za každou cenu zůstala zachovaná.

"Zrušení této trati by znamenalo ještě víc odříznout Jesenicko. Znemožnilo by to dopravu řady lidí do zaměstnání a studentů na střední a vysoké školy," upozornil náměstek hejtmana Alois Mačák.

Podmínky používání trati určuje smlouva z roku 1947

Za průjezd vlaků Polskem platí Česká republika miliony korun ročně, trať přes Glucholazy přesto zůstává bez jakýchkoli investic.

"Na rekonstrukci tratě přes Polsko je třeba sehnat peníze a taky vymyslet způsob, jak to provést," podotkl předseda dopravní komise Olomouckého kraje Miroslav Kapoun. Podle něj bude potřeba radikálně změnit česko-polskou smlouvu o peážní trati z roku 1947.

"Ta smlouva je hodně nešťastná. Doprava na této trati je vyhrazena jen pro nás a tratě využívané Poláky jsou od ní odříznuté, takže Poláci od ní nemají žádný přípoj do vnitrozemí. Proto také není z polské strany zájem do trati investovat," poznamenal Kapoun.

Přitom trať potřebuje nejen opravit, ale v ideálním případě také změnit zastávky v Glucholazech. Původní historické nádraží je totiž vzdálené přes dva kilometry od centra města, kam Češi z Jesenicka často míří.

"Lidé, kteří jezdí od nás do Polska za nákupy, tak radši budou jezdit auty, protože chodit s nákupy tolik kilometrů pěšky nikdo nebude. Vybudování zastávky v centru by trati hodně prospělo," poukázal šéf Sdružení měst a obcí Jesenicka Lubomír Žmolík.

Opraví trať Češi, nebo Poláci? Anebo nikdo?

Podle Kapouna by železnici mohlo zachránit to, že by si Správa železniční dopravní cesty starající se o české tratě dlouhodobě pronajala i tu polskou a potom do ní investovala.

Ve hře je rovněž varianta, že by se Česká republika dohodla s Polskem na změně podmínek a do tratě investovali Poláci. Předestřel ale i třetí možnost: že by vlaky jezdily do Zlatých Hor a tam lidé přestoupili na autobusy, které by je převezly do Moravskoslezského kraje.

"Uvidíme, co bude reálné. V každém případě to bude chtít změny na mezistátní úrovni, jako je pozměnění prastaré mezivládní smlouvy, případně legislativní úpravy. Jinak se nikam z místa neposuneme," řekl Kapoun. České dráhy i Správa železniční dopravní cesty ujišťují, že se žádným jednáním nebrání.

"Uvidíme, jak která navržená varianta bude akceptovatelná. Je ale jisté, že bez nutné rekonstrukce trať nemůže dlouhodobě fungovat," řekla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

"Úsek přes Polsko pro zajištění dopravní obslužnosti mezi Olomouckým a Moravskoslezským krajem opravdu potřebujeme. Bude nutné podrobně rozebrat všechny možnosti. Uvidíme, co se ve vztahu k Polsku ukáže jako uskutečnitelné," doplnil mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

Trať z Mikulovic do Krnova vede sedmnáct kilometrů po polských kolejích. Ty jsou v hrozném stavu.

Trať z Mikulovic do Krnova vede sedmnáct kilometrů po polských kolejích. Ty jsou v hrozném stavu.

Česko už není montovna aut, ale utíkají investice, varuje šéf průmyslové firmy

  • Nejčtenější

Exmanžel si z mého účtu poslal stovku. Klienty Spořitelny zaskočila změna

Klienty České spořitelny překvapila novinka, kterou od Nového roku mají disponenti účtů. S účtem, k němuž jim jeho majitel udělil práva, totiž nyní mohou nakládat nejen na pobočce, ale také v...

Fronty a kolaps dopravy. Zájem o Lidl Outlet zaskočil i samotný řetězec

Zablokované parkoviště, několikasetmetrové fronty a naštvaní zákazníci. Zájem o zlevněné zboží z první outletové prodejny Lidl nepolevoval ani o víkendu. Situace zaskočila nejen místní obyvatele, ale...

Rakušané se rozčilují nad zálohami na PET lahve. A Němci se jim smějí

Rakousko od ledna zavedlo systém zálohování nápojových PET lahví a hliníkových plechovek. Zákazníci za ně při nákupu platí zálohu 25 centů, v přepočtu tedy asi šest korun. Systém, který funguje...

Zkušební nákup aneb když nestačí ani tři vozíky. Jak Češi obléhají Lidl Outlet

Redakce iDNES. cz provedla zkušební nákup v první outletové prodejně Lidl, kterou řetězec otevřel na začátku ledna v pražských Štěrboholích. Ani po deseti dnech zájem o zlevněné zboží neopadl,...

Neratovická Spolana propustí většinu zaměstnanců a ukončí část výroby

Neratovická společnost Spolana ukončí v první polovině roku část výroby, kvůli čemuž propustí většinu zaměstnanců. Týkat se to bude zhruba 500 lidí, ve firmě jich zůstane kolem 150. Podnik při...

Sadaři měli kvůli mrazům jen třetinovou úrodu, nejnižší za sto let

Úroda ovoce v Česku byla nejnižší za posledních 100 let. Kvůli silným jarním mrazům klesla ve srovnání s předchozím rokem o 61 procent na 48 068 tun. Vyplývá to z bilance sklizně, kterou zveřejnil...

14. ledna 2025  10:11,  aktualizováno  10:13

Dluhopisy na dálnice a železnice padly, investice pokryje bankovní půjčka

Premium

Zvýšené tempo dálniční výstavby a blížící se start budování vysokorychlostních tratí přinutily vládu hledat způsoby, jak naplnit rozpočet dopravního fondu, aby očekávané zvýšení výdajů zvládl. Jednou...

14. ledna 2025

Vikingská povaha, trpěliví akcionáři. Proč firmy ze severu Evropy patří k nejlepším

Ze severoevropských zemí pochází celá spousta velmi známých firemních gigantů, kteří se pohybují v nejrůznějších odvětvích. Odborníci si ale kladou otázku, proč tak úspěšné společnosti pochází právě...

14. ledna 2025

Proruská junta v Mali vztáhla ruku na tuny zlata kanadského těžaře

Malijská vojenská junta začala s odvážením zlata v přibližné hodnotě asi 245 milionů dolarů (přes šest miliard Kč) z dolů na západě země, které patří kanadské společnosti Barrick Gold (BG). Vláda...

13. ledna 2025  22:05

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Eva Adamczyková je maminkou. Olympionici prozradili jméno miminka

Snowboardistka Eva Adamczyková (31) a herec Marek Adamczyk (37) se stali rodiči. Narození jejich prvního potomka na...

Miluna ze Slunce, seno nestárne. Schmalzová oslavila 30 let po boku milionáře

Petra Schmalzová (57), za svobodna Pyšová, se proslavila jako nezapomenutelná hostinská Miluna v trilogii Zdeňka Trošky...

Jako znásilnění, říká Shieldsová o intimní operaci, kterou si nepřála

Herečka, spisovatelka a modelka Brooke Shieldsová (59) se ve svém právě vycházejícím životopise svěřila mimo jiné se...

Sporťák Jan Smetana už má po odchodu z České televize novou práci

Na konci prosince oznámil, že po 23 letech končí v České televizi. Moderátor Jan Smetana (42) se stane novou posilou...

Po operaci jsem přibrala sedm kilo, ale cítím se nejvíc sexy, říká Pořízková

Modelka českého původu Pavlína Pořízková (59) po loňské výměně kyčelních kloubů přibrala. Všimla si toho, až když jí to...