Trať přes polské území je klíčová pro železniční spojení mezi Jesenickem a Krnovskem, kvůli neustále se zhoršujícímu technickému stavu zde ale musí strojvůdci spěšných vlaků zpomalovat na třicet až čtyřicet kilometrů v hodině.
V současnosti tudy jezdí čtyři páry vlaků denně. Počítá se s tím i pro příští rok. Ale České dráhy varují, že pokud se nic nezmění, mohlo by v blízké budoucnosti dojít na zrušení spojů kvůli ohrožení bezpečnosti.
"V novém grafikonu platném od prosince budou zachovány čtyři páry spěšných vlaků, které si objednaly oba kraje. Stav tratě v Polsku je ale velmi špatný a je otázka, kdy přestane vyhovovat z pohledu bezpečnosti. Není možné jen neustále snižovat rychlost," uvedla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.
Olomoucký kraj a Sdružení měst a obcí Jesenicka přitom volají, aby železniční doprava přes Polsko za každou cenu zůstala zachovaná.
"Zrušení této trati by znamenalo ještě víc odříznout Jesenicko. Znemožnilo by to dopravu řady lidí do zaměstnání a studentů na střední a vysoké školy," upozornil náměstek hejtmana Alois Mačák.
Podmínky používání trati určuje smlouva z roku 1947
Za průjezd vlaků Polskem platí Česká republika miliony korun ročně, trať přes Glucholazy přesto zůstává bez jakýchkoli investic.
"Na rekonstrukci tratě přes Polsko je třeba sehnat peníze a taky vymyslet způsob, jak to provést," podotkl předseda dopravní komise Olomouckého kraje Miroslav Kapoun. Podle něj bude potřeba radikálně změnit česko-polskou smlouvu o peážní trati z roku 1947.
"Ta smlouva je hodně nešťastná. Doprava na této trati je vyhrazena jen pro nás a tratě využívané Poláky jsou od ní odříznuté, takže Poláci od ní nemají žádný přípoj do vnitrozemí. Proto také není z polské strany zájem do trati investovat," poznamenal Kapoun.
Přitom trať potřebuje nejen opravit, ale v ideálním případě také změnit zastávky v Glucholazech. Původní historické nádraží je totiž vzdálené přes dva kilometry od centra města, kam Češi z Jesenicka často míří.
"Lidé, kteří jezdí od nás do Polska za nákupy, tak radši budou jezdit auty, protože chodit s nákupy tolik kilometrů pěšky nikdo nebude. Vybudování zastávky v centru by trati hodně prospělo," poukázal šéf Sdružení měst a obcí Jesenicka Lubomír Žmolík.
Opraví trať Češi, nebo Poláci? Anebo nikdo?
Podle Kapouna by železnici mohlo zachránit to, že by si Správa železniční dopravní cesty starající se o české tratě dlouhodobě pronajala i tu polskou a potom do ní investovala.
Ve hře je rovněž varianta, že by se Česká republika dohodla s Polskem na změně podmínek a do tratě investovali Poláci. Předestřel ale i třetí možnost: že by vlaky jezdily do Zlatých Hor a tam lidé přestoupili na autobusy, které by je převezly do Moravskoslezského kraje.
"Uvidíme, co bude reálné. V každém případě to bude chtít změny na mezistátní úrovni, jako je pozměnění prastaré mezivládní smlouvy, případně legislativní úpravy. Jinak se nikam z místa neposuneme," řekl Kapoun. České dráhy i Správa železniční dopravní cesty ujišťují, že se žádným jednáním nebrání.
"Uvidíme, jak která navržená varianta bude akceptovatelná. Je ale jisté, že bez nutné rekonstrukce trať nemůže dlouhodobě fungovat," řekla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.
"Úsek přes Polsko pro zajištění dopravní obslužnosti mezi Olomouckým a Moravskoslezským krajem opravdu potřebujeme. Bude nutné podrobně rozebrat všechny možnosti. Uvidíme, co se ve vztahu k Polsku ukáže jako uskutečnitelné," doplnil mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.