Apple Watch Series 5

Apple Watch Series 5 | foto: Apple

Chytrým hodinkám pandemie prospívá, přitom smartphony ničí

  • 1
Přestože prodeje smartphonů v letošním roce výrazně klesají, segment chytrých hodinek podobné problémy nehlásí. V absolutních číslech jsou však prodeje v tomto segmentu oproti mobilům stále nicotné.

Lidé si totiž chytré hodinky v časech pandemie kupuji kvůli kontrole svého zdraví. Takže jestli podle analytické společnosti Strategy Analytics prodeje smartphonů letos v prvním čtvrtletí spadly oproti prvnímu kvartálu loňského roku o extrémních 17 procent, tak prodeje chytrých hodinek stouply o rovněž extrémních 20 procent. 

V letošním čtvrtletí se celosvětové prodalo 13,7 milionu chytrých hodinek. Loni to bylo za stejné období 11,4 milionu. Chytrým hodinkám tak koronavirová krize v prodejích pomohla, ale už v druhém čtvrtletí, po očekávaném odeznívání pandemie, se mají prodeje chytrých hodinek podle predikcí naopak propadnout.

Absolutním lídrem trhu je Apple. Jeho hodinky Watch mají více než polovinu trhu a v prvním čtvrtletí se tato pozice ještě vylepšila. Aktuálně tak Apple drží 55 procent trhu. Letos prodal v prvním čtvrtletí 7,6 milionu chytrých hodinek, loni to bylo jen 6,2 milionu. Nárůst je to značný.

Dvojkou trhu je Samsung, jenže jeho prodeje jsou proti Applu výrazně slabší. Ale letos se i Samsungu dařilo a v prvním kvartálu mu prodeje vzrostly. Konkrétně na 1,9 milionu kusů, loni to bylo o 200 tisíc kusů hodinek méně. Přesto podíl Samsungu na trhu s chytrými hodinkami klesl z 15 na 14 procent. 

Mezi tři největší výrobce se po dvou letech vrátil Garmin. Loni v prvním čtvrtletí Garmin prodal 800 tisíc chytrých hodinek. Letos mu ovšem ve stejném období prodeje vzrostly o extrémních 38 procent na 1,1 milionu kusů. Firma si tak polepšila na osmiprocentní podíl na trhu. 

Celkem se celosvětové prodeje zvedly o vysokých 20 procent. Mimo uvedené tři největší výrobce připadá na všechny ostatní značky 3,1 milionu prodaných kusů. Loni to bylo 2,7 milionu. Ostatním výrobcům, kterých není málo, tak celkově vzrostly prodeje o 14,8 procenta. Ale paradoxní zlaté časy, jak už bylo uvedeno, zanedlouho pro výrobce chytrých hodinek pravděpodobně skončí.