Využívali moment překvapení, slibovali nesplnitelné. Teď mají telešmejdi smůlu, smlouvu výhradně po telefonu již neuzavřou. Ilustrační snímek

Využívali moment překvapení, slibovali nesplnitelné. Teď mají telešmejdi smůlu, smlouvu výhradně po telefonu již neuzavřou. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Slíbili cokoliv. Teď už šmejdi smlouvu výhradně po telefonu neuzavřou

  • 4
Zneužívali moment překvapení, aby s volaným uzavřeli pro něj nevýhodnou smlouvu. Tato praxe šmejdů však skončila. Začátkem ledna totiž nabyl účinnost zákon novelizující některá ustanovení zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku. Jednou z úprav je právě zpřísnění uzavírání spotřebitelských smluv během telefonického hovoru.

„Nová právní úprava má zamezit možnému zneužití momentu překvapení spotřebitele, které v minulosti mohlo vést a často vedlo k uzavření pro spotřebitele nevýhodné smlouvy, u které byl pak nucen řešit její předčasné ukončení,“ informuje Český telekomunikační úřad (ČTÚ) v lednové monitorovací zprávě s tím, že podle zákona č. 374/2022 Sb. je nově telefonicky možné spotřebitele kontaktovat s pouhou nabídkou uzavření smlouvy.

Podnikatel, který spotřebitele kontaktoval s telefonickou nabídkou, má ze zákona povinnost ji spotřebiteli potvrdit v textové podobě. Učinit tak musí bez zbytečného odkladu, a to například e-mailem či dopisem. Spotřebitel má tedy díky nové zákonné úpravě možnost si vše v klidu projít a zvážit, zdali na základě získaných informací takovou smlouvu uzavře, či ji odmítne.

Smlouva je platná až ve chvíli, kdy spotřebitel přijetí nabídky stvrdí svým podpisem. A to buď standardně na listinném vyhotovení, nebo elektronickým způsobem, tedy například prostřednictvím e-mailu či textové zprávy. V opačném případě k uzavření dohody mezi podnikatelem a spotřebitelem nedojde a spotřebitel tedy takovou smlouvou není vázán.

Občanský zákoník (zákon č. 89/2012 Sb.)

§ 1825 Zvláštní ustanovení o uzavírání smluv po telefonu

(1) Kontaktuje-li podnikatel spotřebitele ústně prostřednictvím telefonu nebo obdobného zařízení, sdělí podnikatel spotřebiteli na začátku každého hovoru obchodní účel hovoru a údaje o své totožnosti, a pokud telefonuje v zastoupení jiné osoby, rovněž údaje o její totožnosti.

(2) Nabídku učiněnou během hovoru podle odstavce 1 podnikatel potvrdí spotřebiteli bez zbytečného odkladu v textové podobě. Spotřebitel je nabídkou vázán až poté, co projeví svůj souhlas elektronicky nebo podpisem potvrzení nabídky na listině.

Úřad podotýká, že v případě uzavírání smluv na poskytování služeb elektronických komunikací se nová legislativní změna doplňuje se speciální právní úpravou obsaženou v zákonu o elektronických komunikacích

„Podnikatelé jsou od 1. 7. 2022 povinni poskytnout zákazníkům před uzavřením smlouvy, a to i pokud by byla uzavírána prostřednictvím telefonického hovoru, stručné a snadno čitelné shrnutí smlouvy odpovídající šabloně podle přímo použitelného předpisu Evropské unie, v němž jsou shrnuty základní parametry dané smlouvy,“ upřesnil úřad v monitorovací zprávě.

ČTÚ připomněl, že u distančně uzavíraných smluv (smluv uzavíraných prostředky komunikace na dálku, tedy i prostřednictvím telefonického hovoru) jsou podnikatelé povinni bezodkladně po uzavření smlouvy či její změny poskytnout spotřebiteli (či podnikající fyzické osobě) smluvní informace písemně. Učinit tak musí v listinné, či elektronické podobě.

„Lhůta 14 dnů pro odstoupení spotřebitele nebo koncového uživatele, který je podnikající fyzickou osobou, od smlouvy nebo její změny uzavřené mimo obchodní prostory nebo při použití prostředků komunikace na dálku začíná běžet dnem následujícím po dni předání těchto informací,“ dodal úřad.