Telemarketingové společnosti od 1. července již nesmějí za účelem marketingu (nabídka zboží nebo služeb nebo jiná propagace podnikatelské činnosti kontaktujícího či kontaktování za účelem nabídky schůzky s možností nabídky zboží nebo služeb) kontaktovat nikoho, kdo ve veřejném telefonním seznamu nevyjádřil výslovný souhlas s takovými hovory (princip opt-in – nevyjádřím-li svůj výslovný souhlas, platí automaticky můj nesouhlas). Prakticky to znamená konec otravným telefonátům s nevyžádanými nabídkami. Jenže realita je patrně jiná. Naznačuje to i počet stížností podaných k Českému telekomunikačnímu úřadu (ČTÚ).
„Za měsíc červenec evidujeme dohromady 57 podání týkajících se marketingových hovorů a 11 telefonických dotazů. To je vyšší počet, než za celou první polovinu roku 2022,“ informovala redakci Mobil.iDNES.cz Tereza Meravá z tiskového oddělení ČTÚ.
Vyššímu počtu stížností se nelze divit, až do letošního července si totiž nebylo prakticky na co stěžovat. Platilo totiž, že ten, kdo s takovými hovory nesouhlasil, musel mít své telefonní číslo zveřejněné ve veřejném telefonním seznamu společně s vyjádřeným nesouhlasem s telemarketingovými hovory.
Co se dotazů týče, tak lidé se podle Meravé dotazují na volání z neznámých čísel bez specifikace konkrétních nabídek, úřad však eviduje i podání, v nichž se spotřebitelé i subjekty využívající k prezentaci svých služeb a výrobků i telefonní kontakty dotazují na podrobnosti nové úpravy.
„Zaznamenali jsme i stížnosti na nabídky krmiv pro psy nebo kočky, pojištění a revize stávajících smluv, investiční příležitosti a energie, případně slevy či dotace na solární elektrárny,“ doplnila Meravá.
S telefonátem s nabídkou prémiového krmiva pro domácí zvířata máme vlastní zkušenost i v redakci. V hovoru přijatém na konci července v sobotních večerních hodinách se automaticky přehrála nahrávka s informací o této nabídce a výzvou k udělení souhlasu, na jehož základě budeme následně kontaktováni marketingovým specialistou.
I tento případ, kdy je na začátku hovoru učiněn dotaz, zda účastník souhlasí s kontaktováním za účelem marketingu, je podle úřadu obecně považován za kontaktování za účelem marketingu. Dodejme, že nešlo o vyžádaný hovor a volaný souhlas s telemarketingem neudělil, a to ani v minulosti. Mohlo by tak jít o porušení zákona o elektronických komunikacích, vše však musí úřad nejdříve prošetřit.
„Pokud se spotřebitel domnívá, že mu bylo voláno neoprávněně (vodítkem může být třeba to, že volá společnost, se kterou volaný tzv. nemá nic společného, nenakupoval u ní, není jejím klientem a není tedy pravděpodobné, že by kontakt pocházel z jejich soukromé databáze), může se obrátit na ČTÚ se stížností,“ informovala Meravá.
Zapamatujte si co nejvíce podrobností
Tato stížnost, kterou lze podat osobně či písemně, by měla obsahovat všechny důležité informace. Spotřebitel by v ní měl uvést své telefonní číslo, svého operátora, čas hovoru, volající číslo a ideálně doplnit i stručný obsah hovoru. Úřadu pomůže i případná zvuková nahrávka hovoru, pokud jí spotřebitel disponuje, není však podmínkou pro podání samotné stížností.
„Bez nich (těchto informací) nemůžeme celou záležitost komplexně prošetřit, a tedy nemůžeme dopředu předjímat, zda byl či nebyl v konkrétním případě porušen zákon o elektronických komunikacích,“ upozornila Meravá s tím, že úřad v případě, pokud při prověřování zjistí porušení zákona o elektronických komunikacích, udělí subjektu sankci. Ta může být buď do výše až 50 milionů korun, nebo až 10 % z čistého obratu dosaženého za poslední ukončené účetní období, a to v závislosti na tom, která z hodnot je vyšší.
Meravá rovněž dodala, že spotřebitel by měl během obtěžujícího nevyžádaného hovoru také zdůraznit, že nevyjádřil souhlas ve veřejném seznamu a hovor jej obtěžuje. Je nicméně možné, že volající s telemarketingem u dané společnosti souhlasil někdy v minulosti, v takovém případě vás může společnost s nabídkami kontaktovat i nadále. Nicméně i v takovém případě lze telemarketingové hovory do budoucna eliminovat.
„Pokud volající tvrdí, že disponuje individuálním souhlasem pro svoji společnost, volaný může sdělit, že takový souhlas odvolává, a případně stvrdit odvolání i písemně,“ doplnila Meravá.