Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Stížností je málo, brojí telemarkeťáci proti omezení nevyžádaných hovorů

  • 26
Sněmovna bude v září znovu projednávat novelu zákona o elektronických komunikacích, která má zavést i přísnější pravidla pro telemarketing. Podle Asociace direct marketingu, e-commerce a zásilkového obchodu k tomu však není důvod, a to vzhledem k nízkému počtu oprávněných stížností na nevyžádané telemarketingové hovory.

Novela o elektronických komunikacích má podle sněmovní verze uzákonit, že by operátoři call center mohli s reklamními telefonickými nabídkami služeb a výrobků oslovovat jen ty, kteří si to výslovně přáli. Senát to však odmítl a Sněmovna tak bude muset o změně rozhodovat znovu (více viz Mohl to být snadný konec otravným hovorům. Zatím byl však odložen). Novela podle asociace nijak neupravuje podobu seznamu takovýchto spotřebitelů, ani jeho zřizovatele či provozovatele. Omezení možností telekomunikačního marketingu je podle ní nedotažené.

Asociace také uvedla, že Český telekomunikační úřad (ČTÚ) dostal v uplynulých dvou letech pouze 33 stížností na telemarketingové hovory, z nichž 30 řešil jako oprávněné.

„V řadě případů ČTÚ řeší stížnosti, které nakonec jako obtěžování vyhodnoceny nejsou. Tím spíše nerozumíme důvodu, proč by se kvůli jednotkám oprávněných stížností měl plošným zákazem regulovat celý trh,“ uvedl ředitel asociace Tomáš Hájek.

Úřad pro ochranu osobních údajů podle zveřejňovaných zpráv dostal loni i předloni kolem 200 stížností na nevyžádané marketingové hovory a spolu s letošními řešil pouze 23 z nich, podotkla asociace.

Senát nechce skoncovat s otravným telemarketingem, stěžuje si ČTÚ

Novinka v telemarketingu by měla nahradit dosavadní praxi, podle níž reklamní nabídky nesmějí směřovat jen k těm, kteří si to výslovně nepřejí. Proti změně měl výhrady Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, Sněmovna proto její účinnost posunula o půl roku. Senátní verzi odmítl ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO) i ČTÚ, podle něhož sněmovní verze v souladu s politikou EU významně zlepšuje ochranu soukromí spotřebitelů.

Největší změny v novele se dotknou provozovatelů internetových stránek, a to zejména ve zpracování osobních údajů. Zavádí totiž takzvaný opt-in režim pro cookies a další sledovací technologie, který předpokládá předběžný aktivní souhlas uživatele s jejich použitím.

Novela především do českého práva zavádí evropský kodex pro telekomunikace, který má usnadnit změnu poskytovatele služeb a nabídnout lepší ochranu například lidem, kteří si předplácejí balíček služeb. Zároveň má podnítit investice do vysokorychlostních sítí, například zajištěním předvídatelnosti regulačních opatření pro držitele přídělů rádiových kmitočtů s ohledem na podmínky investování do infrastruktury, která je závislá na využívání rádiového spektra.

Evropský kodex pro elektronické komunikace má mimo jiné umožnit určení nových kmitočtových pásem pro sítě 5G nebo zajištění jednotného trhu a rovných podmínek na něm. Evropský kodex pro elektronické komunikace spočívá v přepracování čtyř stávajících směrnic současného regulačního rámce, tedy rámcové směrnice, autorizační směrnice, přístupové směrnice a směrnice o univerzální službě, které jsou sloučeny do jediné. Každá ze směrnic obsahuje ustanovení použitelná na provozovatele sítí a poskytovatele služeb.

Novela umožní lidem, aby na tísňové linky mohli zasílat i SMS. Nemuseli by tak komunikovat se záchranáři jenom pomocí volání, ale mohli by zasílat textové zprávy. Pokud to bude technicky proveditelné, budou možné i další způsoby komunikace. Mobilní operátoři budou mít povinnost poskytovat osobní nebo identifikační údaje o svých klientech pro jejich lokalizaci v případech, kdy tento klient volá na tísňovou linku.

,