Huawei a Xiaomi mají výborné výsledky | foto: Profimedia.cz

Smartphonová recese. Huawei a Xiaomi začínají drtit svět

  • 202
Celosvětové prodeje smartphonů klesají. Meziročně o osm procent. Ale to neznamená, že se nedaří všem. Huawei a Xiaomi rostou závratným tempem.

Analytická agentura Strategy Analytics zveřejnila data o prodejích smartphonů za třetí čtvrtletí letošního roku. A jsou to velmi zajímavá čísla. Podstatné je, že celý trh se dostal do recese. Už druhý kvartál po sobě prodeje meziročně klesly. Tentokrát o 8,4 procenta. Drobnou útěchou je, že mezikvartálně jsou výsledky o něco lepší, ale přesto je nutné počítat s tím, že trh už má vrchol pravděpodobně za sebou. 

Výsledky ještě může zlomit poslední kvartál, tradičně nejsilnější, a nebo příští rok, kdy se na trh dostanou první telefony nové generace. Ať už se skládací konstrukcí, nebo přístroje s podporou 5G. Především nástup sítí páté generace by mohl trh opětovně nastartovat.

Na druhou stranu, přístrojů se prodává stále hodně, za poslední čtvrtletí 360 milionů. V první pětce největších výrobců se toho na první pohled mnoho nezměnilo. První je Samsung a druhý Huawei, který si tuto pozici drží už druhé čtvrtletí za sebou. Třetí je Apple, čtvrté místo drží Xiaomi a páté Oppo. Další pozice Strategy Analytics tradičně neuvádí.

Při bližším pohledu zjistíme několik podstatných detailů. Ovšem pohledy jsou zde dva a je nutné je porovnat. První pohled srovnává data meziročně a druhý mezikvartálně. A oba se dost zásadně liší.

Prodeje smartphonů za třetí čtvrtletí 2018
ZnačkaProdeje 3Q/2018 (v milionech kusů)Prodeje 3Q/2017 (v milionech kusů)Prodeje 2Q/2018 (v milionech kusů)
Samsung72,383,471,5
Huawei51,839,154,2
Apple 46,946,741,3
Xiaomi3327,732
Oppo31,231,430,2
Ostatní124,8164,8121,2
Celkem360393,1350,4

Nejdříve meziroční srovnání, tedy za letošní a loňské třetí čtvrtletí. Zde zjistíme, že Samsung výrazně klesá, Apple a Oppo stagnují na zhruba stejných číslech a Huawei s Xiaomi extrémně rostou. Především v kancelářích Huaweie se musí oslavovat, meziročně firma prodala o neuvěřitelných 32,5 procenta přístrojů více, což je na velkého výrobce až zázračný růst. Xiaomi pak meziročně vyrostlo o výrazných 19 procent. A ještě jedna zajímavost: výrazně se nedaří celku ostatních výrobců, tam je meziročně propad skoro o čtvrtinu.

Jenže pak je tu druhý pohled, ten mezikvartální. A tam je situace v podstatě opačná. Samsung lehce rostl, Apple ještě víc, ovšem naopak prodeje Huaweie i Xiaomi se snížily. Oppo je pak opět na svém, jeho pozice je stabilní. A nakonec propad dalších značek není už tak strašlivý jako v meziročním porovnání. 

Podíl výrobců na trhu za třetí čtvrtletí 2018
ZnačkaPodíl na trhu 31/2018Podíl na trhu 3Q/2017Podíl na trhu 2Q/2018
Samsung20,1 %21,2 %20,4 %
Huawei14,4 %9,9 %15,5 %
Apple 13 %11,9 %11,8 %
Xiaomi9,2 %7 %9,1 %
Oppo8,7 %8 %8,6 %
Ostatní34,7 %41,9 %34,6 %
Celkem100 %100 %100 %

Interpretace těchto výsledků je samozřejmě složitá, protože se na nich může podílet mnoho různých faktorů. Ale zjednodušeně se zdá, že růst Huaweie a Xiaomi už dosáhl na vrchol a ani jednomu z této dvojice se pravděpodobně nárůst v desítkách procent nepodaří replikovat. A naopak Samsung si už sáhl na dno a podařilo se mu situaci stabilizovat. Apple si pak hraje vlastní ligu, prodeje drží a přitom prodává stále dražší přístroje. Jeho výsledkům se budeme věnovat v samostatném článku.

Jestli výše uvedené opravdu platí, ukážou výsledky za letošní poslední čtvrtletí, kterých se dočkáme na konci ledna příštího roku. Minimálně se ukáže, jestli Huawei opravdu má na to, stát se světovou jedničkou, jak si předsevzal.

16. října 2018