Uživatele z EU používající služby americké Mety, tedy Facebook, Messenger, Instagram a další může v těchto dnech překvapit požadavek příslušné aplikace týkající se volby, jak ji chtějí nadále používat.
„Momentálně Messenger používáte s Facebook účtem. V souvislosti se změnou zákonů ve vašem regionu vám dáváme možnost výběru, kterým můžete změnit, jak se v prostředí Messengeru budou využívat vaše údaje z Facebooku,“ informuje komunikační aplikace uživatele krátce po jejím spuštění. Ten si tak musí zvolit, zda chce službu používat dál s Facebook účtem, anebo na Messengeru vytvořit nový účet.
Možnost odpojit své účty od ostatních služeb Mety souvisí s novým evropským zákonem o digitálních trzích (DMA), který vstoupí v platnost 6. března a který bude platit v Evropské unii, Evropském hospodářském prostor a Švýcarsku. Cílem nové legislativy Evropské unie je narovnání podmínek v digitálním prostředí a zajištění spravedlivé hospodářské soutěže.
Evropští uživatelé služeb Mety je tak budou moci využívat zcela samostatně, tedy bez toho, aby mezi nimi byly sdíleny jejich informace. Portál The Verge připomíná, že propojení účtů používala Meta pro funkce, jako jsou cílení reklam, přizpůsobení doporučeného obsahu či sdílení příspěvků. Zcela samostatně budou moci uživatelé i dříve propojené účty na Facebooku a Instagramu. V takovém případě však musí počítat s jistým omezením funkčnosti dané služby.
Například při oddělení inzertní služby Marketplace od Facebooku, tedy odmítnutí sdílení informací s populární sociální sítí Mety, musí uživatel počítat, že s protistranou (kupujícím či prodávajícím) bude muset oproti dosavadní zvyklosti vést komunikaci přes Messenger, komunikovat prostřednictvím e-mailu. V případě oddělení Instagramu pak nepůjde vzájemně s účtem na Facebooku sdílet příspěvky. Uživatelé služby Facebook Gaming pak při odpojení od Facebooku musí počítat s omezením na hry pro jednoho hráče.
Meta není jedinou společností, která na novou evropskou legislativu reaguje. Pravidla digitální normy DMA musí splňovat také Alphabet, tedy mateřská společnost Googlu, Amazon, Apple, ByteDance či Microsoft. Například Google tak začátkem února informoval, že uživatelům umožní zastavit sdílení dat mezi službami jako Vyhledávání, YouTube, Mapy či Chrome. Apple pak v souvislosti s novým evropským nařízením umožní užívat na svých zařízeních i jiné aplikační obchody.
V případě Mety nejde o jedinou změnu, která se jejích služeb v poslední době dotkla. The Verge v této souvislosti připomíná její oznámení z loňského prosince, že již nedovolí uživatelům Instagramu a Facebooku posílat zprávy napříč službami. V tomto případě jde o plošnou změnu, která se vztahuje na všechny uživatele těchto služeb a Meta nezmínila žádnou souvislost s DMA. S blíže nespecifikovanými evropskými předpisy naopak podle americké společnosti souvisí loni představená možnost placeného předplatného, která uživatelům zajistí Facebook a Instagram bez reklam (více viz Placený Facebook a Instagram. Meta oficiálně představila verze bez reklam).