Firma Japan Display roky představovala zásadní článek dodavatelského řetězce Applu. Jeden z největších výrobců LCD panelů je dodával pro iPhony. A díku tomu, že Apple na rozdíl od konkurenčního Samsungu u LCD technologie dlouho setrvával, o obří zakázky neměla japonská společnost nouzi.
Na podzim 2017 však Apple uvedl iPhone X, svůj první telefon vybavený OLED panelem. A loni už tímto typem displeje vybavil hned dva modely. Z loňské kolekce tedy na LCD spoléhá už pouze iPhone XR a v prodeji jsou stále dvojice modelů sedmičkové a osmičkové řady. A jejich displeje jsou samozřejmě také typu LCD.
Jenže starší modely s nástupem novinek z nabídky postupně zmizí a příští rok mají všechny tři nové telefony mít OLED obrazovky. Zatímco Samsungu, coby hlavnímu dodavateli OLED displejů, se tento postup zamlouvá a generuje na něm obří zisky, Japan Display přivedl do složité ekonomické situace (více v článku: Apple skončí s levnějšími LCD pro iPhony. Možná to zničí jednu firmu).
Záchrana je na cestě
Po jistě složitém několikaměsíčním vyjednávání se vedení Japan Display podařilo dosáhnout dohody s několika společnostmi. Skupina investorů spolu s čínským státním fondem vloží do společnosti více než 110 miliard japonských jenů, což odpovídá 989 milionům amerických dolarů (22,7 mld. korun).
Přibližně 80 miliard jenů bylo poskytnuto formou emise nových akcií a dluhopisů, zbývající částka má jít na refinancování existujících závazků společnosti, které má vůči tamní vládě. Společnost sice investory nekonkretizovala, dřívější informace však naznačují, že jde zejména o čínský státní fond Silk Road a firmu TPK Holding Co. z Tchaj-wanu.
Japan Display se s nepříznivým stavem firemní kasy potýká několik posledních let. Subjekt, který vznikl v roce 2012 fúzí divizí společností Hitachi, Sony a Toshiba, byl dlouhodobě finančně podporován japonskou vládou, ovšem ani tyto finanční injekce dlouhodobě k ziskovosti nestačily.
Velkou ranou bylo odstoupení Applu od zamýšlené dohody, v rámci níž se měl kalifornský gigant finančně značným dílem podílet na vybudování nového produkčního centra k výrobě LCD panelů. K dohodě mělo dojít v roce 2015, jenže vedení Applu ze záměru nakonec vycouvalo.
Apple pochopitelně nebyl jediným, komu Japan Display své LCD panely prodávalo a nebyl ani jedinou firmou, která své smartphony začala namísto LCD vybavovat zobrazovacími jednotkami typu OLED.
Markantní pokles objednávek si proto o rok později vyžádal masivní vládní finanční výpomoc v objemu 636 milionů dolarů. Podle dřívějších zpráv už společnost s další vládní půjčkou nemohla počítat a naopak přibližně 270 milionů dolarů z celkového navýšení kapitálu bude použito na umoření závazků vůči státu.
V únoru firma oznámila, že hospodářských výsledek skončil popáté v řadě v červených číslech.
Akcie po oznámení vstupu investorů posílily
Potvrzení záchranného plánu se však pozitivně promítlo do kondice akcií společnosti na tokijské burze, když jejich hodnota vzrostla o šestnáct procent. Získaný kapitál investorů plánuje vedení využít zejména k rozšíření produkčního centra k výrobě OLED panelů pro Apple.
Ten by další diverzifikaci dodavatelů nepochybně uvítal. Aktuálně u iPhonů používá OLED panely z produkce Samsungu a LG a v budoucnu by tento tandem mohlo doplnit čínské BOE. Společnosti Japan Display tak v oblasti OLED panelů stačila vyrůst obrovská konkurence a její náskok bude navzdory značnému navýšení kapitálu snižovat velice obtížné.