Google rád platí výrobcům mobilů miliardy. Vydělá na tom mnohem víc

  0:09aktualizováno  0:09
Google poskytuje svůj systém Android výrobcům zdarma a ještě jim za něj platí. Stačí, aby smartphony měly vyhledávač na přednostním místě.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Výroba smartphonů s Androidem není zrovna zlatý důl. Řada výrobců se podle oficiálních údajů potácí na hranici ziskovosti, nebo pod ní. Na smartphonech prostě prodělávají. Nad hladinou je drží podle všeho samotný Google.

Podle serveru Finacial Times totiž Google platí výrobcům smartphonů se svým systémem Android miliardy dolarů. Jen za tři letošní první měsíce to bylo 2,9 miliardy dolarů (asi 60 miliard korun), což je o 60 procent více než ve stejném období loni.

Ročně to podle Thomse Powera z analytické společnosti 9 Spokes činí 12 miliard dolarů (asi 250 miliard korun). Přitom podle analytické společnosti Strategy Analytics byl vyčísleny příjmy z prodejů všech smartphonů za loňský rok na 120 miliard dolarů. Google tak do tohoto přispívá 10 procenty.

08.června 2018 v 07:51, příspěvek archivován: 10.června 2018 v 15:46

Google pays handset makers a billion dollars per month to make sure @google Search is put in front of us which is $12bn per year of $120bn in sales or 10% @FT https://t.co/GcO240dYRL

Google miliardy nedává jen tak. Jde mu o předností postavení jeho vyhledávače v menu jednotlivých smartphonů. Google vydělává na reklamě a právě vyhledávač ji uživatelům zobrazuje.

Americký gigant si tím ovšem zadělává na problémy. Je prošetřován, že tím blokuje možnost pro distribuci softwaru jiných společností. Android je sice dílem Googlu, ale i u tohoto systému platí jistá pravidla.

Trochu odlišná situace je u nepřeberného množství čínských výrobců smartphonů, kteří je prodávají na tamním trhu. Ti rovněž používají systém Android, ale různě upravený. Služby Googlu jsou navíc v Číně blokované. Ovšem čínští výrobci mohou mít podobné smlouvy s místními softwarovými společnostmi.

Google za přítomnost svého vyhledávače platí i konkurenčními Applu. Podle analytické společnosti Bernstein jen v loňském roce zaplatil Google Applu tři miliardy dolarů, aby byl vyhledávač Google v iPhonech přednostní. 

V roce 2014 to přitom byla pouze miliarda dolarů. Ovšem Google má z reklamy zobrazené na iPhonech zhruba polovinu svých příjmů z reklam zobrazených při vyhledávání, takže se mu tak velká suma ve prospěch konkurence vyplatí.

Autor:
 

Nejčtenější

Huawei ztrácí přístup k Androidu. Bez něj budou jeho smartphony neprodejné

Ilustrační snímek

Huawei podle agentury Reuters s okamžitou platností přichází o aktualizace operačního systému Android a příští modely...

Huawei pod tlakem. Skončí nadobro s mobily? Otázky a odpovědi

Sídlo Huawei (18.12.2018).

Google oznámil, že přestane poskytovat čínskému výrobci Huawei služby spojené s operačním systémem Android. Následně...

Vodafone naštval zákazníky. Kvůli změně účtování hovorů zaplatí více

Ilustrační snímek

Vodafone od července razantně mění způsob účtování hovorů u předplacených karet. Namísto současné tarifikace 60+1, kdy...

Překročí naše představy. Blíží se revoluce v designu smartphonů

Bude takto vypadat Samsung Galaxy S10?

Několik lidí stojících za úniky informací ohledně nových smartphonů se shodují, že letos nás čeká ještě jeden přelom v...

YouTube Music dorazila do ČR. Hudbu vybírá i podle toho, kam jdete

YouTube Music

Každý den umíchá „mix“ skladeb na míru vašemu vkusu a automaticky jej stáhne do paměti pro poslech na cestách. K obřím...

Další z rubriky

První oběť obchodní války. Google poslal ke dnu nový Honor 20 Pro

Honor 20 a 20 Pro

Rozpačité představení novinek od Honoru následuje další překvapivá informace. Model 20 Pro nedostal Android certifikaci...

Další facka pro čínský Huawei. Britské firmy od něj dávají ruce pryč

Ilustrační snímek

Největší britský mobilní operátor EE oznámil, že nebude jako součást svých 5G služeb nabízet telefony Huawei. A to až...

Apple vévodí trhu chytrých hodinek. Výrazně si polepšil i Samsung

Apple Watch Series 3 v hliníkovém a ocelovém provedení

Segment chytrých hodinek v prvním letošním čtvrtletí vykázal meziroční růst bezmála o polovinu. Lídrem trhu je s velkou...

Nejlepší dětské knihy podle věku: Testujeme na vlastních dětech
Nejlepší dětské knihy podle věku: Testujeme na vlastních dětech

Dětských knih je na trhu velké množství, a tak je někdy složité najít tu pravou, která bude děti opravdu bavit. My jsme vyzkoušeli osm knížek. Podívejte se, jak v testu našich „redakčních“ potomků obstály, a nechte se inspirovat.

Najdete na iDNES.cz