Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dočkáme se záplavy reklamních zpráv na svých mobilech?

Mobilní telefony s aktivovanou technologií Bluetooth lze od nepaměti využít pro odeslání a přijmutí nevyžádaných zpráv. A nyní si této možnosti všimly také reklamní agentury.

Mobilní telefony s podporou technologie Bluetooth lze zneužít k odesílání nevyžádaných zpráv, které budou pro odesílatele zdarma a pro příjemce mohou i zahltit mobilní telefon. A nyní dokonce přicházejí reklamní specialisté, kteří chtějí právě této funkce (obecně nazývané bluejacking) použít k odesílání komerčních sdělení a reklam.

Oč tu vlastně běží

Pokud se o mobilní telefony a příbuzné technologie alespoň běžné zajímáte, jistě pro vás tento termín – bluejacking – není ničím neznámým. Jedná se o činnost, která využívá jedné z vlastností přístrojů komunikujících prostřednictvím bezdrátové Bluetooth technologie. Tato umožňuje na jakékoli zařízení, které se nachází v zjistitelném režimu (Discoverable), odeslat kteroukoli položku z vašeho adresáře bez toho, aby byla obě zařízení navzájem spárována.

Pokud takhle učiníte, zobrazí některé mobilní telefony na svém displeji jméno a příjmení vizitky (maximálně 32 znaků) a nabídnou její uložení či smazání. Podstata bluejackingu spočívá v tom, že do takto odesílané vizitky nevložíte údaje o skutečné osobě, ale místo jména a příjmení zadáte text samotného vzkazu. Není tedy problémem posílat na modrozubé telefony ve vašem okolí vtipné zprávy.

Ne všechny mobilní telefony však přistupují k této funkci Bluetooth přenosu stejně. Zatímco například mobilní telefony značky Nokia jsou automaticky zjistitelné po celou dobu, po kterou je na nich Bluetooth aktivní, mobily Sony Ericsson či Philips mohou být zjistitelné pouze po několik málo minut a u mobilů německého Siemensu musíte zjistitelný režim povolit i ukončit manuálně. U některých mobilů (především chytrých) je na vině také nevhodně zobrazený symbol aktivního bluetooth spojení, který lze snadno přehlédnout.

BluePR BluePR
Sony Ericsson P800 - přehlédnout malou modrou ikonku aktivního Bluetooth na modrém pozadí není příliš složité. Na druhém obrázku vidíte, jak se příchozí zpráva uživateli zobrazí.

Přestože jsme prozatím hovořili pouze o mobilních telefonech, stejně dobrou „kořistí“ jsou také kapesní, přenosné či stolní počítače vybavené touto bezdrátovou technologií – na všechny z nich lze tuto informaci odeslat.

Všudypřítomná madame Reklama

Nelze se tedy čemu divit, že si této možnosti všimli také lidé z reklamního průmyslu. Za průkopníka nového odvětví BluePR lze považovat anglickou agenturu Rainier, která jako první vydala na toto téma tiskovou zprávu a v současné době tuto službu nabízí svým reklamním partnerům.

Nyní však před námi vyvstává zajímavý problém: je reklamní sdělení odesílané prostřednictvím bluejackingu nevyžádanou reklamou, tzv. spamem? Zastánci BluePR argumentují že nikoli, protože zjistitelný mód lze snadno vypnout a pokud má někdo na svém zařízení tento režim zapnutý, dává tím vlastně souhlas s příjmem reklamních sdělení.

BluePRPrávě použití vizitky je pro obchodní použití bluejackingu velmi výhodné. Zasílaná informace totiž může být doplněna přímo o telefonní číslo, webovou či poštovní adresu reklamujícícho subjektu. V praxi to může vypadat například takto: automatický odesílací systém bude nainstalován na místě s velkou koncentrací lidí. Na každý zjistitelný mobilní telefon pak bude odeslána vizitka s názvem: „Skvela nabidka levnych mobilu“, přičemž po přijmutí vizitky se vám do telefonního adresáře uloží i adresa této prodejny včetně všech náležitostí.

Je to vážně takhle žhavé?

Rozhodli jsme se prozkoumat, jak je to s dostupností „otevřených“ zařízení v našich podmínkách, jmenovitě v brněnském obchodním centru Olympia. Navštívili jsme běžný supermarket a zjistili, že prostor mezi regály je téměř nepoužitelný, především kvůli nepříliš velkému dosahu modrozubé technologie (přibližně deset metrů). Pravé žně jsme však zažili ve frontě u přeplněných pokladen – zde desetimetrový rádius našeho telefonu obsáhl odhadem více než třicet lidí a odhalil hned tři mobilní telefony (dvakrát Nokii 6310i a jednu Nokii 7650). Všechny tři telefony odeslanou vizitku bez problémů přijaly a díky jejich hlasitému pípání a rozpačitých pohledů jejich majitelů nebyl problém s jejich identifikací.

Na úlovky štědrým místem byl také kinosál, kde je koncentrace mobilních telefonů na metr čtvereční poměrně vysoká. Pozorováním můžete také říci, že opravdu nejvíce mobilních telefonů ve zjistitelném režimu se koncentrovalo na promítání Matrixu, naopak u filmů pro děti byla žalostě nízká.

Máme se znepokojovat?

Ve světle právě zmíněných skutečností se může zdát, že bluejacking a BluePR bude morem moderních mobilních telefonů. Nemusíte se však příliš znepokojovat – ochrana existuje, je stoprocentně účinná a funguje na všech zařízeních modrým zubem vybavených. Podporu technologie Bluetooth lze totiž kdykoli vypnout a pokud nepoužíváte kupříkladu modrozubé sluchátko i na ulici, je to dokonce výhodnější.

Mobilní telefon s vyplým Bluetooth totiž vydrží déle na jedno nabití baterie a v případě nutnosti jej lze kdykoli znovu zapnout – vždyť spousta současných mobilních telefonů umožňuje přiřazení funkcí telefonu na jednotlivá numerická tlačítka nebo jejich umístění do snadno přístupného uživatelského menu.

  • Nejčtenější

Vůz mu ukradli prakticky pod nosem. Našel ho díky fintě, kterou tajil

O důvodu, proč měl ve svém vozu sledovací zařízení, se Zach Khai Shin nezmínil. Sám se však nedávno přesvědčil, jak přínosný malý lokátor od Applu dokáže být. Když se vracel ke svému vozu, o jehož...

20. července 2024

Neomezené tarify spadly pod pětistovku. Moc se ovšem neradujte

Operátor O2 po vzoru konkurence už poněkolikáté po sobě přichází se slevou na vybraný tarif. Tentokrát, zdá se, vyslyšel nářky mobilních uživatelů, že již není možné si pořídit neomezený tarif pod...

19. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

FBI prolomila mobil Trumpova atentátníka. Využila osvědčenou technologii

Agentům z amerického Federálního úřadu pro vyšetřování se podařilo prolomit zabezpečení mobilu střelce Thomase Matthewa Crookse, který v sobotu na předvolebním mítinku v Pensylvánii postřelil...

17. července 2024  12:42

Vlny ho odnesly na oceán, ale měl velké štěstí. Mohli ho hledat i celé dny

Duchapřítomnost ve svízelné situaci si zachoval jeden australský surfař. Při obvyklém ranním surfování ho totiž překvapily silné vlny, které jej zavedly na oceán zhruba kilometr od pobřeží. Zpět se...

17. července 2024  7:02

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tajemství drahých mobilů. Vysoká pořizovací cena se může vyplatit

Premium

Špičkové smartphony jsou drahé. Extrémem jsou dnes některé skládací modely a také ten úplně nejdražší iPhone. V jejich případě se cena pohybuje okolo 50 000 korun. Pro mnohé zákazníky je to až...

20. července 2024

Fešák udělal spoustu kroků k lepšímu. Test Motoroly Razr 50 Ultra

Nová generace ohebného smartphonu s véčkovou konstrukcí od Motoroly má rozhodně čím zaujmout. Model Razr 50 Ultra sází především na větší vnější displej a spoustu menších kroků vpřed. Došlo však i na...

21. července 2024

Tajemství drahých mobilů. Vysoká pořizovací cena se může vyplatit

Premium

Špičkové smartphony jsou drahé. Extrémem jsou dnes některé skládací modely a také ten úplně nejdražší iPhone. V jejich případě se cena pohybuje okolo 50 000 korun. Pro mnohé zákazníky je to až...

20. července 2024

Vůz mu ukradli prakticky pod nosem. Našel ho díky fintě, kterou tajil

O důvodu, proč měl ve svém vozu sledovací zařízení, se Zach Khai Shin nezmínil. Sám se však nedávno přesvědčil, jak přínosný malý lokátor od Applu dokáže být. Když se vracel ke svému vozu, o jehož...

20. července 2024

Apple má novou, hororovou reklamu. Režíroval ji Čech

Apple uvedl novou reklamu v hororovém stylu, která upozorňuje na rizika při prohlížení internetu a vyzdvihuje vlastní prohlížeč Safari. Reklamu režíroval český režisér.

19. července 2024  7:02

Za celosvětový kolaps IT systémů může nečekaně absurdní chyba

Nepovedená aktualizace bezpečnostního softwaru společnosti Crowdstrike způsobila pád počítačů a serverů s operačním...

IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě

Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s odbavováním letů,...

Restauratéři chtějí zakázat vstup Biance Censori, vadí jim její odhalování

Přítelkyně rappera Kanyeho Westa (47) Bianca Censori (29) je známá svým stylem „oblečená neoblečená“ a snaží se šokovat...

Piju každý den. Dřív nebo později se upiju k smrti, líčí bývalý fotbalista Fenin

Fotbalista Martin Fenin (37) neprožívá nejlepší období. Nejen, že mu nevyšlo manželství s policistkou Beatou, se kterou...

John Deere už nechce být woke. Podlehl tlaku konzervativců a řadí zpátečku

Přední americký výrobce zemědělských strojů John Deere se rozhodl ustoupit od svých iniciativ v oblasti podpory...