Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Lukáš Procházka, MAFRA

Smlouvy operátorů jsou příliš složité, tvrdí ČTÚ. Požaduje nápravu

  • 16
Český telekomunikační úřad vytýká mobilním operátorům přílišnou složitost jejich smluv. Ve své analýze mluví o nepřehlednosti a nesrozumitelnosti a požaduje okamžitou nápravu. Smlouvy by se tak v dohledné době měly znatelně zjednodušit.

"Nepřehlednost, složitost, nesrozumitelnost," vyjmenovává Český telekomunikační úřad (ČTÚ) své výtky v tiskové zprávě. Vyplývají z procesu analýzy podmínek účastnických smluv, kterou úřad ve středu ukončil.

"Ve smlouvách jsme zjistili celou řadu problematických ustanovení. Smluvní dokumentace je zbytečně rozsáhlá, obsahuje neurčité odkazy na celé smluvní dokumenty, případně pouze na internetové stránky operátora a deklarovaná struktura účastnické smlouvy se ne vždy shoduje s jejím skutečným stavem," vysvětluje výtky předseda úřadu Pavel Dvořák.

Komplikovanost a rozsah smluv jsou podle úřadu v přímém protikladu s tím, jak jsou smlouvy fakticky uzavírány. Tedy častokrát mimo prodejnu, nebo pouze elektronicky. Zákazník tak někdy vůbec netuší, k čemu se zavazuje.

"V rámci dalšího postupu budeme po operátorech požadovat nápravu všech pochybení, včetně výrazného zpřehlednění smluvní dokumentace." dodal Dvořák.

Uzavřením smlouvy dává klient paušální souhlas

Analýza ČTÚ upozornila také na nedostatečné zapracování některých náležitostí stanovených zákonem, například informace o minimální nabízené a minimální garantované kvalitě služeb nebo informace o nabídce servisních služeb.

"Uzavřením smlouvy účastník, bez možnosti odlišné volby, dává 'paušální' souhlas také s řadou dalších podmínek. Operátoři pak mohou například kopírovat jeho doklady, zpracovávat osobní údaje nad rámec uložený zákonem, aktivovat další, účastníkem přímo nevyžádané služby nebo automaticky prodloužit smlouvu," uvádí dále Dvořák s tím, že ČTÚ tato ustanovení považuje za zcela zásadní.

"Spotřebitel si již při uzavření smlouvy musí být těchto souhlasů vědom a za všech okolností musí dostat úplnou a srozumitelnou informaci o všech skutečně aktivovaných službách," vysvětlil pohled úřadu jeho předseda.

Úřad shledal nedostatky rovněž ve způsobu provádění jednostranných změn smluvních podmínek a v postupech informování účastníků o těchto změnách. Dále je nalezl v ujednáních o smluvních pokutách a jiných sankcích vůči účastníkům. Zjistil také nedostatečné či pouze formální zapracování některých zákonných ustanovení do účastnické smlouvy.

Jistiny a kauce stanovené ve smlouvách navíc často slouží k jiným účelům, než k jakým byly složeny. Taktéž formy faktického uzavírání smluv mimo provozovny vytvářejí předpoklady pro nedostatečné informování zákazníka.

Chceme nápravu, operátoři už analýzu mají, říká úřad

Mobilní operátoři znají výsledky analýzy už od února, avšak smluvní podmínky v požadovaném rozsahu a ve stanoveném termínu neupravili a změny pouze deklarovali. ČTÚ proto bude dále postupovat v souladu se zákonem o elektronických komunikacích a povinnost provést požadované změny uloží operátorům ve správních řízeních.

ČTÚ po nich mimo jiné chce, aby účastník měl v okamžiku uzavření účastnické smlouvy k dispozici její stručný, přehledný a srozumitelný návrh. Ten bude obsahovat pouze ty podmínky, které se přímo týkají účastníkem zvolených služeb a jím zvoleného tarifu.

Klient podle úřadu musí mít také možnost volby konkrétních parametrů své smlouvy, a to včetně aktivního udělení souhlasu u podmínek, které byly dosud ve smluvních dokumentech nastaveny paušálně, často pouze na možnost určenou operátorem.