Na to, že je nutné takzvanou zubačku opravit, poukázal generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Státní organizace kvůli havarijnímu stavu trati loni v listopadu neudělila každoroční výjimku pro tamější provoz ozubnicových lokomotiv.
Proti nečekanému rozhodnutí se zprvu ohradil Liberecký kraj, který na provoz zubačky připravil 6,5 milionu korun a s financováním historických vlaků počítá až do roku 2028. Nyní hejtman Martin Půta konstatoval, že je rád, že Správa železnic dotáhla projekt opravy trati ke konkrétnímu datu. „Mluví se o něm již deset let,“ dodal.
Nostalgické vlaky vyjedou
„Stejně jako železniční nadšenci a turisté jsem rád, že víme konkrétní termín zahájení opravy a že příští rok nostalgické vlaky ještě vyjedou, i když to ve většině případů zřejmě nebude přímo Rakušanka, tedy lokomotiva 715 se speciální ozubnicovou mechanikou,“ sdělil náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták.
Bezzubá Zubačka. Historické vlaky nesmí na trať, kterou kdysi zachraňoval Štrougal |
Projektová dokumentace na opravu unikátní a turisty vyhledávané trati na Jablonecku je už zpracovaná, Správa železnic má stavební povolení. Nyní hledá zhotovitele, který opraví železniční svršek a ozubnici, ale i Polubenský tunel. Je třeba vyměnit také kolejnice a pražce.
„Dále půjde o opravy výhybek, nástupišť, ale například i sanaci skalních zářezů,“ doplnil Filip Trdla, mluvčí kraje. Na obnovu, která proběhne ve stavební sezoně 2025, požádala Správa železnic o dotaci z programu Interreg Česko–Polsko.
10. listopadu 2023 |