Čtvrtek 13. srpna 2020, svátek má Alena
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 13. srpna 2020 Alena

V Liberci dojezdily jako poslední na světě tramvaje T2

  18:30aktualizováno  18:30
Konec slavné éry. Tak mluví celý svět, jehož zrak se na jeden den upřel k Liberci. V sobotu 17. listopadu zde dojezdily tramvaje typu T2, které tu zajišťovaly provoz na linkách 5. a 11. jako poslední na Zeměkouli.

Poprvé se na v ulicích Liberce objevily už v lednu 1957, nezaměnitelné díky svému předsunutému čelu, neboli kšiltu. V pravidelném provozu pak byly od roku 1960. Existuje jen málo dopravních prostředků, které by vydržely 60 let v činné službě. Hold „té dvojkám“ vzdalo v sobotu 17. listopadu, kdy se naposledy vydaly na koleje, na 130 dopravních nadšenců ze Slovenska, Německa, Polska, Francie i Ruska. 

Až z východoslovenských Košic se přijel s „té dvojkami“ rozloučit Štefan Ďurčák s kamarádem Jánem. Cestovali do Liberce vlakem 11 hodin přes noc. „Stálo to za to. Té dvojky jezdily i u nás, dokonce byly také ostravské, jako ty vaše. Podle mě je to nejkrásnější tramvaj, hezčí ještě nikdo nevymyslel. Cítím nostalgii a je mi to trochu líto, že už je s nimi konec,“ komentoval Slovák.

Se slzou v oku vzpomínali na T2 hlavně jejich řidiči. „Říkali jsme jim Motorka. Před modernizací měly vpředu jen jedno světlo. U čelního skla byl rozmrazovač, který sice málo topil, ale skvěle se na něm opékaly buřty. Stačilo uzeninu zabalit do alobalu, dát k čelnímu sklu a než se dojelo na konečnou, byl buřt hotový,“ vzpomíná s nostalgií řidič dopravního podniku Petr Hertl, který s tramvajemi T2 jezdí od roku 1978, tedy 40 let. 

Pět milionů do každé tramvaje

Právě on poslední dvě T2 jezdící po Liberci v sobotu „zatahoval“, jak se říká zajíždění do depa po konci služby. Na liberecké koleje se už T2 nepodívají. Oba vozy zakoupil pražský dopravní podnik, který je zrenovuje a nasadí na historickou retrolinku č. 23.

Petr Hertl, poslední člověk, který řídil tramvaj T2 v běžném provozu.

Petr Hertl, poslední člověk, který řídil tramvaj T2 v běžném provozu.

„Mohli bychom si je ještě nechat, ale těch 60 let života je na nic víc než znát. To máte jako u starého auta, jemuž končí technická a už se nevyplatí ho opravovat. Není tu vůle k dalším velkým zásahům, aby se udržely v provozuschopném stavu. Do každého vozu by se muselo investovat odhadem pět milionů,“ zamyslel se dopravní specialista a šéf Boveraclubu Tomáš Krebs.

Tramvaj T2 přesto občas lidé v ulicích spatří. Boveraclub má v držení vůz č. 17 typu T2R z roku 1961, který je v původním červenobílém nátěru. Vypravuje se ale jen na historické a slavnostní jízdy.

Dojezdily podruhé

Kuriozní je, že T2 už jednou svůj konec v Liberci zažily, a to v roce 1988, kdy se nechal poslední dosluhující vůz sešrotovat. Nikoho tehdy nenapadlo, že v roce 1996 se do města opět vrátí. 

„V roce 1996 už tu jezdily jen T3, ale ty byly tehdy v celkem špatném stavu a posílaly se na modernizaci do Plzně. Navíc se připravovala rekonstrukce tramvajové trati a podnik potřeboval víc tramvajových „dvojčat“. Ostrava zrovna tramvaje T2R vyřazovala, tak je liberecký dopravní podnik koupil,“ popsal tehdejší situaci Tomáš Krebs. 

Fotogalerie

Počítalo se s tím, že T2 na maximálně pět let let pokryjí výpadky tramvají T3. Vydržely tu ale jezdit ještě 22 let. 

Řidiči je milovali, bez ohledu na jejich poruchovost a mouchy, jimiž hlavně v počátcích své liberecké mise trpěly. 

„Když se odjezdila jedna služba bez poruchy, tak to byl zázrak. Ztratil jsem třeba dva motory, spadly normálně na koleje. Motor tam visel na jednom šroubu na podvozku. Padaly magnetické brzdy, odcházely pojistky, generátory. Projelo se pár slaných louží koncem zimy a odešly svorkovnice. Sypač to mělo tak blbý, že sypal písek všude, jen ne na koleje. Když se jelo od zoologické nahoru, chodili jsme s hrstí písku a sypali to pod kola ručně,“ líčí Petr Hertl.

Prdelí xobě

Přesto nedá na T2 dopustit. „My jsme tehdy tramvajím odpustili víc, než by dnes lidi byli schopní. Dnes stačí, když má minutu zpoždění a už se vztekají. Já si tenkrát dělával na cestu kafíčko a pravidelně se mi stávalo, že mi některá cestující přinesla k zakousnutí buchtu,“ vybavuje si řidič.

Nejvíce na T2 řidiči oceňovali možnost zapojit dvě tramvaje zadními čely k sobě. Měli pro to dokonce své označení – PX, neboli „prdelí xobě“. Takové soupravy nemusely dojet na konečnou, aby se otočily. Při výluce mohly dojet kamkoliv a řidič prostě přešel do druhého vozu a jel opačným směrem.

Teď trochu historie, ale ani ta není suchá: Zestátněný pražský podnik Ringhoffer, nazývaný již jako Tatra Smíchov, získal po válce licenci na tramvaje vycházející z americké koncepce PCC. Přepracoval je a vyvinul tramvaj T1. Z ní pak v rocd 1955 vzešla T2. Design tramvaje měl na starosti slavný architekt František Kardaus, největší český průmyslový návrhář, autor skvostů jako je autobus Škoda RTO nebo Tatraplán či „šestsettrojka“.

„To on vtisknul tramvaji T2 vlastní xicht, dal jí předsunuté čelo, sklopené okno a přední reflektor s fousem. A díky tomu byla tramvaj jedinečná, ale zároveň nejvíce podobná svému vzoru, americkým tramvajím, které dodnes jezdí třeba v San Franciscu. ,“ zdůraznil Tomáš Krebs.

  • Nejčtenější

Byl to poděs. Smrti druhé ženy se dalo předejít, říkají známí vraha

Záhada dvou vražd žen v Českém ráji je rozluštěna. Spáchal je dvaačtyřicetiletý K.Š. z Rovenska pod Troskami. Mezi...

Záhadná smrt na krásné vyhlídce. Lidé v Rovensku mají strach

Premium Pětatřicetiletá Lucie si v penzionu, kde byli ubytovaní, dala v sobotu 25. července rychlou večeři a zamířila s...

Muž se přiznal k vraždě dvou žen na Turnovsku, motiv je zatím nejasný

Kriminalisté obvinili dvaačtyřicetiletého muže z Kutnohorska z dvojnásobné vraždy. Podle vyšetřovatelů na Turnovsku...

VIDEO: Na pláži ve Sloupu řádilo „tornádo“, vzduchem létaly i paddleboardy

Vzdušný vír zaskočil v pátek odpoledne návštěvníky koupaliště ve Sloupu v Čechách. Vzduchem létala lehátka, z vody se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vyšetřování tragédie neukázalo, že by matka s dvěma dětmi nabourala schválně

Vyšetřování policie neprokázalo, že by loňskou nehodu se třemi mrtvými u Mníšku na Liberecku způsobila úmyslně řidička...

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

  • Další z rubriky

Na Českolipsku se čelně srazila dvě auta, jeden člověk zemřel

Vrtulník letecké záchranné služby vzlétl po třetí hodině k vážné nehodě, která se stala na silnici první třídy číslo 13...

Budova vytunelovaného Skloexportu je k mání, stojí o ni Liberec

Čtyřicet let zde sídlil největší český vývozce skla. Po jeho krachu budova Skloexportu pod libereckým nádražím chátrá....

Žena se topila na koupališti v asi metrové hloubce, oživovali ji hasiči

Na koupališti v Hejnicích na Liberecku se v sobotu kolem poledne topila třiapadesátiletá žena. Podařilo se ji zachránit...

Před deseti lety přinesl déšť zkázu, boural domy a bral životy

Přívalové deště v Jizerských horách způsobily před deseti lety v polovině kraje bleskové povodně. Svým rozsahem šlo o...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

WhatsApp se brzy zbaví toho, co nás na něm nejvíc štve

Populární chatovací aplikace WhatsApp chystá změnu, která leckoho potěší. Brzy bude mít podporu více aktivních zařízení...

Krejčířovu vilu opět nikdo nechce. Už ani za dvacetinu pořizovací ceny

Ani další pokus o vydražení vily v Černošicích, která patřila odsouzenému Radovanu Krejčířovi, nebyl úspěšný. Do dražby...

Češi bydlí na Papui již tři roky. Byl to ze začátku šok, ale nelitují

Manželé se rozhodli vydat za prací do zahraničí. Zlákala je Papua Nová Guinea, kde žijí od roku 2017. Nejdříve v městě...

Škoda nebude žádnou montovnou, říká Babiš. Nový šéf musí na kobereček

Premium Premiér Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček chtějí vědět, jaká budoucnost čeká mladoboleslavskou...

Jiné světlo, úhel nebo póza. Ženy odkrývají iluzi Instagramu

Často jsou to milovnice cvičení a zdravého životního stylu, které se snaží bořit mýty o tom, jak jejich těla ve...