V Porsche Lohner Semper Vivus přijel roku 1903 konstruktér z Vídně až do rodných Vratislavic představit svoji snoubenku Aloisii Kaesovou. Ale vlastně se pochlubil nejen jí. Před rodným domem vystoupili z prvního hybridního automobilu s benzino-elektrickým pohonem na světě, který Porsche sám navrhl.
Zvenku se dům dostal do téměř identické podoby z roku 1875, kdy se v něm narodil pozdější slavný konstruktér. Obytný dům s předzahrádkou byl současně klempířskou dílnou otce Antona, jak nyní ostatně napovídá historizující vývěsní štít.
Zevnitř ale upoutá moderně pojatý nečleněný a vzdušný prostor. V duchu nejnovějších trendů mohou návštěvníci více informací čerpat interaktivně ze zapůjčovaných tabletů. „Mluvit“ s nimi budou ve třech jazycích.
„Textů je tu minimum. Ale v případě zájmu si návštěvník může na tabletu samostatně ke každému exponátu prostudovat příběh, obrázkovou dokumentaci a může jít do hloubky, která ho zajímá,“ uvedla Andrea Frydlová, vedoucí Muzea Škody Auto v Mladé Boleslavi, které bude rodný dům provozovat.
Uvnitř jsou designové studie i fotografie konstruktéra
Návštěvníci na začátku expozice uvidí vitríny věnované inženýrskému umění. Od prvních nástrojů až po vynálezy, které teprve své uplatnění najdou.
VstupnéRodný dům Ferdinanda Porscheho bude mít otevřeno od pátku do neděle od 9 do 17 hodin. Dospělí zaplatí za vstup 50 korun, snížené vstupné je 30 korun, rodinné 120 korun. K dostání je i kombinovaný vstup - Rodný dům Ferdinanda Porscheho a Škoda Muzeum. Dospělí pak zaplatí 100 korun, snížené vstupné je 50 korun, rodinné 250 korun. |
Středobodem části věnované mobilitě je zmíněná replika vozu Lohner-Porsche. Obklopují ji vývojové práce, designové studie nebo výzkumné projekty, jež se uplatní u automobilů budoucnosti.
V sekci rodina najdou návštěvníci velký stůl, kde jsou fotografické vzpomínky a historické milníky rodiny Porscheových. Vyprávějí o životě Ferdinanda ve Vratislavicích, Vídni, Vídeňském Novém Městě, Stuttgartu, Wolfsburku, Gmündu a Zell am See.
„Ve zrekonstruovaném domě jsme se snažili ukázat, že počátky automobilového průmyslu leží nejen v Čechách, ale i ve střední Evropě,“ řekl během představování nové expozice Bohdan Wojnar, člen představenstva Škody Auto a viceprezident Sdružení automobilového průmyslu AutoSAP.
Škodovka hradila rekonstrukci ze svého
Projekt proměny domu začal v roce 2013, rekonstrukce trvala rok. Nepůvodní části mnohokrát přestavovaného domu šly k zemi. Rozsah bourání tehdy vyvolal u části lidí zděšení.
„Snažili jsme se zachovat všechny původní prvky. Dům byl ale mnohokrát přestavovaný a popravdě řečeno jednodušší by bylo dům celý zbourat a postavit repliku. Rozhodli jsme se ale jít komplikovanou cestou, kdy jsme vycházeli z dobových plánů, fotografií a sondáží, které nacházely původní části,“ přiblížil rekonstrukci za Škodu Auto Vítězslav Kodym.
Škoda Auto rekonstrukci hradila zcela ze svého. Sumu ale sdělovat nechce. „Jednalo se řádově o miliony korun,“ řekl jen mluvčí Kodym. V zadním traktu stojí moderní budova, která nahradila zbouranou výrobnu. Je v ní prodejna lístků, suvenýrů nebo kavárna.
„Dům je teď nádherný a jsem rád, že ho tu máme. Myslím, že je teď o důvod víc, proč přijet do Liberce nebo do Libereckého kraje,“ řekl starosta Vratislavic Lukáš Pohanka.