Modely zastávek vidí studenti přímo v ulicích, díky unikátním brýlím

  • 1
U Oblastní galerie v Liberci má vzniknout nová umělecká zastávka. Pokoušejí se ji navrhnout zatím v rámci svých ročníkových prací studenti liberecké architektury. K tvorbě používají nejnovější technologii - brýle Hololens od Microsoftu.

Člověk v nich připomíná futuristického lyžaře, ale je to technologická novinka pro vývojáře. Hololens, brýle, které kombinují prvky skutečné reality s počítačovým modelem, testovali na Technické univerzitě v Liberci (TUL).

V českém prostředí ještě stále unikátní a velmi drahé brýle měla univerzita zapůjčené ze Škody Auto. Pomáhaly studentům liberecké architektury v práci na návrzích tramvajových zastávek před Oblastní galerií v Liberci.

Do reality se promítá model

„Na správní radě galerie jsme se bavili o zvažovaném posunování zastávky u galerie. Je to důležitá křižovatka a napadlo mě, že by to bylo dobré téma pro naše studenty. Vznikly digitální modely, které teď zkoušíme v prostředí brýlí Hololens,“ řekl Jan Stolín, vedoucí Katedry enviromentálního designu Fakulty umění a architektury TUL.

Díky brýlím Hololens vidí člověk nejen konkrétní místo, jímž se zabývá, ale zároveň se mu do něj promítá i navrhovaný model. V tomto případě tramvajová zastávka.

„Objekt si promítnete v zástavbě. A můžete si prohlédnout řadu verzí s různými materiály. S modelem můžete manipulovat, zvětšovat jej nebo zmenšovat. Objekty jde posouvat rukama, model upravovat. Můžete jej ovládat hlasovými příkazy, dělat s nimi fotky nebo videa. Výhodou je velmi intuitivní ovládání,“ vysvětlil práci s Hololens Richard Charvát z fakulty umění a architektury.

Inspirace ve stromořadí i historii

Studenti prvního ročníku navrhli zatím jen cvičně v rámci ročníkových prací například zastávku v podobě zakroucených kolejí nebo symbolického stromořadí z plechu.

„Je to kovová oplechovaná konstrukce s opálovým bezpečnostním sklem. Ladí se zdí před kavárnou. Zastávka plní estetickou funkci, lidé by se v ní mohli zároveň schovat,“ popsal svůj návrh Jan Janecký. Inspiroval se místem. „Při bočním pohledu je to stylizace aleje. Záleží ale, z jakého úhlu se na ni díváte. Vypadá pokaždé jinak,“ řekl Janecký. 

„Při tvorbě návrhu jsem vycházel z historie města. Liberec byl metropolí, kde se brzy vyvíjela železnice. Zastávka je tvořená kolejnicemi v prostoru,“ popsal další návrh Andrej Kuzmenko.

„Vytváření těchto studentských modelů je iniciativa pana Stolína, ale projekt designové zastávky vítám. Stála by v kříži významných budov a mohlo by to být další zajímavé místo v Liberci. Podobně, jako je zastávka od Davida Černého,“ míní ředitel galerie Jan Randáček. Zastávku v podobě uměleckého díla je ochoten zaplatit Liberecký kraj.

Z jedné zastávky můžou být dvě

„Není vyloučeno, že se nakonec použije i jeden z návrhů, které na zastávku přijdou třeba z univerzity. Ještě je to ale předčasné,“ zmínila krajská radní Květa Vinklátová.

Kraj se především zasazuje o to, aby zastávka zůstala v prostoru před galerií. Původní návrh předestřený na dopravní komisi města o přesunutí zastávky až za křižovatku Masarykova - Vítězná vyvolal nevoli.

„Vystupují tam lidé, kteří míří do galerie, k technickému muzeu nebo na polikliniku. Proto jsem navrhla, aby byly zastávky dvě. Pokud se jedna zastávka posune o pár metrů směrem k městu a za křižovatkou vznikne nová, nic proti tomu nemáme,“ uvedla radní Vinklátová.

Náměstek: Posunutí zastávky je nutné

„Z hlediska bezpečného průjezdu tramvaje je posunutí zastávky nutné,“ vysvětlil náměstek libereckého primátora Tomáš Kysela.

„Původně se měla zastávka opravdu přesunout za křižovatku. Po diskusi, kdy se zvažovala všechna pro a proti, se rozhodlo, že se posune o pár desítek metrů směrem k městu zhruba na úroveň technického muzea. A za křižovatkou vznikne další nová zastávka. Což nevadí, protože vzdálenost mezi technickým muzeem a jezírkem je velká. Navíc tam vzniká nová zástavba,“ dodal Kysela.

„Tyto záměry procházejí přes dopravní komisi a radu. Zastupitelstvo s nimi bohužel není seznámeno nebo nemá možnost o nich rozhodovat. Podobně to bylo s autobusovým terminálem,“ kritizoval postup radních opoziční zastupitel Liberce Jaroslav Zámečník.

„Doporučení z komise dopravy jde do rady a nemáme povinnost je dávat do zastupitelstva. Mohlo by sice do něj chodit víc materiálů, ale už teď jich je tolik, že nám vymezený čas skoro nestačí,“ reagoval náměstek Kysela.