Pražské bienále je živější než benátské

  • 3
Přehlídka moderního umění Prague Biennale, kterou po tři letní měsíce hostil pražský Veletržní palác, uzavře své brány tuto neděli. "Dnes ráno jsem na bienále potkala ředitele muzea ve Wolfsburgu Gijse van Tuyla, který byl pražským bienálem nadšen," řekla v on-line rozhovoru kurátorka akce Helena Kontová a dodala: "Podle něj je pražské bienále mnohem živější a záživnější než bienále v Benátkách."Odpovědi Heleny Kontové najdete ZDE.

Výstava je pro Prahu ojedinělá svým rozsahem - exponáty na ní představuje přes dvě stě šedesát umělců z padesáti sedmi zemí světa. Za nápadem zorganizovat v Praze umělecké bienále této velikosti stála právě pražská rodačka Helena Kontová, která již dvacet let žije a pracuje v Itálii.

Kontová se vyjádřila také ke spolupráci s Milanem Knížákem. Podle ní není člověkem, se kterým lze vždy snadno vyjít. "Nicméně ani já a Giancarlo Politi nejsme nenáročnými partnery. Milan Knížák je určitě kontroverzní osobností, na rozdíl od průměrných lidí. Velké události se rodí v konfrontaci ideí a názorů," vysvětlila.

Helena Kontová je spolu se svým manželem Giancarlem Politim nakladatelkou mezinárodně uznávaného časopisu o současném umění Flash Art, který vychází od roku 1967.

Od svého založení dával časopis prostor novým a undergroundovým směrům v umění. Časopis tak podpořil vzestup řady dnes významných světových umělců. Kontová je rovněž hlavní redaktorkou Flash Artu, který v současnosti vychází v italsky a anglicky psané verzi.

Pro myšlenku uspořádat Prague Biennale získali Kontová a Politi podporu generálního ředitele Národní galerie Milana Knížáka a sponzora Gabriele Guzza ze společnosti Mattoni.

Organizátoři pak vybrali celkem dvacet sedm kurátorů z různých zemí světa, kteří připravili a realizovali koncepce jednotlivých vystavovaných projektů.

„V Praze chyběla událost světového významu v oblasti současného umění, přestože jde o jedno z nejoblíbenějších turistických míst a je známa pro svou kulturní tradici i nově se objevující kulturní živost,“ uvedla Kontová.

Helena Kontová se narodila v Praze, kde vystudovala historii umění na Karlově univerzitě. Před dvěma lety organizovala s cílem podpořit tamní kulturní činnost bienále v Tiraně.

Na příští Pražské bienále přijede Koons a Cattelan

Pořadatelé prvního Pražského bienále ohlašují bombu: pro rok 2005 jim prý přislíbily účast dvě hvězdy současného výtvarného umění, Američan Jeff Koons a Ital Maurizio Cattelan. Tedy tvůrci, které jako největší taháky ukazují světové přehlídky, jimž chce Pražské bienále konkurovat.

Podle časopisu Flash Art, jenž s Národní galerií bienále v Praze pořádá do 24. srpna ve Veletržním paláci, Koons s Cattelanem organizátorům vzkázali: "Svá díla v Praze určitě vystavíme." A litují, že nemohli přijet už letos. Že Pražské bienále existuje, jim prozradili sběratelé Mera a Donald Rubellovi a kritik Hans Ulrich Obrist. Ten byl kurátorem sekce Utopia station letošního Bienále v Benátkách a do Prahy přijel na pozvání společnosti tranzit.

Jeff Koons ve výtvarném umění v osmdesátých letech definitivně "legalizoval" kýč. Jeho sochy a fotografie těží z motivů spotřebního průmyslu, jsou pouťově barevné, obludně "krásné", nekřesťansky drahé a téměř nepochopitelně oblíbené. Maurizio Cattelan je na rozdíl od Koonse přijatelný i pro většinu konzervativních kritiků. Vytváří hyperrealistické, přesto mírně deformované sochy, jež jsou často jeho autoportréty. Zatímco Koons veřejnost nejvíc šokoval fotografiemi zachycujícími soulož s jeho bývalou ženou, pornoherečkou Cicciolinou, Cattelanovi se podobná věc podařila s plastikou papeže Jana Pavla II. úpícího po úderu meteoritem.
                                                                              (jhv)