"Kdo neviděl Sixtinskou kapli, nemůže si nikdy udělat představu o tom, co dokáže jeden člověk," napsal o nejznámějším Michelangelově díle Johann Wolfgang Goethe.
Obří kniha, věnovaná virtuosovi renesančního umění Michelangelu Buonarottimu (1475–1564), nazvaná stručně Dílo, je první publikací, která jej slovem i obrazem představuje nejen jako sochaře, malíře a kreslíře, ale také jako architekta.
Navíc je první knihou, která život a dílo slavného umělce jen neadoruje, ale Michelangela zmiňuje i jako sebestředného a sebevědomého workoholika, který změnil vztah umělce a zadavatele a nebál se vzdorovat papeži.
Podivínský Florenťan
Kniha detailně mapuje poutavý životní příběh podivínského Florenťana, který se dožil devětaosmdesáti let a ještě předtím, než mu bylo třicet, stačil do bílého mramoru vytesat dvě nejslavnější sochy v dějinách umění – Pietu (1499) a Davida (1501–1504).
Už za svého života byl Michelangelo považován za génia, který se dočkal dvou životopisů (jejich autory byli Giorgio Vasari a Ascanio Condivi). Tato nová studie vychází z těchto dvou tradičních pramenů, ale také z dopisů, účtů či deníků.
"Michelangelo, ačkoliv byl bohatý, žil jako chuďas, živil se velmi střídmě, spokojoval se s kouskem chleba a trochou vína, aby se nevytrhoval z práce (...) V důsledku této střídmosti byl dlouho do noci čilý, potřeboval velice málo spánku, a když nemohl spát, často v noci vstával a pracoval s jakousi přilbou z tvrdého papíru, na niž připevnil svíci a tou si svítil při práci, takže měl obě ruce volné," napsal Michelangelův současník, malíř a životopisec Vasari.
"Ačkoliv Vasariův popis může být přehnaný, umělcův skromný způsob života lze snadno doložit například rozborem jeho bankovního účtu či na základě toho, co víme o jeho domácnosti," píše jeden z autorů obří monografie Frank Zöllner.
Zájem o Michelangelův život a rozmanité dílo nikdy neopadl a přetrval dodnes, kdy z řady publikací vystupuje tato svým rozsahem i zpracováním ojedinělá publikace, pod níž jsou podepsáni renomovaní odborníci na italskou renesanci – Frank Zöllner, Christof Thoenes a Thomas Pöpper.
Dokonalé dílo, dokonalá reprodukce
Zatímco první část knihy se soustředí na Michelangelův život, část druhá podrobně zkoumá Michelangelovo rozmanité dílo a význam jeho děl v kontextu dějin umění. Přes zajímavost textů asi netřeba zdůrazňovat, že předností obří knihy jsou hlavně obrázky vytištěné na kvalitním křídovém papíře, které dokonale přibližují Michelangelovo dílo.
Rozměrné reprodukce a detaily malířských, sochařských i architektonických děl vtahují čtenáře do období vrcholné italské renesance. Čtenáři se naskýtá možnost pod lupou prozkoumávat třeba Michelangelovy stropní fresky Sixtinské kaple zachycující výjevy ze Starého i Nového zákona, které zhmotňují Mojžíšův příběh či scény z Kristova života.
Rozplývat se můžeme i nad dokonalostí Michelangelových soch, vytesaných z bílého mramoru. Ty se postupně odklánějí od vzoru čisté a nedostižné antické krásy (jako je tomu třeba v případě Davida), aby lidské tělo zachytily v pohybu dynamického manýrismu, jímž předznamenávají nespoutané baroko.
Na zvětšených reprodukcích si čtenář snadno všimne rozdílného přístupu, jaký Michelangelo použil v zobrazování mužského a ženského těla – tak patrného, že prozrazuje umělcovu sexuální orientaci.
Velkou předností knihy je, že nezapomíná na Michelangela jako architekta, který působil zejména v rodné Florencii a v Římě. Tam realizuje svou největší zakázku, to když jej papež požádal, aby dokončil stavbu chrámu svatého Petra v Římě – tedy nejdůležitějšího křesťanského kostela.
Kniha se jistě bude náramně vyjímat v domácí knihovně. Pokud si ji však budete chtít pozorně prostudovat na menším kávovém stolku v obývacím pokoji, raději jej zespoda podepřete. Osmikilová kniha není ukázkou monumentální okázalosti, ale přiměřeným holdem jedinečnému významu Michelangelova díla s výborně zpracovaným katalogem všech Michelangelových prací.
Frank Zöllner, Christof Thoenes, Thomas Pöpper - Michelangelo: Dílo
Slovart, 696 stran, 4 999 korun
Hodnocení: 80 %