Síla umění je tematickým pojivem letošního ročníku. „Dlouhodobým cílem našeho bienále je naučit Čechy žít s uměním a vnímat jeho přínos. Zatímco jsme návštěvníky v minulých letech inspirovali k tomu, jak umění sbírat nebo spojit s interiérem, letos jsme se také zaměřili na myšlenku, že umění umí léčit. A to nejen jednotlivce, ale i společnost. Pozitivní vliv umění na psychiku se stává čím dál více diskutovaným tématem,“ uvádí za pořádající J&T banku Monika Veselá.
U vchodu do pravého zadního rohu Invalidovny, kde se přehlídka koná, návštěvníky vítá instalace umělkyně Kateřiny Šedé z projektu Herzlich Willkommen! / Vítejte!, který vznikal mezi lety 2019 a 2022. Oceňovaná autorka v něm ve spolupráci se Střediskem ošetřovatelství a péče v Hainfeldu zkoumá téma ztráty domova, které se stává realitou života čím dál více seniorů. „Ke konci života stojí před úplně novou situací – jak přenést svůj domov na zcela jiné místo a jak neztratit kontakt s lidmi, které denně potkávali. Tato úvaha mě dovedla k myšlence vytvořit zmenšeniny původních domů jednotlivých seniorů, které by sloužily jako budky a krmítka pro ptáky v místní zahradě,“ uvedla Šedá.
Dílo Kateřiny Šedé je nejdražším vystaveným v rámci přehlídky, upozorňují kurátorky Valérie Dvořáková a Anna Pulkertová. Ty společně již realizovaly předešlé ročníky akce. Předloni například v opuštěném domě na pražském Újezdě. Všechna vystavená díla musela zpravidla vzniknout v průběhu posledních dvou let, část z nich umělci vytvořili i vyloženě pro účely přehlídky.
Langovy boty i Geomuži Klodové
Některým umělcům vyčlenily kurátorky samostatné prostory Invalidovny, jiní je naopak sdílí. Místnost sousedící s Kateřinou Šedou například nabízí výrazné modré skulptury Petra Duba s rozsáhlým názvem „Úloha Ctirada a Šárky v dějinách sestává prakticky z ochoty zemřít nebo nechat se zabít dříve, než stačí odvolat“.
O patro výše návštěvníci najdou třeba práci Dominika Langa, který na místě musel zanechat i vlastní obuv. V sousední místnosti zas prezentuje své kresby i prostorovou instalaci duo David Böhm a Jiří Franta. Významově i vizuálně poutavé je také dílo Lenky Klodové Geomuži. Trefně poukazuje na to, jak zavádějící někdy mohou být pouhé odrazy reality, kterými jsme svědky na sociálních sítích, ale i ve skutečném životě. Umělkyně svou myšlenku zprostředkovává malými nasvíceným soškami různě zdeformovaných těl, které ve svém stínu působí naprosto dokonale.
Trh s uměním roste. Zázračný rok zažila díla Josefa Lady i Toyen![]() |
O jednu z nejpůsobivějších a zároveň nejčerstvějších maleb přehlídky (terpentýn z ní ještě zcela nevyčichl) se postaral Igor Hosnedl. K vidění jsou také díla jedničky žebříčku J&T Art Index Evy Koťátkové, třetího Krištofa Kintery nebo sedmého Jana Kalába. Téma války na přehlídku přináší svou videoinstalací Jakub Nepraš, který do kusu vyplaveného norského dřeva nechává promítat ruské televizní vysílání dotvořené umělou inteligencí. Dílo nese název Rozklad jedné propagandy a kurátorka Anna Pulkertová k němu dodává: „Ilustruje, jak si nakonec příroda se zlem vždycky poradí.“
Součástí J&T Art Index Pop-Upu jsou také gobelíny Johany Pošové a Barbory Fostrové, které se nechtěně staly součástí kritizované reklamy společnosti Vodafone, jež si měla utahovat ze současného umění a ještě vznikla ve Veletržním paláci bez vědomí vedení Národní galerie.
Sto padesát vystavených děl padesáti tuzemských umělců odráží J&T Banka Art Index, který má sloužit jako nezaujatý popis vývoje na současné výtvarné scéně. Jde o aktuální pořadí českých výtvarníků narozených po roce 1960, které se sestavuje na základě jejich aktivní účasti ve výtvarném provozu za poslední dekádu. V potaz se berou například zahraniční výstavy, ocenění, zastoupení umělce v zahraničí, vydané monografie nebo realizace ve veřejném prostoru.
J&T Art Index Pop-Up trvá od čtvrtka do neděle a otevřeno je každý den mezi 10 a 19 hodinou večer. Součástí doprovodného programu jsou také workshopy pro děti a ranní meditace.