Giacometti, Vermeer i Armani

Na jaké velké výstavy můžeme narazit při letních toulkách Evropou? Evropské galerie a muzea letní měsíce i letos pokryly velkými projekty, kterými lákají cizince i domorodce. U nás tuto funkci plní obří expozice Správy Pražského hradu Deset století architektury a Národní galerie Sláva barokní Čechie. Co nabízejí evropští sousedé? Více se dozvíte uvnitř článku.
Vídeň, Berlín, Hamburk

Začněme u těch nejbližších. Ve vídeňském Kunsthistorisches Museum je to kritiky vychvalovaná retrospektiva Domenika Theotokopoulose známého jako El Greco. Čtyřicet unikátních pláten se tak blízko Česka objevuje opravdu výjimečně! Loni na El Greka přišlo do aténské Národní galerie 630 tisíc lidí a Vídeň se pravděpodobně dočká podobného zájmu. Stejné muzeum navíc do října nabízí i výstavu Luca Giordana, neapolského malíře druhé poloviny 17. století. Zahrnuje na 80 obrazů a 40 kreseb.

El Greco
Kunsthistorisches Museum, Maria-Theresien-Platz, Vídeň. Výstava trvá do 2. září 2001. Vstupné 120 šilinků, snížené 80 šilinků.

A ještě jednou Vídeň. Minulý týden se otevřely prostory tamější Kunsthalle v budově císařské konírny. Tam do poloviny září probíhá Barokní večírek: Momenty Theatrum Mundi v současném umění. K vidění jsou současná díla odkazující na barokní epochu od Paula Theka, Wima Delvoye či bratrů Chapmanových.

Letní Berlín nemá žádný grekovský tahák. Nová Národní galerie do poloviny srpna uvádí expozici Ernst Ludwig Kirchner a zkáza Prusů. Expresionista Kirchner ze skupiny Die Brücke v roce 1914 namaloval své klíčové dílo Potsdamer Platz. Galerie toto monstrózní plátno získala před dvěma lety za 18 milionů marek a nyní je vystavuje spolu s několika obrazy Edouarda Maneta, Edgara Degase a dalších autorů zachycujících dekadentní Evropu počátku 20. století.

Deutsche Guggenheim Berlin do 7. října předvádí skupinovou výstavu autorů abstrakce s názvem Povznešení: Mark Rothko, Yves Klein a James Turrell. V Německu je dobré si všimnout i expozice v hamburské Kunsthalle. Zde otevřeli své depozitáře a na světlo vynesli 100 kreseb Michelangela, Leonarda da Vinci, Dürera nebo Franciska de Goyi. Většinu prací veřejnost neměla nikdy možnost vidět; přístupné zde jsou do konce září.

Amsterdam, Curych, Paříž

Alberto Giacometti 1901-1966
Die Retrospektive. Kunsthaus Zurich, Heimplatz 1, Curych. Výstava trvá do 2. září 2001. Vstupné 17 CHF, snížené 11 CHF.

Amsterdam opět láká především na staré umění a antiku. Rijksmuseum se nedávno otevřelo po pětileté renovaci a nově prezentuje svou slavnou kolekci umění Egypta, Blízkého východu, Evropy a Holandska. Egyptská sbírka je přitom považována za jednu z nejlepších na starém kontinentu. Museum van Gogha pak ukazuje retrospektivu neoimpresionisty Paula Signaca. Výstavním lákadlem nejvyšší důležitosti je obrovská retrospektiva Alberta Giacomettiho v curyšském Kunsthausu. Ke stému výročí narození sochaře protáhlých postav ji ve Švýcarsku pomohlo zrealizovat newyorské Muzeum moderního umění. Dohromady je zde do 2. září k vidění téměř dvě stě soch, kreseb a obrazů.

Centrum George Pompidoua v Paříži vychází vstříc milcům filmového plátna a do konce září ukazuje expozici Alfred Hitchcock a umění: osudové náhody. Vedle spektakulární Síně hororů v podobě hotelového pokoje Motelu Bates včetně slavné sprchy se závěsem zde visí výtvarná díla, kterými se geniální tvůrce inspiroval ve svých hororech. V Louvru je až do konce roku přístupná expozice Území Louvru v 17. století, přibližující každodenní život této části Paříže za vlády Ludvíka XIV.

Londýn, Benátky, Bilbao

Vermeer and the Delft school
The National Gallery, Trafalgar Square, Londýn. Výstava trvá do 16. září 2001. Vstupné 8 liber, snížené 4 libry.

VSTUPENKY SI ZAREZERVUJTE ZDE.

Giorgio Armani
Guggenheim Museum Bilbao, Abandoibarra Et. 2, Bilbao. Výstava trvá do 2. září 2001. Vstupné 1200 peset, snížené 600 peset.

Hitem léta je výstava Vermeer a delftská škola, kterou v Londýně pořádá Národní galerie. Ještě před jejím otevřením se prodalo 10 tisíc vstupenek a návštěvní hodiny byly kvůli zájmu o víkendech posunuty do devíti večer. Od Vermeera přitom v Londýně visí pouze třináct pláten, zbytek zaujímá dalších sedmadvacet vlámských mistrů. Putovní expozici na začátku roku v newyorském Metropolitním muzeu navštívilo přes půl milionu lidí. Angličané celkovou návštěvnost striktně omezili na 270 tisíc, takže zájemce si musí svou prohlídku domluvit předem. Jinak se nemá do galerie šanci dostat.

Ve stínu Vermeera určitě zůstane výstava londýnské Tate Modern s názvem Nula až nekonečno: Arte Povera 1962-1972. Fajnšmekr by si ji ovšem neměl nechat ujít. Jde o první pokus detailně představit toto významné italské umělecké hnutí, které ovlivnilo světový konceptualismus. V Londýně trvá do 19. srpna.

Všechny italské výstavy zastiňuje nejpopulárnější přehlídka současného umění - 49. benátské bienále, které zde probíhá do 4. listopadu. To množstvím děl prezentovaných v halách prostoru Arsenale a národních pavilonech Giardini předčí všechny největší evropské projekty.

Ve Španělsku vsadili na velmi netradiční umění. Muzeum Guggenheim v Bilbau láká přehlídkou návrháře Giorgia Armaniho. Výstava člověka, který změnil chápání módy dvacátého století, zde končí 2. září. Loni zde podobně kontroverzní expozice Umění motocyklu přilákala 870 tisíc návštěvníků. Nejslunnější měsíce ukážou, zda se jí současná prezentace oděvních kreací z posledních dvaceti pěti let dokáže přiblížit, či dokonce vyrovnat.

Johannes Vermeer: Sklenice vína, kolem roku 1658-59.

Johannes Vermeer: Žena s váhou, kolem roku 1663-64.

Johannes Vermeer: Mlékařka, kolem roku 1657-58.