Entermultimediale prezentuje technologie v umění

- Pod názvem Entermultimediale začíná dnes v hlavním městě první ročník mezinárodní přehlídky umělecké tvorby, jejímž společným jmenovatelem a principem je - přes rozdílnost zvolených tvůrčích postupů a uměleckých žánrů - využití moderních technologií. Umělecké prezentace se budou v Praze konat souběžně na šesti různých místech a formálně jsou rozděleny do čtyř tematických sekcí: umění na internetu, multimediální umění, video-art a experimentální film a multimediální performance.

Skutečnost, že akce je hned při svém zahajovacím ročníku takto programově široká a že se také těší velmi slušnému partnerskému zájmu komerčních firem (především telekomunikačních a počítačových), může být překvapivá, ale má jednoduché vysvětlení. Festival Entermultimediale je prvním zdejším příkladem uměleckých přehlídek, které se mezitím staly v západní Evropě již samozřejmou, a v současnosti dokonce módní součástí tamního kulturního provozu. A společnosti z oboru telekomunikačních a informačních technologií se na akce typu Entermultimediale logicky orientují, neboť skrze ně mohou oslovit velmi mladé obecenstvo - tedy své potenciální zákazníky.

Iniciátorem a producentem pražské přehlídky byla Asociace Film a Sociologie, podle jejíž zástupkyně Jarmily Polákové tím asociace vyjadřuje dlouhodobější a do budoucna koncepčnější zájem o tuto sféru. I to je podstatný moment, neboť naznačuje, že takzvané "nové umění" či "cyber umění" se postupně přesouvá také v očích poučenější veřejnosti z okraje spektra jejich zájmu ke středu.

Obsahovou náplň Entermultimediale dával dohromady Pavel Smetana, který se sám zabývá multimediální tvorbou. Jednou z jeho prací je například dílo s názvem Kybernetický obraz Doriana Graye, v němž je divák za použití videokamery a počítačů virtuálně klonován. Tato práce bude v současné pražské přehlídce součástí sekce Multimediálních instalací. V té se v románském podlaží pod Vladislavským sálem Pražského hradu představí ještě například zdejší Lucie Svobodová, Federico Díaz se svým, zde již dobře známým projektem E-area, v Německu tvořící Tamás Waliczky či skupina francouzských umělců.

Druhou částí této sekce se v prostorách památníku Vítkov stane expozice "uměleckých" robotů od francouzské tvůrčí skupiny LOEIL. A podle Smetany je to i ve světovém kontextu snad vůbec poprvé, kdy jsou počítačoví roboti prezentováni jako ucelená umělecká expozice. Jako třetí oddíl této košaté přehlídky pak bude v divadle Archa po celou dobu jejího konaní - ode dneška do soboty - na celkem dvaceti počítačích probíhat prezentace CD-ROM.

Stejný počet chytrých mašin čeká také na návštěvníky v Paláci Akropolis. To však již v rámci sekce Umění na internetu, jejíž název zároveň vystihuje její obsah. Třetí oblast Entermultimediale, věnovaná video-artu a experimentálnímu filmu, se bude odbývat ve Francouzském institutu a o čtvrtou sekci, zahrnující "živé" multimediální performance, se podělí Akropolis s Archou. Například dnes večer se tam představí Francouzka Isabelle Choiniéro vá, která bude tancem komunikovat s partnerem, avšak nikoli tělesně přítomným, ale počítačově vzdáleným, jak uvádí sama umělkyně, "kdesi v kyberprostoru".

Prestiž festivalu Entermultimediale dodává i přítomnost organizátora mezinárodní soutěže v oboru multimédií s názvem Europrix. Soutěž, kterou založilo Rakousko v rámci svého minulého předsednictví Evropské unie, letos vstupuje teprve do svého třetího ročníku, ale již se stala nejdůležitější cenou udělovanou v oboru. Ostatně i to je důkaz dynamiky rozvoje počítačového umění i celé oblasti multimédií.