Divoké francouzské jaro 1968 se vrátilo ve výtečných fotografiích

  19:43aktualizováno  19:43
Galerie Štěpánská 35 představuje tvorbu Francouze Bruna Barbeye (1941), který je od roku 1968 řádným členem proslulé agentury Magnum Photos. Instalovaná půlstovka fotografií se vrací k letopočtu, v němž pouliční nepokoje a vážné politické krize zmítaly světem od Západu na Východ, od USA až po Japonsko.

Bruno Barbey zachytil demonstranty na bulváru Saint-Germain (Paříž, 6. května 1968) | foto: Bruno Barbey/Magnum Photos

Barbeyho výstava se nazývá Květen 1968 ve Francii (v originále Mai 68), ale z Francie tu jde zejména o Paříž a snímky autor exponoval nejen v květnu, nýbrž i v červnu. Ale "Mai 68" je zde spíše než věcným označením námětu symbolem určitých dějinných událostí.

Událostí, při nichž se studenti bouřili, policie tvrdě zasahovala, Francii paralyzovala generální stávka a vyhrocenou občanskou a politickou situaci otupilo až rozpuštění Národního shromáždění a podstatné zvýšení mezd. Bruno Barbey byl při tom, protože být tam, kde se něco důležitého děje, bylo tehdy jeho ambicí; vždyť do Francie se vrátil na jaře 1968 z cest po jihovýchodní Asii, kde hořela vietnamská válka.

Ve Vietnamu fotografoval i v sedmdesátých letech, dokumentoval nepokoje v Polsku počátkem následující dekády, v roce 1991 odcestoval do Perského zálivu, kde Američané smetli irácký vpád do Kuvajtu.

Barbey a válečná fotografie

Ale Barbey nikdy nebyl válečným reportérem v nejvlastnějším slova smyslu, autorskou povahou byl a je dokumentarista i zakázkový (portrétní) fotograf. Už před květnem 1968 vytvořil soubor výborných expresivních pouličních snímků ve stylu Američana Roberta Franka a jeho knihy Američané (Barbey později vydal publikaci Italové).

A už od 60. let Barbey kreativně využívá barvy a od takzvané humanistické fotografie pozvolna přešel k subjektivnímu dokumentu, v němž klade důraz na důmyslnou tvarovou kompozici a barevnou skladbu; zejména je to patrné na záběrech z Maroka (viz www.brunobarbey.com).

Expozice ve Francouzském institutu v Praze představuje vzornou ukázku fotoreportérství své doby: černobílé fotky, snímání při existujícím světle, tedy i za cenu pohybové neostrosti, autorská vůle zaznamenat dění dle klasických (foto)reportérských pravidel, tedy jak v dramatických detailech, tak v působivých celcích.

Barbeyho Mai 68 obsahuje jednak nekomplikované obrazové informace – snímky z poslucháren či továrních hal, které v oněch dnech měly za úkol podávat zprávy, co se v zemi vlastně děje, neboť stávkovali i zaměstnanci francouzského státního rozhlasu a televize; jednak z Barbeyho souboru vystupuje několik výtečných "obrazů", které jsou součástí dějin světové fotografie.

Galerie Štěpánská 35 se touto expozicí – za spolupráce agentury Magnum Photos – rozvzpomíná na svoji slavnější minulost, na devadesátá léta, kdy hostila jednu výbornou fotografickou výstavu za druhou.

Bruno Barbey - Květen 1968 ve Francii
Galerie Francouzského institutu v Praze, Štěpánská 35, Praha 1. Výstava trvá do 29. listopadu, vstup je volný. 
Hodnocení MF DNES: 80 %

Autor:

Mohlo by vás zajímat

24. 2. se uskuteční 91. ročník předávání filmových cen v Los Angeles
23. 3. proběhne předávání filmových cen (Praha, Rudolfinum)
17. 3. bude mít premiéru pořad Za oponou na iDNES KINO


Nejčtenější

Boris Rösner mi radil, ať Ulici beru, vzpomíná Martin Hofmann z Mostu!

Martin Hofmann v seriálu Most! (2019)

Zatímco se všude mluví o seriálu Most!, sedáme si spolu v šatně pražského Divadla v Celetné. Před pěti minutami...

KOMENTÁŘ: Záhadná postava. Velice spokojený televizní divák

Ze seriálu Most!

Patří do rodiny nadpřirozených bytostí z novodobých pohádek. Na rozdíl od početné armády reptalů ho nikdy nikdo...

VIDEO: Poslední díl seriálu Most! posune vysílací čas. Kvůli vulgaritě

MOST!

Sedm dílů seriálu Most! se vysílalo hned po deváté večer, ale jeho osmá, závěrečná epizoda posune v pondělí 25. února...

RECENZE: Jaromír Hanzlík si napsal telenovelu Léto s gentlemanem

Trailer k filmu Léto s gentlemanem

Na svatého Valentýna utrpěla kina srážku s telenovelou. Kdyby v titulcích filmu stálo Rosamunde Pilcherová a běžel na...

RECENZE: Kéž by Černé vdovy měly víc rozumu. Anebo ztřeštěnosti

Propagační fotografie k seriálu Černé vdovy

Jitka Čvančarová, Jana Plodková a Lucia Siposová se v seriálu Černé vdovy zbaví manželů, ale nikoli policisty v podání...

Další z rubriky

OBRAZEM: Příběh hraček nebo Auta. Celou historii Pixaru uvidíte v Praze

Z výstavy Pixar: 30 let animace

Baz Rakeťák, Ratatouille i Blesk McQueen se na pár měsíců přestěhovali do Křižíkova pavilonu v pražských Holešovicích....

Dnes mladým na zdi visí spíš Ikea než umění, říká odborník Jaskmanický

Galerista Jiří Jaskmanický

Klientům radí, jak rozeznat investiční potenciál uměleckého díla, případně jeho autora. Jiří Jaskmanický platí za...

Když rouška spíš zdobí než chrání. Zdraví jako součást životního stylu

Z výstavy Healing 2.0 v pražské MeetFactory

Internet i média se hemží radami, jak si zajistit lepší, delší a hlavně zdravější život. Jednou jsou vajíčka ke snídani...

Najdete na iDNES.cz