Barbeyho výstava se nazývá Květen 1968 ve Francii (v originále Mai 68), ale z Francie tu jde zejména o Paříž a snímky autor exponoval nejen v květnu, nýbrž i v červnu. Ale "Mai 68" je zde spíše než věcným označením námětu symbolem určitých dějinných událostí.
Událostí, při nichž se studenti bouřili, policie tvrdě zasahovala, Francii paralyzovala generální stávka a vyhrocenou občanskou a politickou situaci otupilo až rozpuštění Národního shromáždění a podstatné zvýšení mezd. Bruno Barbey byl při tom, protože být tam, kde se něco důležitého děje, bylo tehdy jeho ambicí; vždyť do Francie se vrátil na jaře 1968 z cest po jihovýchodní Asii, kde hořela vietnamská válka.
Ve Vietnamu fotografoval i v sedmdesátých letech, dokumentoval nepokoje v Polsku počátkem následující dekády, v roce 1991 odcestoval do Perského zálivu, kde Američané smetli irácký vpád do Kuvajtu.
Barbey a válečná fotografieAle Barbey nikdy nebyl válečným reportérem v nejvlastnějším slova smyslu, autorskou povahou byl a je dokumentarista i zakázkový (portrétní) fotograf. Už před květnem 1968 vytvořil soubor výborných expresivních pouličních snímků ve stylu Američana Roberta Franka a jeho knihy Američané (Barbey později vydal publikaci Italové). A už od 60. let Barbey kreativně využívá barvy a od takzvané humanistické fotografie pozvolna přešel k subjektivnímu dokumentu, v němž klade důraz na důmyslnou tvarovou kompozici a barevnou skladbu; zejména je to patrné na záběrech z Maroka (viz www.brunobarbey.com). |
Expozice ve Francouzském institutu v Praze představuje vzornou ukázku fotoreportérství své doby: černobílé fotky, snímání při existujícím světle, tedy i za cenu pohybové neostrosti, autorská vůle zaznamenat dění dle klasických (foto)reportérských pravidel, tedy jak v dramatických detailech, tak v působivých celcích.
Barbeyho Mai 68 obsahuje jednak nekomplikované obrazové informace – snímky z poslucháren či továrních hal, které v oněch dnech měly za úkol podávat zprávy, co se v zemi vlastně děje, neboť stávkovali i zaměstnanci francouzského státního rozhlasu a televize; jednak z Barbeyho souboru vystupuje několik výtečných "obrazů", které jsou součástí dějin světové fotografie.
Galerie Štěpánská 35 se touto expozicí – za spolupráce agentury Magnum Photos – rozvzpomíná na svoji slavnější minulost, na devadesátá léta, kdy hostila jednu výbornou fotografickou výstavu za druhou.
Bruno Barbey - Květen 1968 ve Francii
Galerie Francouzského institutu v Praze, Štěpánská 35, Praha 1. Výstava trvá do 29. listopadu, vstup je volný.
Hodnocení MF DNES: 80 %