Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Chytrá a schopná je galerie berlínská

  0:12
S prezentacemi umění vzniklého ve dvacátém století na německém území nemáme velké zkušenosti. Meziválečnou avantgardu známe především díky přehlídkám orientovaným na prostor (pro české výtvarníky bližší) Francie, rovněž poválečné umění se k nám z Německa dostává po troškách. Už v tom je putovní expozice sbírek Berlinische Galerie, která zavítala do Městské knihovny v Praze, objevná.
Byl to vůbec odvážný nápad vyslat počtem obrovskou a hodnotově nevyčíslitelnou kolekci Berlinische Galerie na pouť po Evropě. Toto pružné jednání možná přispěje k příští větší slávě galerie, která během "turné" čeká na dokončení své nové budovy. Tím, že na výjezdech představuje jádro svých rozsáhlých sbírek, Berlinische Galerie získává v cizině kontakty i renomé.

V Praze výstavu otevírá instalace Art Show Edwarda a Nancy Kienholzových, takže vlastně jdeme proti proudu času, konkrétně od sedmdesátých let až na začátek dvacátého století. Art Show, tento panoptikální vernisážový "betlém" z mumlajících soch kunsthistoriků a galeristů v životní velikosti, je nejzajímavější ukázkou poválečné kolekce galerie. Vystihuje kašírovanost rétorických cvičení, kdy nad sklenkou levného vína (v tomto případě ovocné bowle) návštěvníkovi vernisáže skápne od úst nejedna prázdná, leč duchaplně se tvářící myšlenka.

Sbírka Berlinische Galerie

Galerie hlavního města Prahy 
+
Berlinische Galerie

Autorka výstavy: Ursula Prinz

Kurátoři v Praze: Hana Larvová a Karel Srp

Grafická koncepce: Jiří Příhoda

Městská knihovna, Mariánské náměstí 1, Praha 1

Výstava trvá do 6. ledna 2002

Nová figurace šedesátých let v čele s obrazy Georga Baselitze a Eugena Schönebecka je zastoupena několika pozoruhodnými díly; na tento oddíl si však na konci výstavy - na rozdíl od Art Show! - stěží vzpomeneme. Následující umění do roku 1945 je totiž ve sbírce prezentováno mimořádnými pracemi. Za rozjezd zde poslouží jakási kulturně-historická sonda do dějin Berlína. Nová věcnost v dílech Grosze a Dixe ukazuje racionální pohled na sociální život předválečného Německa, oddíl Pronásledovaní pak tvorbu nepohodlných umělců (Schlichterova Slepá moc). Novodobé německé stigma ilustruje i několik sálů věnovaných fotografii.

Salomonovy slavné fotky politiků sice zobrazují relativně poklidný říšský sněm na sklonku dvacátých let, ale u každého snímku je uveden rok a místo Salomonovy smrti: 1944, Osvětim. Není pochyb, že právě prizmatem nacistického běsnění ukazuje Berlinische Galerie i záběry emancipovaných "nových žen" (skvělá Marta Astfalck-Vietz), Bauerovy snímky Speerovy architektury či propagandistická fota z časopisu pro "slušné chlapce" v hnědých košilích Volk und Velt.

Nemyslím však, že jde o sebemrskačskou obsesi, ani o sázku na kontroverzní téma. Spíš běží o další pokus předvést některé nemilé aspekty moderních a avantgardních tendencí, které často - zejména v případě fotografie jako média - ochotně posloužily totalitním myšlenkám, či dokonce některé z nich iniciovaly, a to jak v Německu, tak v Rusku. Nadmíru zajímavé jsou proto snímky rudoarmějce Georgije Petrussova z květnových bojů v Berlíně: způsob a pochopení, jakým právě tento vítěz uchopil tragédii poraženého německého národa, jsou zcela ojedinělé.

Vrcholem přehlídky jsou poslední dva sály: dada kabinet a východoevropská avantgarda. Kabinet je poněkud pitoreskní parafrází výstavky, již Berlín viděl roku 1920. Nikde jinde nemají tolik zásadních věcí od Hannah Höchové nebo Raoula Hausmanna jako právě v Berlinische Galerie. Svěžího a humorného nádechu této "atrakci" dodávají dvě rekonstrukce společných objektů Johna Hearfielda a George Grosze, respektive Rudolfa Schlichtera. Berlíňané jsou rekonstrukcemi vůbec posedlí. Díky tomu zde znovu stojí Prounen-Raum El Lissického, svého druhu trojrozměrný pohled do vesmíru z roku 1923, a také velkolepý model ještě velkolepějšího moskevského Paláce sovětů od Nauma Gabo, bohužel, či vlastně naštěstí nerealizovaného.

Opěvovat by šlo ještě ledascos dalšího: Rodčenkovy a Moholy-Nagyovy fotografie, Gaboovy sochy, Tatlinovy kontrareliéfy. A také třistaspadesátistránkový katalog. Ten odkrývá, že tohle všechno je pouhá ochutnávka, toliko výsek, a že kdyby bylo v Městské knihovně víc místa...

Iwan Puni: Syntetický hudebník, 1921.

Naum gabo: Návrh Paláce Sovětů, 1931.

George Grosz: Autoportrét, 1928.

Georg Schrimpf: Dvě dívky, 1928.

Heinz von Perkhammer: Říšská dálnice, konec 30. let 20. století.

Georgij Petrussow: Berlín v květnu, 1945.

Werner Heldt: Sobotní odpoledne, 1952.

Eugen Schönebeck: Ukřižovaný, 1964.

Edward Keinholz a Nancy Reddin Keinholz: The Art Show, 1963 - 1977.

Hannah Höchová: Novináři, 1925.

Autoři:
  • Nejčtenější

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

5. května 2024  15:11,  aktualizováno  18:41

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil...

Bagárová zrušila „vysněný“ koncert v O2 areně. Kvůli ztrátě radosti, tvrdí

6. května 2024  12:28

Plánovaný zářijový koncert Moniky Bagárové v pražské O2 areně se neuskuteční. Zpěvačka se jej...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za Česko oheň a dynamický tanec. Aiko zpívala v semifinále Eurovize, neuspěla

9. května 2024  10:30,  aktualizováno  23:15

Ve švédském Malmö se konal druhý semifinálový večer mezinárodní písňové soutěže Eurovision Song...

Zemřel Miroslav Imrich, hlas Tanga a Abraxasu. Tělo našli u železniční trati

5. května 2024  16:55,  aktualizováno  23:01

Odešel jeden z hlasů a ústředních členů kapely Abraxas. Zpěvák a skladatel Miroslav Imrich zemřel...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ňadra ze všech úhlů. Benátky vystavují nadčasovou a kdysi cenzurovanou krásu

4. května 2024  10:08

Jaké je jedno z nejranějších a nejtrvalejších témat v umění – a zároveň jedno z nejvíce...

RECENZE: A přece se točí. Suchý s Molavcovou zvou na poklidnou jízdu

10. května 2024  16:13

Pomalu plynoucí večer se silnou, ale stále přiměřenou dávkou nostalgie nabízí novinka pražského...

RECENZE: Walliamsův Kosmokluk je skvělé čtení, ale autor umí i skvělejší

10. května 2024

V češtině vyšla nová kniha populárního britského spisovatele Davida Walliamse. Novinku Kosmokluk...

Izraelka postoupila do finále Eurovize i přes protesty. V Itálii s obřím náskokem

10. května 2024  11:32,  aktualizováno  11:41

Navzdory četným protestům proti účasti Izraele na letošním ročníku Eurovize postoupila zpěvačka...

RECENZE: Potřetí a naposled je tu Iveta, nejplačtivější ze všech řad

10. května 2024

Premium Nikdo neví, kdo jsem; už nechci, aby se mi smáli. Takovou zpovědí Ivety Bartošové zakončili tvůrci...

Prodej domu Chabařovice
Prodej domu Chabařovice

Husovo náměstí, Chabařovice, okres Ústí nad Labem
3 750 000 Kč

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...