Obálka knihy Kód růže (2022)

Obálka knihy Kód růže (2022) | foto: MOBA

RECENZE: Strhující Kód růže vypráví o ženách, které pomohly vyhrát válku

• 0
Renomovaná americká autorka Kate Quinnová zvolila za hrdinky svého rozsáhlého a hlavně strhujícího románu Kód růže tři neobyčejné dívky, které využily svých schopností, aby pomohly spojencům vyhrát válku.

Vtipná Osla (jméno dostala po norském hlavním městě od své excentrické matky, která ji tam počala) je bohatá a díky dobré výchově ovládá němčinu a francouzštinu. Naopak Mab pochází z chudého prostředí Londýna, ale snaží se vyšvihnout a zejména dobře se provdat. A zakřiknutá Beth, tyranizovaná dryáčnickou matkou, se považuje za totální nicku, která umí jen výborně luštit křížovky, a jak se však posléze ukáže, má netušené schopnosti.

Ty tři se sejdou na panství Bletchley Park, kde Britové shromažďují talenty, aby dokázali prolamovat německé a italské šifry. Zuří totiž druhá světová válka. A dva roky po jejím konci čeká Anglii velká sláva – svatba princezny Alžběty s princem Philipem, s nímž se za války důvěrně přátelila právě Osla. Teď se musí smířit s tím, že její milý si našel jinou, vznešenější.

Víc než milostný příběh

Takto stručně popsán může Kód růže vypadat jako klasické ženské čtení. Jenže jde o mnohem víc, nejen kvůli výborně vystiženým charakterům. Podstatné totiž nejsou milostné trable a propletence té dívčí trojice, byť jakkoli zajímavé, ale líčení toho, co se odehrávalo v Bletchley, kde kryptoanalytici díky svým mnohdy geniálním mozkům a různým strojům jako známá Enigma úspěšně luštili nepřátelské kódy.

Autorka v doslovu uvádí, že její popisy se vesměs zakládají na realitě. A román zabydlila i skutečnými postavami těch, kteří v Bletchley působili včetně například Alana Turinga, jednoho z lidí, kterým vděčíme (nebo které můžeme proklínat) za dnešní počítače, internet a mobily. Přirozeně Quinnová zapojila i svou fantazii.

Kód růže

85 %

Kate Quinnová

MOBA, 2022, 655 stran

V roce 1944 kvůli událostem souvisejícím s německým bombardováním Coventry se dosud nerozlučné přítelkyně navzájem rozeštvou. A Beth, přesvědčená, že se v Bletchley nachází zrádce, se zhroutí, neboť jí nikdo nevěří, a skončí v psychiatrické léčebně – mimochodem pasáže o tehdejší úrovni psychiatrické péče jsou naprosto děsivé.

V době, kdy se v Anglii stupňuje šílenství kolem princezniny svatby, se jí podaří propašovat Osle a Mab zprávu s prosbou, aby jí pomohly prolomit záhadný kód růže a odhalit, kdo a komu předával tajné informace. Skvělý román vrcholí. A jeho čtení potěší jak ty, kteří mají rádi milostné příběhy, tak ty, které láká nahlédnout do utajovaných stránek historie.