Harry Potter jaksi tloustnoucí a opotřebený

Literatura pro děti si konečně připustila poučku "O čem se nemluví, jako kdyby nebylo" a s pomocí čarodějnického čekatele Harryho Pottera si záplatuje chmurnou statistiku dětského čtenářství. Brýlatý superkluk způsobuje před knihkupectvími tlačenice a internet ostošest chatuje o právě česky vydaném třetím dílu Harry Potter a vězeň z Azkabanu.

Nemenší veřejnou diskusi podstoupil hollywoodský přepis úvodu ságy, o němž se předem "vědělo, že mladistvý herec Daniel Radcliffe není vybrán nejlépe... Poprvé za ten čas, kdy je u nás od listopadu 1989 kniha zase jen zbožím, jsme najednou i v přehlížených dětských žánrech nuceni absorbovat koncentrovanou marketingovou energii; když ji v sobě nějak zpracujeme, teprve pak se můžeme pokusit zjistit, kolik má text skutečných literárních kvalit.

NA HŘBETU KULTU
Co způsobilo ohlas Harryho Pottera? Vedle univerzálního rozšíření anglofonní popkultury jistě i tvůrčí vyšeptalost éry, v níž vše podstatné už bylo řečeno. Úspěch historek z kouzelnického učiliště v Bradavicích je přímo úměrný lačnosti, s jakou světová dětská próza touží zčeřit stojaté vody, o těch našich raději ani nemluvě. Přitom nápad Britky J. K. Rowlingové (1965) vlastně nic převratného nepřináší. Pokud lze soudit ze tří česky přeložených svazků ohlášené sedmidílné epopeje, pak autorka účinně prohnětla nejzářivější chvilky ostrovního kultu všemocného dětství a veze se na hřbetu jeho nejslavnějších zastánců. Je to patrné na mnohdy doslovných paralelách z Carrollovy země Za zrcadlem, s Dickensovými portréty sirotků, s Tolkienovou a Dahlovou houževnatou bílou magií i s Kiplingovým zvěčněním provozu britských internátních škol a jejich zastydlých konvencí, jak je pojmenoval ve Stopkovi & spol.

PRYČ OD FOTRŮ
A v tom tkví jádro pudla: spíš než poctivým otrokem přísných pravidel je přirozeně autoritativní Harry rošťákem, jednajícím z pudu sebezáchovy, takže se "spor o Pottera" přenesl hlavně do roviny generační. Do sporu "starého" světa, orientovaného na křehké etické poselství dětských knížek a citlivého na jakékoli zjevné manipulace s touto speciální náloží, s představami generace odkojené vizuálním akčním příběhem a přidušené cynicko-racionální současností. Dnešní novopečení -náctiletí si v Harryho anabázích najdou bezpočet důvodů pro "cool" vztah k rodičům - "mudlům", kteří neumějí kouzlit - a budou mít spíš potíže pochopit slovo "zapovězený" než výhody navigačního systému GPRS, přístupu na heslo či časoprostorové smyčky, jejichž mile dřevní náznaky autorka sází do kulis bradavického internátu. Že někde v hloubi dětské dušičky informační epochy dříme víra, že se to může doopravdy stát, to Rowlingová pochopila dokonale a dělá pro udržení onoho zdání maximum. A stejně dobře odhadla i fakt, že zatímco donedávna vybírali dětem knížky rodiče a prarodiče podle svého nejlepšího přesvědčení, v době inflačního kapesného si o nich stále častěji rozhodují sami čtenáři.

OPOTŘEBOVANOST
Autorce nelze upřít nevypočítavý apel na obyčejnou lidskou slušnost, toleranci i nemalou odvahu vylíčit svět jako relativně funkční kompromis mezi Dobrem a Zlem, jak ve třetím svazku dokazuje trauma trestance uprchlého z kouzelnické obdoby pevnosti If nebo Alcatrazu. Rowlingová si spíš způsobuje problém tím, že někdy před lety byla coby životní smolařka nucena nápad rozvinout v seriál, místo aby zůstala u příběhu jediného, jenž byl dostatečně ucelený a sám o sobě patřil k tomu nejlepšímu, co nám dekadentně unavená devadesátá léta nabídla.

Takhle zůstává otázkou, jak dlouho bude ještě spisovatelka schopna kuchtit bradavické zápletky založené na kontrastu moderních technologií, trouchnivějící almy mater a věčného konfliktu dvou astrálních sil. Ano, spolehlivě ovládala hru s falešnými náznaky a takzvanými doubletwisty, která patří k výbavě každého zručného detektivkáře. Nicméně jednotlivé svazky autorce pod rukama vůčihledě tloustnou spíš už jen řemeslně odvozenými variantami téhož, situační popisností a neustálým upřesňováním legendy kolem smrti Harryho rodičů, než aby se úhlavní protagonista - jenž by asi měl dospívat spolu se čtenářem, pokud má být seriál dlouhodobě udržitelný - předvedl v celé své vývojové nádheře. A tak se může stát, že po vyčerpání počtu povolených opakování potterovská vášeň prudce ochladne, neboť jeho aktér bude opotřebenou seriálovou figurkou, obětí věčně nedojedené a nedořečené doby, jež si nemíní připustit, že méně bývá více. A že fantazie musí mít ke zdárnému rozvoji nejen černokněžnické rekvizity, ale i pomlky a otevřené konce.

Joanne K. Rowlingová: Harry Potter a vězeň z Azkabanu.
Přeložil Pavel Medek, ilustrovaly Mary GrandPré a Galina Miklínová.
Albatros, Praha 2001. 389 stran, náklad neuveden, doporučená cena 176 korun

Obálka druhé knihy o čaroději Harrym Potterovi, jehož příběhy jsou knižním hitem na obou stranách Atlantiku.

Hlavním hrdinou nočního čtení v čerčanské knihovně bude Harry Potter.

Harry Potter. Fotografie z filmu.

Plakát filmu Harry Potter.

Harry Potter a Vězeň z Azkabanu