Ano, čeští filmaři kolaborovali, ale...

  16:24aktualizováno  16:24
Novým příspěvkem k v poslední době s oblibou diskutovanému tématu kolaborace českých umělců za nacistické okupace je kniha historika Lukáše Kašpara Český hraný film a filmaři za protektorátu.

Oldřich Nový a Adina Mandlová ve filmu Kristián - Oldřich Nový a Adina Mandlová ve filmu Kristián | foto: archiv

Mezi Kašparovým dílem a známou knihou na stejné téma Mraky nad Barrandovem, kterou vloni vydal publicista a "lovec nacistů" Stanislav Motl, je podstatný rozdíl, a to v metodice, zpracování i záběru.

Motl vycházel z velké části z ústních vzpomínek pamětníků, vyprávěl především příběhy několika osobností (zejména režisérů Jana Svitáka a Václava Binovce) a jeho kniha je psána šťavnatým publicistickým stylem.

Lukáš Kašpar je vystudovaný historik, což má své klady i zápory. Jeho práce s prameny je přísně vědecká, kniha je v podstatě monografií o dějinách českého filmu od konce 30. do poloviny 40. let se vším všudy. A její zpracování - nyní jsme u zmíněného záporu - chvílemi připomíná rozšířenou diplomovou práci.

Autorský styl ale lze přehlédnout, protože suma informací, kterou Kašpar čtenáři předkládá, je skutečně obdivuhodná (proto je absence jmenného rejstříku citelná a je jedinou skutečně podstatnou chybou knihy). Pozitivem je, že až na velmi drobné poznámky autor zachovává badatelský odstup, fakta pouze uvádí, jistěže interpretuje, ale čtenáři nevnucuje hodnotící, natožpak moralizující názory.

Z jeho knihy jasně vysvítá, že málokdo z českých filmařů zůstal ušetřen alespoň nějaké drobnosti, kterou lze zpětně hodnotit jako kolaboraci. Což se ostatně týká i dalšího a mnohem delšího období českých dějin, komunistického režimu.

Nic ale není černobílé. Pomalu každý "spravedlivý" Čech sice "dobře ví", kdo všechno z nacistických pohlavárů prošel ložnicí Lídy Baarové, ale to, že právě ona díky svým stykům de facto umožnila emigraci Huga Haase před jistou smrtí do Ameriky, se dozvíme málokde.

Další kontroverzní osobnost, filmový podnikatel Miloš Havel, sice s okupanty udržoval společenské i pracovní kontakty, byl to ale právě on, kdo zcela evidentně zachránil minimálně před totálním nasazením desítky českých umělců tím, že je fakticky nebo jen fiktivně zaměstnal na Barrandově.

Fakt, že se mu někteří z nich (spisovatelé Václav Řezáč či Jan Drda nebo režisér Otakar Vávra) po válce "odvděčili" soudními výpověďmi v jeho neprospěch, už jen svědčí o povahových rysech konkrétních osobností.

Kašpar se ovšem zabývá i mnohem širšími tématy než jen konkrétními osobními příběhy. Český protektorátní film zasazuje do kontextu německé kinematografie, seznamuje s propagandistickými metodami Josepha Goebbelse, vypráví o nejvýznamnějších nacistických filmových agitkách i jejich - často umělecky pozoruhodných - tvůrcích.

Vnáší systém do nejrůznějších filmových témat, která okupanti podporovali ať už z důvodů nacistické ideologie ("Krev a půda", oběť pro rodinu, práce) nebo naopak proto, aby diváky odvedli od reality (odtud podpora velkého množství dobových komedií, na které se mnozí z nás rádi dívají dodnes).

Díky Kašparovi si ale můžeme nejen "udělat pořádek" v kusých informacích o tomto smutném období, ale také si uvědomit spoustu detailů, které z dnešní časové vzdálenosti naší pozornosti unikají.

Napadlo by vás například, že Kristián Oldřicha Nového okouzloval dámy po barech v době, kdy všechno bylo na lístky a noční život se prakticky nekonal? A že "Přítelkyně pana ministra" Adina Mandlová měla údajný poměr s ministrem, který tehdy ve skutečnosti byl jen nastrčenou loutkou bez vlivu a prestiže?

Lukáš Kašpar: Český hraný film a filmaři za protektorátu
Libri, 496 stran
Hodnocení iDNES.cz: 80 %

Autor:

Mohlo by vás zajímat

24. 2. se uskuteční 91. ročník předávání filmových cen v Los Angeles
23. 3. proběhne předávání filmových cen (Praha, Rudolfinum)
17. 3. bude mít premiéru pořad Za oponou na iDNES KINO


Nejčtenější

Českou stopu v Teorii velkého třesku podporuje představitelka Amy

Mayim Bialik jako Amy Farrah Fowler v seriálu Teorie velkého třesku

V americkém seriálu Teorie velkého třesku, jehož závěrečnou řadu nyní vysílá Prima Cool, se občas objevují odkazy k...

Boris Rösner mi radil, ať Ulici beru, vzpomíná Martin Hofmann z Mostu!

Martin Hofmann v seriálu Most! (2019)

Zatímco se všude mluví o seriálu Most!, sedáme si spolu v šatně pražského Divadla v Celetné. Před pěti minutami...

KOMENTÁŘ: Záhadná postava. Velice spokojený televizní divák

Ze seriálu Most!

Patří do rodiny nadpřirozených bytostí z novodobých pohádek. Na rozdíl od početné armády reptalů ho nikdy nikdo...

RECENZE: Jaromír Hanzlík si napsal telenovelu Léto s gentlemanem

Trailer k filmu Léto s gentlemanem

Na svatého Valentýna utrpěla kina srážku s telenovelou. Kdyby v titulcích filmu stálo Rosamunde Pilcherová a běžel na...

Filmový Freddie Mercury je hit „zbytku světa“, rekordy neláme

Záběr z filmu Bohemian Rhapsody

V Česku i na Slovensku ovládl loni návštěvnost kin. Jak si Bohemian Rhapsody, životopis Freddieho Mercuryho ze skupiny...

Další z rubriky

Vychází deník jedenáctiletého chlapce, který přežil pochod smrti

Děti v nacistickém koncentračním táboře u polské Osvětimi krátce po osvobození...

Taussigovi měli vlastně štěstí. Do Osvětimi je transport dopravil koncem listopadu 1944. Neprošli selekcí a spalovací...

RECENZE: Když si slečna učitelka myslí, že žije svá nejlepší léta

Záběr z filmu Nejlepší léta slečny Jean Brodieové, který v roce 1969 vznikl dle...

Knihu Muriel Sparkové Nejlepší léta slečny Jean Brodieové, kterou nyní v překladu Martina Pokorného vydal Prostor,...

RECENZE: Přichází Žár. Román o tragédii spíše chladí

Sauna (ilustrační foto)

Lidská soutěživost a potřeba překonávat se nezná hranic. Důkazem toho bylo historicky poslední a tragické finále...

Najdete na iDNES.cz