z představení Giuseppe Verdi: Otello

z představení Giuseppe Verdi: Otello | foto: Karel Kouba

Ve Státní opeře bude obnovena premiéra kultovní inscenace Otella

  • 0
V rámci Pražského jara bude 28. května ve Státní opeře Praha uvedena obnovená premiéra Otella Giuseppe Verdiho.

Jedná se o nastudování, které vychází z koncepce švýcarského režiséra Dominika Neunera. Ten operu v tehdejším Smetanově divadle, dnešní Státní opeře, poprvé uvedl v listopadu 1991 a do derniéry v březnu 1998 se uskutečnilo 60 repríz. Neunerův Otello měl pověst kultovní inscenace.

Současnou obnovenou premiéru nastudoval podle Neunerovy režijní koncepce Lubor Cukr, hudebního nastudování se ujal německý dirigent Heiko Mathias Förster, generální hudební ředitel Nové filharmonie Vestfálsko. V hlavních rolích alternují Anda-Louise Bogza, Christina Vasileva a Marina Vyskvorkina jako Desdemona, Efe Kislali a Sergej Ljadov jako Otello a Richard Haan s Ivanem Kusnjerem coby Jago.

z představení Giuseppe Verdi: Otello

Z recenze premiéry v La Scalle

Verdi se ve svém novém díle znatelně pozvedl směrem k vyšší rovině hudby, než byla kterákoli z těch, jichž dosáhl předtím. Opustil konvenční formy staré italské opery a tvořil své dílo na zcela odlišné úrovni. Partitura je napsána s pozoruhodně svěží invencí, přičemž Verdi, nehledě na smělost tohoto svého vývoje, zachoval dílu italský národní charakter. Nalezneme v něm i ony dobře známé příznačné vlastnosti jeho génia, byť se tu jeví v zářivějším světle než kdy předtím. (New York Times, 7. 2. 1887)

Verdiho předposlední opera Otello by pravděpodobně nebyla napsána, kdyby nebylo jeho nakladatele Giulia Ricordiho. Po dokončení Aidy v roce 1871 se totiž Verdi rozhodl, že svou kariéru veleúspěšného operního autora ukončí. To se pochopitelně Ricordimu nelíbilo, ale hned věděl, jak Verdiho od jeho úmyslu odvrátit – nabídkou libreta, jemuž Verdi neodolá.

Všeobecně byl znám skladatelův velký obdiv k Shakespearovi, a tak Ricordi šikovně obrátil jeho pozornost k Othellovi – i s výběrem libretisty, Arriga Boita. 1. 11. 1886 Verdi dokončil partituru a v lednu 1887 začaly v milánské La Scale zkoušky. Skladatel si vymínil, že zkoušky budou uzavřené a že do tisku neproniknou žádné zprávy o nové opeře.

Byl přesvědčen, že s Boitem vytvořili mistrovské dílo – a nemýlil se. Premiéra 5. 2. 1887 se stala událostí a ulice kolem La Scaly byly přeplněny davy lidí. Opera se okamžitě vydala na vítěznou cestu do světa. Už 7. 1. 1888 ji díky pohotovosti ředitele Františka Adolfa Šuberta česky uvedlo také pražské Národní divadlo.