Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Svěrák bývá jedovatý a s Renčem jsme se chytli, vzpomíná Ondřej Soukup

  6:59
Vratné lahve, Kolja, Bony a klid, Tmavomodrý svět, Nejasná zpráva o konci světa. To je jen krátký výčet filmů, v nichž zní slavné melodie Ondřeje Soukupa. Pro týdeník 5plus2 vyprávěl, jak vznikaly.
Hudebník Ondřej Soukup

Hudebník Ondřej Soukup | foto:  Michal Sváček, MAFRA

Dělat filmovou muziku bývá nevděčná práce. Hudba musí přesně sedět na obraz, skladatelé musí splnit představy režiséra, producenta i zvukařů a zároveň vědí, že jejich dílo bude jen doplněk filmu a slávu sklidí někdo jiný. 

V posledních letech se však soundtracky dostávají na výsluní. Jejich muzika vyprodává haly po celém světě, hrají ji ty nejlepší orchestry. Teď to se svými filmovými skladbami zažil Ondřej Soukup na akci Soundtrack Poděbrady. 

Sklidil zasloužené ovace. „Bylo to něco neskutečného. Ještě nikdy jsem nezažil podobný koncert složený z mých věcí. Pouštěli k nim projekce scén z filmů, což všemu dodalo další rozměr a emoce,“ libuje si Soukup. 

Poklonu vám složili i režiséři Juraj Jakubisko, Jan Svěrák nebo Filip Renč. Na konci před vámi dokonce poklekli.
Udělali mi obrovskou radost, je to velká pocta. Alespoň všichni vidí, jak je hudba důležitá, když se jí dá správný prostor, nezničí ji ambiciózní zvukař a režisér má cit pro muziku. Je strašná síla, co dokáže hudba udělat s obrazem. Třeba snímek Tenkrát na Západě – kdyby v některých scénách nebyla v prvním plánu hudba, zvukař by ji přehlušil třeba řehtáním koní nebo houkáním lokomotivy, veškeré kouzlo by zmizelo. 

Čím se liší spolupráce s různými režiséry?
Někdo dává více volnosti, jiný naopak. Občas dochází k nedorozuměním. Například jsem měl určitou výměnu názorů s Filipem Renčem při skládání hudby k Lídě Baarové. Pustil jsem mu na počítači simulaci, jak bude muzika zhruba vypadat. A on najednou začal říkat, co je to tam za hrozné pištění. 

Vysvětlil jsem mu, že ten part bude v reálu hrát hoboj. Řekl mi, že hoboj má rád, ale tohle že je hnusný. Honza Svěrák zase bývá občas trochu jedovatý. Nakonec se většinou nějak domluvíme. Ostatně většina režisérů, k jejichž filmům hudbu skládám, patří mezi mé přátele. 

Když skládáte hudbu k filmu, píšete ji dopředu podle scénáře, nebo čekáte na hotový film?
Pokud není potřeba dopředu udělat muziku kvůli tanečním číslům nebo zpěvu, tak ve většině případů píšu až po hrubém sestřihu filmu. Musím vidět až konečný výsledek a z něj pak čerpám inspiraci. 

Je to tak i s hlavními melodiemi?
Ty často vznikají dopředu. Třeba v telefonu jich mám spoustu. Nějaký motiv mě napadne, nahraju si ho a pak někdy použiju. Četl jsem životopis Ennia Morriconneho a on tam o tomhle píše. Mimochodem, to je neuvěřitelný skladatel. Když se podíváte na jeho filmografii, zjistíte, že třeba za rok udělal dvacet filmů. To je dnes nemožné. 

Jak dlouho na hudbě ke snímkům obvykle pracujete?
Třeba Kolju jsem psal měsíc. Hlavní téma mě napadlo hodně rychle. To se někdy stává. Sedl jsem si za piano a už jsem motiv jenom zapsal a doupravil. Navíc tam nebylo tolik muziky, asi jen pětadvacet minut. Třeba v Tmavomodrém světě je jí pětačtyřicet minut a ten jsem psal déle. 

Který film vám zabral nejvíce času?
Rozhodně Nejasná zpráva o konci světa od Juraje Jakubiska. Ta doba mi přišla nekonečná. Společně s Honzou Jiráskem jsme museli vytvořit dvě a čtvrt hodiny filmové hudby, a navíc plnohodnotné. Producentka Deana Horváthová byla hodně ostrá. Pořád nám říkala, že jsme líní a že je na nás potřeba bič. Juraj měl od ní na natáčení absolutní volnost. Pořád se něco předělávalo. Ale nakonec ta námaha za to stála. Tu hudbu, která vznikla, mám strašně rád. Je krásná.

Traduje se, že část hudby, kterou jste měl pro film napsanou, zmizela. 
To je pravda. Po všech těch hrůzách, které jsme absolvovali, jsem práci dokončoval na venkově. Měl jsem hotové noty a ty jsem chtěl odvézt do Prahy. Měl jsem je v kožené tašce. Když jsem přijel do Prahy, zašel jsem si do jednoho bufetu a noty jsem si položil dolů. Když jsem dojedl chlebíček, odešel jsem. Venku jsem zjistil, že nemám tašku. Ušel jsem nějakých sto metrů. Vrátil jsem se, ale v bufetu nic nebylo. Za deset dní se mělo točit. Myslel jsem si, že je to noční můra, ale bohužel jsem se z ní neprobudil. Prostě noty nebyly a nikdy se nenašly. Naštěstí jsem něco měl v počítači, spoustu věcí jsme však museli dodělávat ručně. Nakonec jsme všechno zvládli. 

Který z filmů, na nichž jste pracoval, máte nejraději?
Měl jsem štěstí, že jsem nikdy neskládal pro film, který by se mi vyloženě příčil. Mám pár srdcových věcí. Hlavně jde o veškerou spolupráci s Honzou Svěrákem. Třeba ve Vratných lahvích má naprosto úžasné dialogy, na první zhlédnutí všechny detaily ani nepostřehnete. Film je to geniální. 

Ondřej Soukup

  • Narodil se 2. května 1951. 
  • Působil v mnoha jazzových a popových kapelách jako baskytarista. 
  • V roce 1983 složil hudbu ke svému prvnímu celovečernímu filmu Druhý tah pěšcem. Následovalo více než třicet dalších. 
  • Skládá i populární hudbu, dlouhodobě s exmanželkou Gábinou Osvaldovou spolupracoval s Lucií Bílou. 

Kdo rozhoduje o tom, kolik hudby se ve filmu nakonec objeví?
Pánem všeho je režisér. I když je pravda, že největší slovo má ten, kdo platí. V tomto případě by to měl být producent. Ale kromě Deany Horváthové, což je opravdu břitva, jsem se nesetkal s producentem, který do věcí hodně zasahoval. Většinou dá na režiséra. 

Noty píšete ručně nebo na počítači?
Poslední film, který jsem napsal rukou, je Kolja. Ještě mám partituru z něj doma. 

Které skladatele, ať už filmové nebo vážné hudby, máte nejraději?
Z filmové muziky mám moc rád Dannyho Elfmana. To je můj miláček. Rád si poslechnu třeba Angela Badalamentiho, miluji jeho hudbu k Twin Peaks. Z klasické hudby poslouchám Antonína Dvořáka a hlavně ruské autory – Šostakovič, Rachmaninov, Prokofjev. Ti a mnozí další mají fantastické věci. 

Jste původně muzikant. Hrál jste na basu a třeba v kapele Pražský výběr na baskytaru. Provětráte občas ještě tyto nástroje?
Basa mi visí na stěně a má prasklou ozvučnici. Na baskytaru si občas zahraju, ale že bych na ni skládal, to ne. Buď mě téma napadne v hlavě nebo u klavíru. 

Proč jste vlastně s koncertováním skončili?
Hraní samotné mě bavilo, ale ty cesty na koncerty byly šílené. Léta jsem třeba jezdil s Karlem Gottem, to bylo občas ježdění do Německa na otočku. A tehdy ještě neexistovala dálnice. Bylo to hrozně náročné, už jsem to nedával. A pak, když jsem začal více psát, už jsem ani neměl na hraní čas.

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná Macháčková

  • Nejčtenější

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

11. května 2024  11:10,  aktualizováno  12.5

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo....

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

15. května 2024  15:44,  aktualizováno  17:20

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Plné divadlo i bazilika. Nad rakví Postlerové mluvila dcera, Töpfer i Šťastný

14. května 2024,  aktualizováno  14:13

S herečkou Simonou Postlerovou se v prostorách Divadla na Vinohradech rozloučili kolegové i...

Za Česko oheň a dynamický tanec. Aiko zpívala v semifinále Eurovize, neuspěla

9. května 2024  10:30,  aktualizováno  23:15

Ve švédském Malmö se konal druhý semifinálový večer mezinárodní písňové soutěže Eurovision Song...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Stará parta z Pána prstenů se vrací, v novém filmu bude lovit Gluma

9. května 2024  19:07

Tým scénáristů známých pro trilogie Pán prstenů a Hobit ve složení Fran Walshová, Philippy...

RECENZE: Kaskadéra nemám. Já a Cruise. Garfield ve filmu našel tatínka

16. května 2024

Premium O něco méně cynický, než jak ho milují dospělí, a o něco více tklivý, než by dětská osvěta...

OBRAZEM: Hudba z Marsu. Kapela 30 Seconds To Mars přivezla opulentní show

16. května 2024  10:30

V rámci turné k albu It’s The End Of The World But It’s A Beautiful Day odehrála v pražské...

RECENZE: Přespříliš nakloněný Čechov. Havelka zrežíroval Racka na Zábradlí

16. května 2024  6:30

Nové nastudování Čechovovy klasiky Racek s Janou Plodkovou, Jakubem Žáčkem či Jiřím Vyorálkem...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

15. května 2024  15:44,  aktualizováno  17:20

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního...

Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA
Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA

Toužíte po dokonalé letní barvičce bez rizika spálení? Vyzkoušejte lehký přírodní samoopalovací krém na obličej i tělo od Manufaktury. Zapojte se...

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...