Otázka tedy je, jaké by Pražské jaro do budoucna mělo být. Zůstat klidným domáckým festivalem se zavedenými rodinnými rituály, nebo se přeměnit na výbojnou událost, před níž ostatní tuzemský kulturní život ustoupí stranou? Určitě to druhé! Jenže v současnosti si lze těžko představit, že Pražské jaro prostoupí přinejmenším celé centrum města, že jím budou žít obchodníci od majitelů luxusních restaurací a hotelů až po prodavače párků a že na vlastní dramaturgické jádro se nabalí další umělecké i společenské aktivity, jdoucí až na hranici nonkonformnosti. Zatím má Pražské jaro svůj pietní akt na Vyšehradě, další, vesměs nudný akt na Staroměstské radnici a vyjížďku do Křečovic k hrobu Josefa Suka. A také své bleděmodré praporky v ulicích. Je to všechno jaksi ztuhlé a stereotypní.
Na druhou stranu nutno připustit, že nové festivalové vedení v čele s Romanem Bělorem se o dravějším způsobu „zviditelnění“ snaží přemýšlet. Letos poprvé vyšly inzeráty v prestižním britském časopise Gramophone a objevila se i avíza na francouzském hudebním televizním kanálu Mezzo. Rýsuje se prý znovuobnovení trvalejší spolupráce s Českou televizí.
Pražské jaro si ze své podstaty stále drží pověst vrcholu sezony. I když on je to spíše takový pahorek nad nížinou. Při sledování letošního ročníku se opět vnucovaly pochybnosti, zda vše v programu musí být, zda všichni umělci dosahují patřičných kvalit, zda festival někdy nepřipomíná spíš atraktivní pokračování běžné koncertní sezony českých umělců, zda se některé tváře příliš neopakují (to se bohužel týká i předběžného programu příštího ročníku), zatímco jiné v Praze postrádáme, zda divadelní řada má smysl ve stávající „přidružené“ podobě.
Letošní ročník upřel dramaturgickou pozornost na Igora Stravinského, od jehož narození tento rok uplyne 120 let. Z uměleckého hlediska několik koncertů vysoce převýšilo průměr: na prvním místě vystoupení Oslo Philharmonic Orchestra s šéfdirigentem lotyšského původu Marissem Jansonsem. Jen na okraj: tihle Norové dokázali přes dvacet let žít s jedním šéfem, navíc Nenorem (a on s nimi samozřejmě). Přínosem rozhodně byla řada pěveckých recitálů a událostí se bezesporu stala i světová premiéra oratoria Sylvie Bodorové Juda Makabejský; svým záskokem za Maxima Vengerova nadchnul houslista Gidon Kremer.
Hladinu rozčeřil svérázný turecký klavírista Fazil Say, jenž hrál s pomocí počítače Stravinského Svěcení jara sám se sebou. Senzacechtivému publiku však zároveň podsunul i Bacha. Say chce vyprovokovat diskusi o možnostech prezentace klasické hudby pro současné publikum, a to je správné. O jeho koncertu vznikne dokumentární pořad. Doufejme, že bude nápaditější než většina jiných televizních snímků z oblasti klasické hudby, jejichž invence se často vyčerpá záběrem na mluvící hlavu strnule sdělující divákům, že „vážná hudba není vážná“.
Málo výbojné Pražské jaro
Fazil Say - Jedenatřicetiletý turecký klavírista, jazzman a skladatel Fazil Say. | foto: Struny podzimu
Tipy z televizního programu
Recenze: Orel Eddie 60 %, Mrtví neumírají 55 %, Zbouchnutá 50 %, Matrix Resurrections 80 %, V zajetí démonů 45 %, Mamma Mia! Here We Go Again 55 %, Kingsman: Zlatý kruh 65 %, Dobrý časy 60 %, Zkrocená hora 80 %, Ghost Rider 40 %, Jack Reacher: Poslední výstřel 60 %, Němá tajemství 65 %, Sebemilenec 65 %
Klíčová slova: Všechnopárty, David Prachař, Jakub Prachař, Česko na grilu, James Bond
Seriály: Stíny v mlze, Vytoč mého agenta, Jedna rodina, Boží mlýny, Iveta
Zemřel zpěvák a herec Josef Laufer, po čtyřech letech v umělém spánku
Ve věku 84 let zemřel herec, režisér, zpěvák a scenárista Josef Laufer. Informaci potvrdil ředitel...
Zemřela herečka Hana Brejchová. Proslavil ji film Lásky jedné plavovlásky
Zemřela herečka Hana Brejchová, bylo jí 77 let. Zazářila ve filmu Miloše Formana Lásky jedné...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde
Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na...
Larry je mrtvý. Tvůrci Simpsonových nechali po 35 letech zemřít štamgasta od Vočka
Zarytí fanoušci seriálu Simpsonovi smutní. Tvůrci totiž nechali zemřít jednu z postav, která byla...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Společnost mučených básníků. Zpěvačka Taylor Swiftová vydala nové album
Potřebovala jsem ho natočit, je to album, které mě zachránilo. Takto zpěvačka Taylor Swiftová...
Příšera, sen i poezie. Divadlo o Toyen plánovala Steinmasslová tři roky
Hned dvě představení věnovaná naší slavné malířce Toyen mají tuto sezonu premiéru v hlavním městě....
Audioknihou roku je životopis Agathy Christie. Zvláštní cenu získal Soukup
Vítězem ankety Audiokniha roku 2023 se staly memoáry Vlastní životopis spisovatelky Agathy Christie...
RECENZE: Kdo není s Mirai kamarád, bude mít s jejich albem minimálně 69 problémů
Premium Čtvrté album kapely Mirai nese opět japonský název Tomodachi, což znamená „kamarádi.“ Je hezké, že...
TRENDY V KLIPECH: Mirai rekapitulují, Brixtn vytáhli song z šuplíku
Skupina Mirai ke svému desátému výročí vydala klip Easy, v němž rekapitulují své působení na...