Dirigent Jakub Hrůša řídil na zahajovacím koncertu Pražského jara Bamberské...

Dirigent Jakub Hrůša řídil na zahajovacím koncertu Pražského jara Bamberské symfoniky. | foto:  Petr Topič, MAFRA

PRVNÍ DOJMY: Má vlast z Bamberku. Košatá, kulatá a důstojná

  • 3
Letošní Pražské jaro v nedělí zahájili Bamberští symfonikové se svým českým šéfdirigentem Jakubem Hrůšou. Jejich koncert měl v sobě nejen umělecké poselství.

Těleso vzniklo po válce z členů Pražské německé filharmonie i dalších německých hudebníků vypovězených z Československa. Dnes je typickým „globalizovaným“ tělesem v tom smyslu, že ho tvoří ne jedna, ale množství (v tomto případě 21) národností. Každopádně jejich pozvání bylo sympatickým gestem.

Bedřich Smetana: Má vlast

75 %

Bamberští symfonici

Jakub Hrůša

Pražské jaro, Obecní dům, 12. května 2019

„Bamberští“ na Pražském jaru v minulosti hostovali několikrát a většinou působili jako orchestr slušné střední třídy. Jejich letošní koncert byl nejlepší.

V současnosti mají příjemně měkký, sytý, kulatý zvuk a kvalitní hudebníky. Pokud by se mělo jejich a Hrůšovo podání Mé vlasti charakterizovat, pak asi jako lyrické, důstojné až monumentální.

Hrůša volil volnější tempa, do popředí vyvstávaly klidné zpěvné pasáže spíš než ty dramatické, spíš lyrika než epika. A když lyrika, tak přírodní - nejlépe se poslouchala báseň Z českých luhů a hájů, vpravdě rozkošatělá a plná života. Úvod Šárky byl jaksepatří „úderný“, i když celý příběh už se dal v minulosti slyšet kontrastnější, dramatičtější. Milostný výjev Šárky a Ctirada byl ovšem líbezný.

Zatímco vstupnímu Vyšehradu monumentalita seděla a neztrácelo se napětí, od začátku Tábora a poté i v Blaníku jakoby už jí začalo být příliš, jakoby snaha vypracovat fráze šla na úkor jejich nepřetržitého „tahu“, takže se vkrádal pocit, že provedení balancuje na hraně rozvleklosti a těžkopádnosti, nebo snad i únavy.

První dojmy ze zahajovacího koncertu však byly lepší než třeba roku 2015 z výkonu Symfonického orchestru Severoněmeckého rozhlasu a dirigenta Thomase Hengelbrocka.

Loňské provedení České filharmonieTomášem Netopilem ovšem letošek nepřekonal - i když toto srovnání není jistě spravedlivé. Stejně jako srovnání s Vídeňskými filharmoniky z roku 2017, kteří každou námitku proti pojetí dokážou umlčet nějakou geniální protihodnotou. To jsou prostě jiné umělecké dimenze. Jakub Hrůša však bezesporu odvádí v Bamberku dobrou práci.