Kožená zpívá svoje sny

Hlavní role v Debussyho opeře Pelléas a Mélisanda, kterou až do poloviny února představuje v nové inscenaci v Lipské opeře, byla pro Magdalenu Koženou vytouženou úlohou. "Doufám, že přijdou další nabídky, je to role, kterou budu ráda znovu zpívat," řekla mladá pěvkyně po úspěšné premiéře českým novinářům. Současná inscenace by podle ní měla být v budoucnu přenesena ještě do Německé opery v Berlíně, kam z Lipska odchází intendant divadla Udo Zimmermann.

Zpěvák si podle mezzosopranistky Kožené v Debussyho opeře, založené na textu a na významu slov, může dovolit víc si hrát s hlasem, s nuancemi a barvou. Sólistka v tom na rozdíl od romantických oper vidí určitou podobnost s přístupem k interpretaci staré hudby.

"Marc Minkowski má obrovský smysl pro barvy orchestru. Snaží se, aby se nezapsal jen jako dirigent barokní hudby, cíleně začíná s novějšími operami a diriguje také současnou tvorbu," řekla Kožená na dotaz, zda dirigent, který si ji pro lipský debut vybral, rozšiřuje svůj záběr trvale za obzor, v němž doposud získával mezinárodní proslulost.

Ani Magdalena Kožená nechce zůstávat výhradně jen u staré hudby, v níž již má díky koncertům a nahrávkám - mimo jiné právě s Minkowským - velké renomé. "V novější tvorbě nemám teď zrovna vyhlédnutou žádnou další operu - asi bych možná chtěla jednou zpívat Juditu v Hradu knížete Modrovouse od Bély Bartóka. Nebránila bych se ale tomu, kdyby mi někdo něco nového napsal, přímo pro mne, pro můj hlas," prohlásila pěvkyně.

Počátkem května ji čeká písňový recitál v newyorském Lincolnově centru, předtím má točit desku s repertoárem Mozartovy doby a v budoucnu mimo jiné také CD s písněmi na francouzské texty s orchestrálním doprovodem. "Plánuje se rovněž nahrávání Massenetovy Popelky. To by pro mne byl zlom ve vývoji hlasu, protože to je vyloženě sopránová úloha," uvedla.

V roce 2004 by měla Kožená ztvárnit v Salcburku Dorabellu v Mozartově Únosu ze serailu s dirigentem Simonem Rattlem a se světoznámými pěvkyněmi Cecilií Bartoliovou a Barbarou Boneyovou.