Album vzniklo v prosinci 2012. Spolu s Honzákem, který zde výjimečně střídá kontrabas s baskytarou, a zpěvačky Sissel Very Pettersen, se natáčení zúčastnili polský bubeník Łukasz Żyta, který spolupracoval i na předchozích Honzákových projektech, klavírista a hráč na fender piano a klávesy Vít Křišťan, s jehož triem Honzák rovněž nedávno nahrál album pro Animal Music, a univerzální kytarista Josef Štěpánek.
Honzák pro kolekci vybral skladby reprezentující celou kariéru Suzanne Vega, chybí pouze vzorky z prvního a posledního alba; úpravy skladeb střídají zádumčivé "zimní" nálady s hybnými groovy rytmy, akustické nástroje se pojí s elektronickými zvuky a nad naprosto přirozenou souhrou hudebníků se klene uhrančivý hlas Sissel Very Pettersen.
Některé úpravy jsou původnímu tvaru skladeb blíže, jiné jsou svým pojetím vzdálenější. Kolekci skladeb Suzanne Vega doplňuje kolektivní improvizace zúčastněných hudebníků, která je spíše reflexí a meditací a pouze svým názvem (If You Were In my Music) odkazuje nenápadně do světa hudby Suzanne Vega.
Jaromír Honzák své zaujetí pro coververze projevil nenápadně již dříve. Například album jeho kapely Face of the Bass obsahuje aranžmá skladeb Dancing Queen (Abba) a Poor Leno (Röyksopp). Blood Sings je ale prvním Honzákovým uceleným projektem tohoto druhu, orientovaným na hudbu jednoho autora.
"Vybral jsem si autorku, jejíž hudba nepodléhá módnosti a v lecčem je zcela nadčasová," říká Honzák. Zpěvačka Sissel Vera Pettersen, žijící a pracující v dánské Kodani, je zatím českému publiku neznámá: "Se Sissel mne obrazně řečeno seznámil David Dorůžka, když mi před dvěma lety pustil její nahrávku a já jsem od té chvíle věděl, že budu-li někdy chtít spolupracovat se zpěvačkou, oslovím právě ji," říká basista.
Seznam písní alba Blood SingsLanguage (Suzanne Vega, Michael Visceglia) |
Sissel Vera Pettersen (1977) spolupracovala nebo spolupracuje s osobnostmi, jako jsou Chcick Corea, Bobby McFerrin, Toumani Diabate nebo Marilyn Mazur. V triu s kytaristou Mikkelem Plougem a klarinetistou a saxofonistou Joachimem Badenhorstem vydala dvě kritiky nadšeně přijatá alba. Významnou součástí její umělecké dráhy je též spolupráce v duu s klavíristou Nikolajem Hessem. Její diskografie je nesmírně bohatá a patří do ní i řada dalších spoluprací na bázi jazzu i hudebního experimentu.
Jaromír Honzák (1959) se na české jazzové scéně pohybuje od počátku 80. let. Byl členem skupiny Naima, doprovázel mj. Karla Růžičku, Emila Viklického, Karla Velebného. Od 90. let patří k nejvýznamnějším českým jazzmanům a hudebním pedagogům. Jeho předchozí alba získala tři žánrové ceny Anděl v kategorii jazz a blues. Hraje ale také s Bratry Ebeny a Ivou Bittovou.