Operu Giacoma Pucciniho La bohème uvádí Státní opera Praha. | foto: Státní opera Praha © Karel Kouba

Havelkova nová Bohéma je víc k dívání než k poslechu

  • 0
To, že nová inscenace Pucciniho Bohémy ve Státní opeře Praha přesáhla hranici průměru, je především zásluha režiséra Ondřeje Havelky. Ten nezasahoval do struktury díla, nevymýšlel si přidané zbytečnosti (až na zdůrazněné ozvučené kašlání Mimi) a nucené aktualizace.

Z opery La BohemeDěj ponechal v devatenáctém století, spolehl se na divadelní účinek realisticky pojatých obrazů a dojímavého milostného příběhu, jakož i decentního a vkusného humoru.

Vyšel mu i lidský mumraj kolem pařížské kavárny a obraz mrazivé ulice před městskou branou. Bohémy sice přestěhoval z mansardy do sklepní místnosti, ale zase mohl vtipně využít oken těsně nad zemí, za nimiž jsou vidět nohy chodců.

HAVELKA A OPERA

Ondřej HavelkaHerec a swingový zpěvák Ondřej Havelka (1954) vystudoval režii na JAMU. Režíroval mnohé televizní pořady, celovečerní filmový portrét Vlastimila Brodského Zdravý nemocný vlastimilený Brodský (1999), několik muzikálů i většinu koncertních show a četných videoklipů svého orchestru Melody Makers. V oblasti operní režie debutoval operou Martina Smolky a Jaroslava Duška Nagano, hokej v opeře (Národní divadlo Praha, 2004), následovala Smetanova Prodaná nevěsta (Janáčkova opera Národního divadla Brno, 2006), taneční příběh na motivy pohádky Zlatovláska Karla Jaromíra Erbena s hudbou Vladimíra Franze (Národní divadlo Praha, 2006) a dvojtitul s Pucciniho aktovkou Gianni Schicchi a Leoncavallovými Komedianty (Janáčkova opera Národního divadla Brno, 2008).

Kdyby měl k dispozici lepší pěvecké obsazení a pokud by hrál skutečně kvalitní orchestr, mohla to být událost. Jenže jediný hlas, který se při premiéře aspoň blížil představě, jak by italská opera měla znít, byl barevný a niterný soprán Christiny Vasilevy v roli Mimi.

To už se nedá říci o slaboučkém tenůrku amerického pěvce Jesúse Garcíi v roli Rudolfa, ani o ztrácejícím se, zastřeném sopránu Mariny Vyskvorkiny v roli Musetty.

Z opery La Boheme

Puccini vložil do hudby oheň a náladotvorné, téměř impresionistické obrazy, které však nebyly příliš slyšet. Dirigent Ondrej Lenárd je renomovaná osobnost, nicméně hudební doprovod působil mdle.

Hodnocení MF DNES: 60 %