Jeden z koncertů se uskutečnil v zámecké kapli

Jeden z koncertů se uskutečnil v zámecké kapli | foto: Dvořákova Praha

GLOSA: Za Antonínem Dvořákem na Sychrov. S koronavirem v zádech

  • 1
Prolog Po stopách Antonína Dvořáka, jímž festival Dvořákova Praha každoročně předjímá vlastní program, letos doputoval na Sychrov. Nicméně koronavirovému stínu tam neunikl.

Výlety spojené s krátkými koncerty mají za cíl seznámit publikum s místy, kde pobýval a tvořil Antonín Dvořák. Některá jsou ve spojitosti s tímto světovým skladatelem známá více, třeba Nelahozeves či Vysoká u Příbrami, jiná méně. K těm patří i zámek Sychrov, sídlo knížat z Rohanu. Přitom Dvořák tu sečteno a podtrženo strávil hodně času. Důvodem byl fakt, že pro Rohany pracoval jeho blízký přítel Alois Göbl, jenž byl i členem pěveckého spolku v nedalekém Turnově.

Na Sychrově Dvořák složil například čtyři drobnější duchovní skladby, které poprvé zřejmě zazněly v zámecké kapli. Na stejném místě je v neděli provedli barytonista Roman Hoza a sopranistka Markéta Böhmová za doprovodu varhaníka Bohuslava Lédla.

Na Sychrově si Dvořák načrtl i slavný Houslový koncert, z něhož v zámecké galerii zahrál houslista Jan Talich za klavírního doprovodu Jitky Čechové závěrečnou větu. A skladatel tu začal psát i operu Dimitrij, z níž měly zaznít ukázky. Jelikož však během zkoušek byl jeden z členů Pražského komorního sboru pozitivně testován, nevystoupil ani sbor, ani sólisté. Místo toho Smetanovo trio, jež kromě houslisty Talicha a pianistky Čechové tvoří ještě cellista Jan Páleníček, zahrálo Dvořákovy Dumky.

Možná to byl nakonec adekvátnější program pro komorní zámecké prostředí. Průvodcem oběma koncerty tentokrát nebyl v Česku usazený americký dvořákovský znalec David Beveridge, jenž byl přítomen všem zkouškám a tudíž také musel jako potenciální nakažený zůstat doma, ale jeho kolega Ondřej Šupka, jenž pečuje o informačně bohatý web věnovaný Dvořákovi. Jeho knihu Než nás rozdělí oceán, popisující koncertní turné, jež Dvořák podnikl roku 1892 před odjezdem do Ameriky, a v jehož rámci vystoupil i v Turnově, v těchto dnech navíc vydává Akademie klasické hudby, pořadatel festivalu.

Výlet byl jako vždy dobře zorganizovaný, hudební produkce podpořily atmosféru, nicméně otázka, co bude s pořadateli hudebních akcí, kteří plánují s předstihem a počítají i s kolektivními tělesy, visela ve vzduchu. Shodou okolností musel ve stejnou dobu do karantény celý sbor Národního divadla.

Ke komplikacím, s nimiž musejí organizátoři počítat, jako jsou „běžná“ onemocnění interpretů či různé jiné problémy, přistupuje loterie či spíše ruská ruleta zvaná koronavirus. Že s takovým přízrakem v zádech se dlouhodobě dá fungovat jen stěží, je nabíledni. Samotný festival Dvořákova Praha je v omezené podobě připraven, jak proběhne, se teprve uvidí.