Marian Varga se skupinou Prúdy

Marian Varga se skupinou Prúdy | foto: archiv Popmuzea

Do třetice bigbít. Kompilace mapuje hudbu konce šedesátých let

  • 6
Pták Rosomák od Olympiku či v anglickém originále zpívané bluesovky nejen z repertoáru Raye Charlese od Michala Prokopa a Framus Five. To je jen malá ochutnávka z pěti desítek skladeb, které nabízí supraphonská kompilace Beat (Al)Boom, jež navazuje na dva předchozí tematicky příbuzné počiny.

První bigbítový soubor nazvaný prostě Beatline vyšel před dvěma lety a mapoval období let 1967 až 69. Loňská kolekce Big Beat Line se zakousla do historie tuzemské rockové muziky dokonce už od roku 1965, kdy Olympic s Miki Volkem u mikrofonu v pražských Kobylisích nahrál Roll Over Beethoven od Chucka Berryho.

Olympic – Dědečkův duch

Aktuální kompilace je založená na sedmnácti pamětihodných albech, která v Československu vyšla v letech 1968 až 1970. Pro vývoj tuzemské hudby byly důležité především dlouhohrající debuty kapel Matadors, Framus Five, Atlantis, Flamingo nebo George and Beatovens. Želva od Olympiku potom byla historicky vůbec prvním samostatným albem beatové kapely z Československa, a to navzdory tomu, že Olympic už fungoval i nahrával několik let, takže se tu objevují skladby z „pozůstalosti“ Mikiho Volka a textaře Františka Ringo Čecha. Taky první deska Matadors už vyšla v době, kdy kapela fungovala v jiné sestavě.

Proč tolik alb tehdejších nových kapel vyšlo s trestuhodným zpožděním a dokumentují tedy spíše minulost než aktuální podobu jejich hudby, vysvětlují tvůrci kompilace na příkladu Meditace, již Blue Effect vydal v roce 1970: „Mohly za to nepružné ediční plány, nedostatek nahrávacích studií a občas i lisovací hmoty či papíru na obaly.“

Do výběru se pochopitelně dostalo i jedno z nejceněnějších domácích rockových alb – Zvoňte, zvonky od kapely Prúdy. „Tady se ideálně propojilo Hammelovo křehké písničkářství s Vargovými zkušenostmi z konzervatoře a zvukovou opulencí těch let,“ definuje pamětihodnou slovenskou desku průvodní text v bookletu.

Do výběru se vešly i historické zajímavosti v podobě ukázek dnes spíše přeslechnutých alb Fortuny, sester Elefteriadu, Voxu nebo Their Majesties. S posledně zmíněnou skupinou zpíval Josef Laufer, tehdy ještě pevně usazen v bigbítovém světě, s Voxem zase Pavel Novák, dnes rovněž známý spíš z pozdější popové dráhy. Zde si jej posluchači můžou připomenout v rockové poloze v písni Kočičí král Felix či ve zdařilém coveru skladby The Wreck of the Antoinette od Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich, jenž dostal název Začíná máj.