Dřívější vítěz této ankety Olympic oslavil čtyřicáté narozeniny pompézními koncerty. Po sedmi letech odmlky vydali novou desku bratři Ebenovi, kteří kultivují českou populární hudbu stejně jako vtipní i nároční Tata Bojs nebo oduševnělí rockeři Support Lesbiens. Ale jedině dívčí trio Black Milk se dá považovat za vskutku novou skupinu, již přijaly široké vrstvy publika. To je i na drobný český trh příliš malá injekce mladé krve.
Pokračoval comeback Heleny Vondráčkové, zatímco slavičí vítězka Lucie Bílá nikam nespěchala. Mezi sólovými zpěváky vylétlo jméno Bohuše Matuše, jenž je zajímavý spíše gottovsky zabarveným hlasem než repertoárem. Na povrchu se hudební scéna proměňovala jen velmi zvolna, ačkoli nabídka zajímavých kapel zůstává nadále stylově rozmanitá: November 2nd, Traband, Ecstasy Of St. Theresa či ZKA4T.
Ovšem český posluchač zůstává v porovnání s evropskými sousedy konzervativní, cizího umělce si jen tak k tělu nepustí. Stačí pohled na žebříček nejprodávanějších desek z konce roku: jedenáct horních příček obsadili domácí interpreti. A píseň Daniela od kapely Lucie se stala nejhranější skladbou roku 2002 v tuzemských rádiích.
K r i z e t r h u i t i s k u
Přitom trh s hudebními nosiči se zmenšil o třetinu, každé druhé cédéčko v Česku je podomácku vypálené. Gramofonové firmy reagovaly snížením cen hlavně u tuzemské produkce a omezily inzerci. Krize se částečně promítla do plánů vydavatelů hudebních časopisů. Po dvanácti letech existence „byl rozejit“ tým kolem měsíčníku Rock&Pop čili &musiQ, který se patrně sloučí s rockovým třítýdeníkem Big Bang!
Zatímco časopis Show! se propadl do bulváru, rostla prestiž nového měsíčníku Ultramix, který rozšířil stylový záběr o kytarové kapely. Na podzim vznikla první tuzemská hudební televize Stanice O, která se zatím potýká s potížemi růstu.
A pokud jde o cizinu? Barbína Britney Spearsová a její konkurentka Christina Aquilera se okoukaly. Nastoupila osmnáctiletá Kanaďanka Avril Lavigneová. Pobláznila Ameriku „čtyřmilionovým“ albem Let Go, nejžádanější ženskou deskou roku, a otočila trend popové módy. I když dlouhé vlasy, džíny, košile, lehce punková ofrklost, to vše zde kdysi bylo v podání Alanis Morissetteové.
Na druhou stranu věk už není v pop-music rozhodující. Když pracovitá hvězda vydrží, sbírá na stará kolena vavříny. Rolling Stones rozjeli turné na počest 40. výročí, nová alba vydali Bruce Springsteen, Peter Gabriel nebo Carlos Santana. Paul McCartney a Bob Dylan jsou stále v kurzu stejně jako Elton John, David Bowie, Phil Collins nebo vytrvalci U2.
Charizmatický Angličan Robbie Williams sice loni vydal Escapology, nejrychleji prodávané album v Británii, ale netáhne hudbu nikam dál. Zatím platí, že s rozvojem popkultury se na světové scéně stále obtížněji prosazují nová jména, zatímco v klubech kypí a navzájem se páří taneční, rocková, etnická i jazzová muzika.
E m i n e m o v l á d l A m e r i k u
Fanoušci, kteří nesní o bavičích, ale o hrdinech, čekají na novou Nirvanu, mocný hlas podložený opravdovým lidským osudem. Zatím čekají marně - anebo se ztotožnili s Eminemem, který je zlým džinem naší trochu pokrytecké a zároveň korektní civilizace.
Na co rapper vloni sáhl, proměnil ve zlato, i když na albu The Eminem Show zhudebnil nadávky vlastní matce nebo natočil film 8 Mile v duchu svých rapperských memoárů. Loni prodal deset milionů nosičů ve Spojených státech a další tři miliony v Evropě.
Zazářily také pozitivnější hvězdy: popjazzová zpěvačka Norah Jonesová nebo dvojice The White Stripes, již tvoří zpěvák, kytarista Jack White a bubenice Meg Whiteová.
Na obřím festivalu v britském Glastonbury se vynořila lavina mladých kapel, které si vzaly za svou muziku rodičů. Skupina The Coral oprašuje big beat 60. let, zatímco kytaroví melancholici Coldplay dorostli do pozice hvězdy. Elektronická taneční muzika je prý na ústupu, i když v Česku její popularita kulminuje. Ovšem jsou to sázky na budoucnost: nikdo neví, jestli komety roku 2002 vydrží a potvrdí své pozice dalšími projekty.
Eminem při udělování evropských hudebních cen televizní stanice MTV v Barceloně. (14. listopadu 2002). |