Roman Vávra festivalové baťůžkáře miluje

Roman Vávra přijel na letošní karlovarský festival představit celovečerní dokument Bitva o život. On-line rozhovoru věnoval hodinu a s formou chatové komunikace byl spokojen. Na festival dorazil s delegací k filmu, ale připustil, že možná jednou dorazí klasicky, s baťůžkem: "Jsem starej porťák a baťůžkáře tudíž miluju. Vážně. Myslím si, že jestli je tento festival ve světovém kontextu něčím unikátní a přitažlivý, je to množstvím lidí, kteří sice nemají na drahé hotely, ale mají rádi film. Bůhví, jestli také někdy nepřijedu také s baťůžkem".

Režírovat v Čechách filmy s příjmením Vávra není jen tak. Je Roman Vávra nějak spřízněn s režisérem Otakarem Vávrou? "Ano, jsem jeho synem, akorát že otec není filmař, ale konstruktér," přiznává třiatřicetiletý režisér, který před pár lety představil svůj první hraný film Co chytneš v žitě, letos na festivalu v Karlových Varech doprovází celovečerní dokument Bitva o život a začátkem příštího roku začne natáčet pohádku Čert ví proč. 

Posluchač katedry dokumentu na sebe už na škole upozornil filmy, v nichž se stíraly hranice mezi žánrem dokumentárním a hraným. "Jestli mě něco k filmu přitáhlo, pak to byla francouzské nová vlna, hnutí free cinema a z našich klasiků Passer a Forman," říká Roman Vávra. "Celková přirozenost, inspirace prostředím, v němž se příběh odehrává, ale i uvolněná, trochu absurdní legrace, jsou věci, které se mi ve filmech vždycky ohromně líbily."

Uvedené charakteristiky lze ostatně bezezbytku vztáhnout i na jeho hranou prvotinu. Povídkový film Co chytneš v žitě vznikl na základě úspěšného školního cvičení Osina, k němuž časem přibyly epizody Stoh a Cesta. Výsledkem byla zábavná povídková trilogie o poli v různé roční době a lásce v každém věku.

Odpovědi Romana Vávry naleznete ZDE

"Původně jsme chtěli natočit jenom takovou pytlovinu, nezávazný malý filmeček, který nás bude bavit. S tím, že by se to mohlo rozrůst v celovečerní film, jsme vůbec nepočítali: jenže jak naznačuje úvodní povídka, nikdy nevíš, co chytneš v žitě. Když Osina začala vyhrávat různé ceny a nám přišla nabídka od Čestmíra Kopeckého, dali jsme se do toho."

Tři "polní povídky" vyprávějí tři příběhy o milostných vztazích mužů a žen: v první (Osina) si vyrazí na výlet mladá dvojice, ve druhé (Stoh) si parta kluků vybuduje v balících slámy doupě, do něhož se jim nastěhuje zvláštní nájemnice, a ve třetí (Cesta) se postarší nevěsta s ženichem vydávají přes bahnitý lán. Všechna mikrodramata spojuje prostor pole, které se podobá zvlněnému moři, poušti s tajemnou pyramidou, ale i mokrému hrobu. "Pole je z hlediska obrazu i příběhu ohromně vděčný prostor," potvrzuje Roman Vávra. "Právě kvůli dojmu z volného, dalekého horizontu jsme také zvolili širokoúhlý formát." Film, za nímž stojí producent Richard Němec, dostal grant Státního fondu pro podporu a rozvoj české kinematografie a kromě Andrey Elsnerové, Ladislava Freje ml. a Kláry Issové se v něm objeví také Iva Janžurová, která se tak po dlouholeté pauze opět vrátila před filmovou kameru.

Druhým filmem, pod kterým je režisér Roman Vávra podepsán, je celovečerní snímek ze současnosti, který se natočil za spolupráce tří režisérů, Bitva o život. Měl být nejprve filmem o jedné zvláštní události v obci Bystré v Orlických horách, brzy však spontánně přerostl v celoroční sledování života zdejší výjimečné komunity. Nečiní už tak rozdíl mezi skutečností a karnevalem, jež se na sklonku tisíciletí přibližují až na dotek objektivu, byť - tak jako vždycky - stále jde o život.    

Režisér Roman Vávra při práci na filmu Bitva o život.

Režisér Roman Vávra během natáčení filmu Bitva o život.

Režisér Roman Vávra při práci na filmu Co chytneš v žitě.

Režisér Roman Vávra při práci na filmu Co chytneš v žitě.

Režisér Roman Vávra během on-line rozhovoru z 36. MFF Karlovy Vary.

Režisér Roman Vávra během on-line rozhovoru z 36. MFF Karlovy Vary.

Režisér Roman Vávra během on-line rozhovoru z 36. MFF Karlovy Vary.

Režisér Roman Vávra během on-line rozhovoru z 36. MFF Karlovy Vary.