Všem těm, kteří na hudbě Elánu nevyrostli, nebo jim jednoduše nic neříká, se může zdát muzikál připravený na základě hitů této slovenské kapely jako zbytečnost. Navíc s vědomím toho, že jeden takový, Osmý světadíl, už před osmi lety vznikl. Muzikálová novinka pražského Divadla Kalich nazvaná Voda (a krev) nad vodou, jež měla premiéru ve čtvrtek, však ukazuje opak.
Lze tedy debatovat, zda si právě tato středoproudá kapela zaslouží tak trvalou pozornost, faktem ovšem je, že novinka v režii Jána Ďurovčíka je na její tvorbu tou nejlepší reklamou. V některých místech se dokonce muzikálová interpretace písní jeví lepší než originál. Pravěké písně jako Zlodej slnečníc nebo Tanečnice z Lúčnice dostaly moderní háv: první je obohacená o vícehlasy, druhá nabízí vtipné taneční intermezzo. Tvůrci navíc v Osmém světadílu vynechali velké množství hitů, takže z pódia zazní notorická klasika jako Kočka, Zaľúbil sa chlapec či Sestrička z Kramárov.
Kalich ve svých muzikálech sází na vysokou taneční a pěveckou profesionalitu ansámblu, nejde prvoplánově po hvězdách a známých tvářích. Tahle investice se mu dlouhodobě vyplácí, protože z muzikálových herců jako je Roman Tomeš či Jan Kříž se právě tady hvězdy staly. Divák jdoucí na Vodu (a krev) nad vodou se tak může těšit na bezchybné taneční a pěvecké výkony. Zkušený muzikálový režisér Ďurovčík navíc dokáže přímočaré písně Elánu muzikálově gradovat - vedle již zmíněného Zlodeje slnečníc to předvádí třeba v novince Vinny, nevinny nebo hitu Dve a dve.
Voda (a krev) nad vodouDivadlo Kalich premiéra 5. září 2019 režie: Ján Ďurovčík hrají: Michaela Tomešová / Marianna Polyáková / Marie Křížová, Roman Tomeš / Zbyněk Fric, Jan Kříž / Tomáš Löbl, Marika Procházková / Anna Vopletalová / Nikola Ciprová, Jan Tenkrát / Richard Pekárek, Michal Pleskot / Martin Bačkovský, Filip Hořejš / Jan Fanta, Viktor Novák / Martin Überall, Petr Šudoma / Radim Flender, Tereza Sokolíková / Viktorie Tandlerová, Dominka Čompová / Kateřina Kroupová, Aneta Poláchová / Klára Jelínková a další |
Kamenem úrazu ale zůstává příběh. To je sice tradiční slabina všech muzikálů (obzvláště těch, které na jednoduchý děj pouze navlékají hity jednoho tvůrce), ovšem část novinky ukazuje, že by tak být nemuselo. V popřestávkové polovině totiž náhle příběh, který je moderní variací na klasiku Hrabě Monte Christo, nabírá na dramatičnosti a švihu.
Vzhledem k tomu, že první polovina večera je v podstatě jen vata a oslí můstky k dalším a dalším písním, diváka zamrzí, proč taková laťka nebyla nasazena od začátku. I třeba za cenu toho, že se muzikál o půl hodiny zkrátí.
Neškodila by ani důkladnější práce dramaturga - neustálé balancování na hraně parodie a patosu působí nevyrovnaně. Odstranit tyto dvě chyby, byla by Voda (a krev) nad vodou muzikálovou událostí. Tanečně a pěvecky u nás patří Kalich ke špičce, proč si tedy neklást vyšší mety.
Muzikál s hity skupiny Elán Voda nad vodou v pražském divadle Kalich: