V Arkádii ani herci nevědí, o čem diskutují

  9:34aktualizováno  9:34
Činohru Národního divadla lze už několik let chválit za nepodbízivou dramaturgii. O slavné hře Toma Stopparda Arkádie z roku 1993 mám však po zhlédnutí její už třetí jevištní realizace pochybnosti.

Arkádie - Fotografie z představení Arkádie, kterou připravilo Národní divadlo. | foto: Národní divadlo

Ty se týkají divadelní životnosti umně zkonstruovaného textu. Autor, který se vyznačuje přemírou zvídavosti i vzdělanosti, to dává posluchačům a divákům až okázale najevo. Pro mě byl jeho přístup zatím nejúčinnější v hravých Travestiích, které brzy po pádu minulého režimu (1991) nastudoval Karel Kříž v tehdejším smíchovském Labyrintu.

Arkádie se odehrává v sídle anglických šlechticů Coverlyových, a to ve dvou rovinách, na počátku devatenáctého a na sklonku dvacátého století. V jednotlivých obrazech se časová ukotvení střídají, ve finále se pak promísí. Současní „literární archeologové“ v kontaktu s potomky rodu zkoumají, co se kdysi v sídle přihodilo, téma je vzrušuje navíc proto, že s tehdejšími dramatickými událostmi měl něco společného velký básník lord Byron.

Bombardování vědomostmi
Po slávě bažící učenec Bernard (David Matásek) vede s citlivou a v úvahách obezřelou spisovatelkou Hanou (Petra Špalková) spor vlastně o to, jakou důležitost přikládat neověřeným údajům.

Gnozeologického, také však erotického napětí jsme svědky i v „historické části“, a to mezi domácím učitelem Septimem (Jan Dolanský) a jeho geniální, ještě nezletilou žákyní Thomasinou (Magdalena Borová).

Ve hře se vedou disputace o druhé větě termodynamiky, literární historii, umu anglických zahradních architektů i některých dalších filozofických, matematických a fyzikálních otázkách.

Vědecká „detektivka“ bombarduje diváky množstvím intelektuálně vzrušivých, v nahuštěnosti však i čím dál méně přehledných poznatků. Nemohu se zbavit dojmu, že Stoppard náročnost prolínajících se témat přeexponoval.

Jen pro svěží diváky
Přesvědčuje mě o tom vlastně i vysoká úroveň hereckých výkonů, dobře dirigovaných režisérem Radovanem Lipusem.

Představitelé občas - při odborných rozpravách - nedokážou zakrýt, že dost dobře nevědí, o čem hovoří (nejpřirozeněji v tomto ohledu působí Petra Špalková a Magdalena Borová). V kresbě všedních lidských pohnutek herci mnohem více jiskří, David Matásek však chvílemi příliš „tlačí na pilu“ při vykreslování negativních vlastností své postavy.

Inscenace má nepochybné divadelní kvality, umocněné bizarně magickou scénou Petra Matáska i tajemnou hudbou Pavla Helebranda, jistě inspirovaných předlohou, ale vycházejících spíš z momentů snivých a erotických, které však v textu nepřevažují. Zůstává otázkou, zda by střízlivější „zaobalení“ vnímání textu neprospěla.

Žádnému zájemci o tento ambiciózní opus nedoporučuji, aby se na jevištní ztvárnění složité kompozice vydal unavený.

TOM STOPPARD - Arkádie
Národní divadlo. Přeložil Jaroslav Kořán, režie Radovan Lipus, scéna Petr Matásek. Délka představení 3 hodiny 10 minut.
Hodnocení MF DNES:

Autor:

Nejčtenější

Zemřel hudebník Ric Ocasek. Exmanželovi topmodelky Pořízkové bylo 75 let

Hudebník Ric Ocasek s manželkou Pavlínou Pořízkovou na snímku z roku 2009.

Zemřel rockový hudebník a producent Ric Ocasek. Bývalému manželovi topmodelky Pavlíny Pořízkové bylo 75 let. Zpěváka...

RECENZE: Film Nabarvené ptáče je pásmo obrazů. I když nádherných

Druhá ukázka z filmu Václava Marhoula Nabarvené ptáče

Coby producentský čin představuje Nabarvené ptáče nesporně událost roku, před níž se sluší hluboce smeknout. Jako film,...

VIDEO: Dagmar Havlová je zase komička. Na domovní schůzi Vlastníků

Z natáčení komedie Vlastníci

Komedie pro ty, kdo to nezažili. Tak si říká novinka režiséra a scenáristy Jiřího Havelky Vlastníci, která zamíří do...

RECENZE: Když je Rambo sám doma, má poslední ránu i poslední slovo

Sylvester Stallone ve filmu Rambo: Poslední krev

Teprve v pátém dílu série si mohl válečný veterán z Vietnamu vychutnávat v penzi poklidu venkova po boku přátel, jenže...

PRVNÍ DOJMY: To se ví, že to má být zábava. Ale pozor, tady se lže

Aleš Háma a Halina Pawlowská v pořadu To se ví

Falešné zprávy, zavádějící titulky, nebo naopak neuvěřitelné, přesto pravdivé fotografie glosují Halina Pawlowská a...

Další z rubriky

Thálie se vrací v novém hávu. Šanci na cenu má Cina, Dyk i Rašilov

Jan Cina v divadelním představení Malý princ

Nominace na letošní Ceny Thálie jsou známy. Tradiční divadelní ocenění provází v aktuálním ročníku mnoho novinek. Vedle...

Sláva a pád krále Otakara. Poprvé u nás uvedou hru, již Češi nenáviděli

Motiv z plakátu inscenace Sláva a pád krále Otakara s Martinem Pechlátem v...

U nás kdysi hodně nenáviděná a dnes zapomenutá, v Rakousku jedno ze stěžejních dramatických děl. To je kontroverzní hra...

Katalánského sólistu Národního divadla inspiruje Praha. Co na ní miluje nejvíc?

Rogera Cabrera Cuadrada můžeme vidět v Národním divadle v představeních Vertigo...

O tanečnících se říká, že se jimi nemůžete stát, ale musíte se jimi narodit. Rodák z Barcelony s tímto tvrzením...

RECENZE: CK Olympos. Sám Hermés přijede na Štvanici autobusem

Záběr z první části představení Plodnost! Mír! A bohatství! na pražské Štvanici

Vtipný nápad, originální zasazení, zajímavé rekvizity. Pozdně letní hraní, které pražský soubor Tygr v tísni tradičně...

Najdete na iDNES.cz