RECENZE: Ljuba Krbová se zaplétá do lží internetové komunikace

  13:55aktualizováno  13:55
V roli matky a zároveň imaginární přítelkyně svého syna vystihuje Ljuba Krbová dnešní dobu, v níž spolu nejsou lidé schopní normálně mluvit. Hra To všechno ona běloruského autora Andreje Ivanova je k vidění v pražském klubu H2O.

Záběr ze hry To všechno ona | foto: Jakub Fulín

Tmavá místnost, ze které vystupuje jen jemně osvětlená tvář postavy u monitoru a opakující se tóny upozorňující na příchozí zprávy elektronické konverzace. V sklepním prostoru H2O na pražském Žižkově uvádí studentská umělecká skupina Oldstars v režii Tomáše Staňka hru To všechno ona. Komorní kus běloruského autora Andreje Ivanova upozorňuje na neduh současné generace, která neumí otevřeně komunikovat jinak než přes počítač či telefon.

Fotogalerie

Diváci nahlédnou do útrob torza rodiny, kde po smrti otce zůstala jen matka (Ljuba Krbová) s dospívajícím synem (Jan Battěk). Ani jeden z nich se s odchodem třetí osoby nevyrovnal, oba navíc téměř ztratili schopnost spolu rozumně v každodenních situacích vycházet.

Syn matku dorostenecky přehlíží, ona se k němu snaží zmatenými pokusy najít cestu. I proto si založí imaginární profil dívky a naváže s ním kontakt skrz internetový chat. Kromě úvodní části se tak většina hry neodehrává na střídmě řešené scéně, ale spíše na stěně před diváky, kde je za soustavného klapotu klávesnice promítána konverzace dvojice.

Autor a tvůrci se současným tématem skvěle pracují, povedlo se jim důvěryhodně napodobit styl elektronické komunikace i dobře navodit pocity s tím spojené. Matka se do webové sítě lží zaplétá natolik, že to ruinuje nejen její pracovní život, ale i citový svět synův.

O problémech současné komunikace vzniklo už několik her, v loňské sezoně uvedl například pražský Experimentální prostor NOD hru Generace FB. V klubu H2O se však nesnaží příliš moralizovat a hlavně nerezignují na divadlo. I přes tíhu sdělení a možná zbytečně vyhrocený konec se tvůrci nebojí plně využít rodinných vztahů a místy zachází až do komediálních poloh.

To všechno ona

H2O

premiéra 10. ledna 2015

režie: Tomáš Staněk

hrají: Ljuba Krbová, Jan Battěk

Hodnocení­: 75 %

Kromě dobře zvoleného jednoduchého hudebního doprovodu a už zmíněné scény tomu napomáhají i výkony herců, Ljuba Krbová dobře přechází mezi starostlivou matkou a jejím internetovým alter egem, mladý Jan Battěk pak podává výkon téměř autentický.

Témata: Ljuba Krbová

Nejčtenější

TELEVIZIONÁŘ: Herecký král filmu Schmitke objevuje Babylon Berlín

Ze seriálu Babylon Berlín

I když osobně zůstal u nominace, před čtyřmi lety německý herec Peter Kurth s kolegy nadšeně slavil ceny české filmové...

Zemřela Marie Kyselková, představitelka Princezny se zlatou hvězdou

Marie Kyselková a Josef Zíma v pohádce Princezna se zlatou hvězdou (1959)

Ve věku 83 let zemřela Marie Kyselková, kterou proslavila role princezny Lady v pohádce Princezna se zlatou hvězdou....

KOMENTÁŘ: Takže opět boduje Ordinace, Všechnopárty... A co novinky?

Ze seriálu Strážmistr Topinka

Televizní svět by občas potřeboval tlumočníka do prozaické řeči smrtelníků. Například již začalo vysílání podle...

TELEVIZNÍ CENY: Máte poslední možnost volit nejlepší seriál či film

TELEVIZNÍ CENY iDNES.cz

Na portálu iDNES.cz máte v pondělí poslední možnost hlasovat ve čtvrtém ročníku televizních cen. Čtenáři mohou vybrat...

VIDEO: Hra o trůny naposledy. Osmá řada bude mít premiéru v dubnu

John, Aria a Sansa se v teaseru na GoT sešli v hrobce Starků

Dlouhé čekání je u konce. Televize HBO odhalila datum premiéry poslední řady seriálu Hra o trůny. Arya Starková, Jon...

Další z rubriky

DIVADLA ROKU: Nejlepší byli Dejvičtí, zklamala Janžurová a tradičně opery

Záběr z představení Elegance molekuly

V tradičním žebříčku upozorňujícím na pětici nejlepších i pětici nejhorších premiér končícího roku letos obsadilo první...

Jak to bylo s myšokem v Národním muzeu, rád prozradí Cabaret Calembour

Milan Šotek, Igor Orozovič a Jiří Suchý z Tábora jako Cabaret Calembour

Všechno nejlepší. Tak se jmenuje kniha, která shrnuje dosavadní tvorbu Cabaretu Calembour. Uskupení okolo Igora...

RECENZE: Let the Sunshine In. Modernizaci muzikál Vlasy nepotřebuje

Záběr z muzikálu Vlasy (KvětiNOVÉ děti)

Divadlo Kalich se pokoušelo o dějovou modernizaci muzikálu Vlasy zbytečně. Díky skvělému zpracování a procítěným...

Najdete na iDNES.cz