Trochu odlišný žánr hry Shylock, již napsal Kanaďan Mark Leiren-Young, se v repertoáru pražského Divadla Na Jezerce vyjímá. Milan Kňažko si zde v úloze herce Jona bere na paškál politickou korektnost.
Jsme skutečně ohroženi extremisty?Velký rozhovor s Milanem Kňažkem |
Jonova parádní role Žida Shylocka ze Shakespearova Kupce benátského byla totiž obviněna z antisemitismu a hra byla stažena z repertoáru. V nezvyklé formě se tak před diváky odehrává diskuse po představení, kde Jon svou roli obhajuje. „Kupec benátský by byl jen nudná komedie pro rodiny s dětmi. Ono by to diváky mohlo zaskočit, když by viděli něco dobrého,“ rýpne si Jon ústy Kňažka.
Dále rozvažuje, jak Shylocka vlastně hrát. Jako klauna? Jako tragického starce? On preferuje roli opravdového padoucha, tak jak to Shakespeare napsal, navzdory všemu dnešnímu našlapování.
Shylock je monodrama, těžká zkouška pro jednoho herce. A Kňažko ji ustál skvěle, valí do diváků svůj monolog, tuny vět a zajímavých myšlenek. Co však trochu selhává, je forma. Režisér Radek Balaš to Kňažkovi příliš neulehčil, nechává ho na pódiu stát, sedět, mluvit, že to je (zvláště v první polovině) až únavné.
ShylockDivadlo Na Jezerce premiéra 28. dubna 2016 režie: Radek Balaš hrají: Milan Kňažko |
A vzhledem k tomu, že postava Jona hned na začátku vyloží, jak že to s tou politickou korektností je, není vlastně moc o čem hrát. Diváka čeká jen stále stejná obhajoba věci. Zamrzí to třeba v momentě, kdy Jon na závěr vypráví o dědečkovi v Oděse, náhle se odněkud vynoří hudební podklad a vše je hned barevnější. S trochou zásahů a asi i krácení by Kňažkův výkon vynikl více.