Z opery Její pastorkyňa

Z opery Její pastorkyňa | foto: Bayerische Staatsoper

RECENZE: Mnichovský Janáček sklízí potlesk právem

  • 0
Minulý týden byl v mnichovské Bavorské státní opeře shodou okolností "český". Kromě nové Rusalky se na repertoár vrátila Janáčkova Její pastorkyňa, kterou vedení divadla rovněž svěřilo mladému českému dirigentovi Tomáši Hanusovi.

Na rozdíl od režijně vyhrocené Rusalky se inscenace Barbary Freyové neuchyluje k výstřednostem. Ovšem zasazení děje kamsi do současné či nedávné Skandinávie žádný výrazný vklad nepřináší.
Skalnaté výběžky, na nichž stojí i zmenšený interiér Kostelniččina domku, a přízračné větrné elektrárny v pozadí snad měly podtrhnout chlad, který vládne ve vztazích uzavřené komunity. Například odměřenost Kostelničky hraničí s přísností vězeňské dozorkyně.

Nicméně pěvecký výkon sopranistky Gabriely Schnautové na pátečním představení vše vynahradil. Tato významná wagnerovská pěvkyně nyní dala svůj velký, ukázněný hlas, emoce a inteligenci do služeb Janáčka - a rázem se zařadila k nejlepším Kostelničkám. Češtinu zvládla natolik, že bezvadně zazpívala i slovo "smrt" na vysokém tónu. Sopranistka Angela Denoke už má s Janáčkem zkušenosti, a také nyní obdařila Jenůfu krásně barevným, nosným hlasem i jevištním charizmatem.

Števu si zazpíval tenorista Joseph Kaiser, takže z "našich" se v obsazení objevil pouze Štefan Margita jako v jádru citlivý, jemný Laca. Více kvalitních janáčkovských pěvců světu nabídnout nemůžeme. Tím lépe, že se "chytají" dirigenti. Hanus i na tomto díle prokázal svou schopnost ukormidlovat orchestr, předurčený pro trochu jiný repertoár.

Hlediště pro dva tisíce diváků bylo plné, ovace trvaly dlouho. U nás by se to nestalo, zato svět je Janáčkem fascinován.

Hodnocení MF DNES: 70 %