Posuzovaly je poroty složené z kritiků, emeritních sólistů i diváků. Za nejlepší inscenaci vyhlásila porota kritiků ostravskou Janáčkovu Její pastorkyni, kterou zvolila i laická porota.
Lacův představitel, italský tenorista Gianluca Zampieri, dostal navíc cenu ředitelky festivalu. Za výkony v dalších inscenacích byli oceněni pěvci Tomáš Černý a Martin Bárta, kteří se nejvíce líbili porotě sólistů. Ceny budou předány 5. března na slavnostním galakoncertu v pražském Stavovském divadle.
Podle předsedy poroty kritiků Josefa Hermana není ostravský úspěch vyloženě suverénní. "Nenašli jsme žádnou nesporně dominantní inscenaci. Proto jsme uvažovali o produkci, která vykazuje určité kvality, za něž si ocenění zaslouží," zdůraznil.
V případě Její pastorkyně to byl především Zampieri, který v podstatě jako jediný na festivalu předvedl pozoruhodnou, komplexní a ucelenou vokálně-hereckou kreaci, navíc se výtečně popral s češtinou.
Největším nedostatkem většiny inscenací byla bezbarvá, nenápaditá jevištní podoba a v podstatě neexistující herectví. Pokud někdo očekával snahu podívat se na klasický operní repertoár očima 21. století, dočkal se jen přehlídky naivních a zprofanovaných scénických klišé a toporných, povrchně popisných aranžmá.
Vrcholem herectví byla ve většině případů ruka položená na hruď nebo mávání mečem. Všechny ty chaloupky, stromečky, zvířátka s čumáčky, barvotiskoví princové a bojovníci jak vystřižení z některých komiksů se dali vzájemně snadno zaměnit.
Katastrofální dojmy z divadelní stránky festivalu stěží mohly vyvážit některé poměrně slušné pěvecké výkony – třebaže o rozhodnutí poroty sólistů by se dalo diskutovat.
Do budoucna bude nicméně zajímavé sledovat dráhu sopranistky Kataríny Kramolišové, která předvedla velmi slušný výkon v titulní roli opavské inscenace Belliniho Normy.
Vyrovnanou pěveckou úroveň měla brněnská inscenace Humperdinckovy Perníkové chaloupky, ve vedlejší úloze Čajkovského Jolanty, kterou dovezla liberecká opera, na sebe upozornil Anatolij Orel.
Obě pražské scény, které by měly nastavovat laťku, selhaly. Národní divadlo nedokáže na špičkové úrovni obsadit Prodanou nevěstu. A to je téměř skandální.