Divadelní hra o divadelní hře, problémech jejího inscenování a přijetí. Na první pohled nepřehledně působí téma dramatu Neslušní, jež napsala současná americká autorka Paula Vogelová. Zpracovala zajímavý osud hry Bůh pomsty, kterou v roce 1907 napsal klasik jidiš literatury Šalom Aš. Nepřehledné téma však nemusí znamenat nepřehlednou hru, což dokládá první česká inscenace Neslušných v pražském Divadle Na Prádle. Zde ji premiérově uvedl režisér Jiří Bábek se svou Komorní činohrou.
Ašův Bůh pomsty způsobil ve své době rozruch, židovský autor totiž vylíčil osud rodiny s otcem – majitelem nevěstince, kde se jeho dcera zamiluje do jedné z prostitutek. Ve své rané hře Aš konzervativním východoevropským Židům nabídl nejen realistický pohled na skutečný svět, ale rovnou otevřel i tabuizované téma homosexuality. Zprvu nechtěná hra však získávala na popularitě a postupně objela celý svět. Narazila až v Americe, kde i přes výrazné škrty vzbudila skandál, který následoval zákaz a dokonce soud.
Text Vogelové tak otevírá mnoho témat, klene se od začátku minulého století až do 50. let. Logicky tedy nevynechá ani holokaust, ovšem dotkne se jej jen jemně. Síla Neslušných totiž tkví v něčem jiném: v obecném právu na svobodu uměleckého projevu, což u nás může rezonovat obzvláště v kontextu nedávné kauzy brněnského divadla.
NeslušníKomorní činohra (Divadlo Na prádle) premiéra 6. listopadu 2018 režie: Jiří Bábek hrají: Kristýna Hlaváčková-Bábková, Ivana Machalová, Kateřina Seidlová, Petr Halíček, Jiří Böhm, Lukáš Král, Zdeněk Velen |
Bábek se svými herci tento silný příběh dostali na pódium v poctivé herecké činohře. Židovské ghetto, evropská divadla, meziválečný Berlín, Amerika. Hraje se téměř bez rekvizit, zato s živým klezmer bandem. Sedmička herců skáče z role do role, podle toho, zda právě předvádí úryvky Ašovy hry, či naopak osudy jejích protagonistů a tvůrců.
Orientaci divákovi usnadní promítané poznámky, které upřesní časové a místopisné zasazení, případně která část Boha pomsty je právě inscenována.
Komorní činohra, která nedávno přežila klinickou smrt, tak vydařenou inscenací Neslušných ukázala, že by její absence byla na škodu. Už jen pro tu odvážnou sázku na málo známé současné hry s velice současnými tématy.