Norský spisovatel Karl Ove Knausgard

Norský spisovatel Karl Ove Knausgard | foto: André Loyning/Odeon

Bestsellery na scéně. V MeetFactory zdramatizují Knausgarda i Houellebecqa

  • 1
Serotonin od Michela Houellebecqa a Můj boj od Karla Oveho Knausgarda. Dvě významná díla současné evropské literatury svítí v dramaturgickém plánu divadelní produkce pražské MeetFactory. „Ani jsem to nečekal, ale v obou případech byla autorská práva k dispozici,“ hlásí tamní dramaturg Matěj Samec.

„Serotonin se v Německu hraje na několika scénách, Houellebecq je evidentně svolný, aby se s jeho dílem nakládalo volně,“ dodává k dramatizaci knihy, která ve francouzském originále vyšla teprve letos. Právě zdejší dramaturg a taktéž autor bude stát za oběma úpravami.

Ač jsou obě díla napsána formou monologu, monodrama nejspíše vznikne pouze z Mého boje. Z Knausgardovy hexalogie se tvůrci v čele s režisérkou Petrou Tejnorovou zaměří na část prvního dílu, v níž se norský autor vyrovnává se smrtí otce. „Knausgard si to chce hlídat, dramatizaci mu budu posílat,“ popisuje Samec. Premiéra je v plánu na červen. 

Dramatizace Serotoninu si podle Samce nejspíš vyžádá herců více, ovšem na podrobnosti je zatím brzy. Režíruje Natálie Deáková a premiéra bude v květnu. Divadlo v MeetFactory tento týden uvedlo premiéru Láska v době globálních klimatických změn a vedle zmíněných dále na tuto sezonu plánuje ještě novinku Apoleny Vanišové Morbidnost, konečné stádium či Samcův autorský kus Finnmark. 

Novinky v MeetFactory se tak ve třech případech z pěti dotýkají literárních děl. „Dlouhodobě se na dramatizace zaměřujeme,“ přiznává Samec a jmenuje předchozí premiéry Pohlavní životy siamských dvojčat, Počátek veškeré lásky či Jasno lepo podstín zhyna. „Skoro by se dalo říci, že se na dramatizace současné prózy zaměřujeme především.“

„Skýtají určitou svobodu a zároveň to může být dramaturgicky objevné. Máme spoustu divadel, které se zaměřují na současné texty. Moderní hry jsou tak vždy brzy rozebrané. U prózy je výběr mnohem širší. A já osobně mám rád divadlo založené na slově,“ zamýšlí se Samec.

Vzhledem k literárnímu stylu obou výrazných evropských autorů současnosti se toho diváci v jarních premiérách MeetFactory dočkají dostatečně.