RECENZE: Žádná pieta. Ze špíny argentinské ulice tančí do předpeklí a zpět
V poměrně nenápadném povánočním termínu si v prosinci loňského roku odbyla premiéru zajímavá novinka Městských divadel pražských. Do divadla ABC totiž v české premiéře dorazila legendární argentinská „tango operita“ María de Buenos Aires. Tedy nejslavnější dílo tamního skladatele Ástora Piazzolly, které vytvořil roku 1968 společně s uruguayským básníkem Horaciem Ferrerem.
Piazzolla je považován za zakladatele nebo předchůdce stylu tango nuevo; do svých skladeb „nového tanga“ totiž vedle nezvyklých harmonií přidával další dosud neslyšené nástroje, jako saxofon či elektrickou kytaru. Klasické tango tak obohatil o jazz i prvky klasické hudby.
A právě María de Buenos Aires, vyprávějící příběh o dívce, jež se „narodila s kletbou na jazyku“, je nejlepší ukázkou jeho práce. Tvůrci dopředu upozorňují, že vedle písní i většina průvodního textu zůstala v původním znění. Jedná se zde přitom o slangovou variantu španělštiny zvanou lunfardo, která vznikla kdesi v hlubinách buenosaireských ulic či dokonce věznic a která přežila do dnešních dní právě díky tangu. Divákům mohou pomoci titulky, ovšem při jejich sledování brzy zjistí, že překládat původní text vlastně nemá moc smysl. Ferrerův jazyk se totiž celou dobu potácí v lunatických, snad až surreálných výšinách; některé své originální obraty navíc s gustem opakuje stále dokola.
Vůbec celý příběh o dívce, která si prošla veškerou špínou jihoamerického předměstí a kterou město zrodilo, zahubilo i vzkřísilo, funguje pouze jako pomocná linka, která sama o sobě moc neobstojí. Více než o děj tady jde o jihoamerické emoce, divokost, rtuťovitost, spontaneitu. Může ale taková ukázka pro naše končiny zcela odlišné tvorby utáhnout celý večer?
Díky tvůrcům a představitelům, na které Městská divadla pražská vsadila, můžeme říci, že ano. Argentinskou „operitu“ totiž zrežírovala Lenka Vagnerová. Jedna z nejvýraznějších postav našeho pohybového divadla už před premiérou předesílala, že pro ni látka byla velkou výzvou.
Nepřistupovala k ní ale se zbytečnou pietou a nebála se klasické dílo obohatit o moderní postupy. Spolu s oceňovaným autorem „hudebních intervencí“ Ivanem Acherem celé dílo zmodernizovala, jejich původní hudební a choreografické vložky tak diváka udržují v příjemném napětí a vůbec celou látku osvěžují. Atraktivitu večera zvyšuje i působivá a přitom funkční scéna Jakuba Kopeckého, která jedním trhnutím opony mění argentinské ulice v předpeklí a zpět.
María de Buenos AiresABC premiéra 29. prosince 2021 režie: Lenka Vagnerová hrají: Kateřina Marie Fialová / Nina Horáková, Gustavo Ariel Colmenarejo, Javier Antar, Kryštof Krhovják, Aleš Bílík, Sára Affašová, Fanny Barrouquére, Monika Částková, Renáta Matějíčková, Michaela Kadlčíková, Patrik Čermák, Šimon Klus, Adam Sojka |
Hudebně pohybové dílo ale samozřejmě stojí především na představitelích. Bývalá stepařská hvězda a současná výrazná postava zdejšího ansámblu Kateřina Marie Fialová se zdá pro titulní roli doslova zrozená. Může naplno uplatnit svou čertovskou letoru i pohybový a pěvecký talent. Nejlépe to vyznívá hned ve čtvrtém obrazu, kde ji čeká velké pěvecké sólo. Výraznými výkony se blýsknou i Aleš Bílík a Kryštof Krhovják v úlohách průvodců. Díky nim dostává María de Buenos Aires odlehčený kabaretní ráz.
Lákadlem nezvyklého kusu je přirozeně živá hudba v podání orchestru Jana Aleše. Samostatnou zmínku na závěr si zaslouží hráčka na specifický, pro dílo nezbytný nástroj bandoneon Carmela Delgado. I díky ní nabízí María de Buenos Aires na české poměry nečekaný zážitek.
Tipy z televizního programu
Recenze: Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel 65 %, Králíček Jojo 80 %, Devadesátky 65 %, Zmizelá 75 %, Stážista 55 %, Vyšehrad: Fylm 55 %, 22 výstřelů 60 %, Východní přísliby 60 %, RED 2 65 %, Twilight sága: Zatmění 40 %, Zkrocená hora 80 %, Fotograf 65 %, Krvavá nevěsta 60 %, 300: Vzestup říše 40 %
Klíčová slova: Kuba Ryba, Tankový prapor, Survivor Česko & Slovensko, Utajený šéf
Seriály: Stíny v mlze, Vytoč mého agenta, Jedna rodina, Boží mlýny, Iveta
V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela
Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil...
Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“
Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo....
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Bagárová zrušila „vysněný“ koncert v O2 areně. Kvůli ztrátě radosti, tvrdí
Plánovaný zářijový koncert Moniky Bagárové v pražské O2 areně se neuskuteční. Zpěvačka se jej...
Za Česko oheň a dynamický tanec. Aiko zpívala v semifinále Eurovize, neuspěla
Ve švédském Malmö se konal druhý semifinálový večer mezinárodní písňové soutěže Eurovision Song...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Zemřel Miroslav Imrich, hlas Tanga a Abraxasu. Tělo našli u železniční trati
Odešel jeden z hlasů a ústředních členů kapely Abraxas. Zpěvák a skladatel Miroslav Imrich zemřel...
KVÍZ: Mluví se v Cože anglicky? Otestuje si znalosti kultovního Pulp Fiction
Krvavá, chronologicky zpřeházená a stylová gangsterka Pulp Fiction udělala z režiséra a scenáristy...
OBRAZEM: Rammstein z řepkového pole. Stovky lidí sledovaly show za plotem
Koncert skupiny Rammstein zahalil už při první písni jeviště na letišti v Letňanech, kde v sobotu...
RECENZE: Pekelné déjà vu. Rammstein po dvou letech opět rozpálili pražské Letňany
Premium Téměř na den po dvou letech se na pražské Letiště Letňany vrátila německá industriálně metalová...
Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“
Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo....
Pronájem výrobního/skladovacího areálu Sněžka
Jugoslávská, Náchod - Staré Město nad Metují