Trémorinovy snímky tělesnosti nelichotí

Brno - Fotografii patří výstava, kterou včera otevřel brněnský Dům umění. Představuje slavného francouzského fotografa Yvese Trémorina. Detaily nahého lidského těla, otevřené ale i odpor budící záběry banalit jako je vykuchané kuře, sklenice s vínem, pokálený zadek batolete, vzkypělý hrnec mléka či stažený králík reprezentují v Brně dílo dnes už věhlasného dvaačtyřicetiletého umělce, který původně studoval matematiku. Uznávaný fotograf začal pracovat v roce 1980 se skupinou mladých Francouzů, jejichž tematický zájem se soustředil na dva základní problémy lidské existence: lásku a smrt.

Muž s budoucností exaktního vědce zaujal ve Francii v letech 1983-84, kdy stvořil svůj první cyklus Tato žena. Na malých černobílých snímcích zachytil vlastní babičku či spíše detaily jejího těla. Scvrklá kůže, bezzubá ústa či vrásčité ruce podtrhly vypjatý existencialismus těchto snímků, ve kterém Trémorin pokračuje na barevných kompozicích a ve videu dodnes.

"Vystavujeme s úspěchem Caravaggia a Gaugina, ale zájem o nedávnou výstavu Trémorinových fotek nás zaskočil. Na vernisáž přišlo dva tisíce lidí," vzpomíná francouzský kurátor Francoise Coulon z Muzea umění v Rennes, kde se Trémorin narodil. Mladí Francouzi prý byli jeho obrázky nadšeni, čtyřicátníci se ptali po smyslu života a straší generace s nevolí zjišťovala, co taková tvorba sleduje. Kontroverzního přijetí se dvaačtyřicetiletému umělci dostane možná i v Brně.

Pod názvem Twist to East - Obrat k východu přivezl na Moravu tři fotografické série, které v návštěvních vybudí škálu pocitů mezi obdivem a odmítajícím znechucením. "Šlo mi spíše o slovně zvukovou hříčku. Většinu věcí jsem dělal v Los Angeles," komentuje anglický název výstavy autor.

První z vystavených Trémorinových cyklů nazvaný Rod vznikl v roce 1992. Soubor čtvercových barevných fotek zachycuje fotografovu matku, ženu i syna. "Až nestydatá blízkost objektivu k tělu, stíny, rozostření, tvarová i barevná deformace, výřezy pohledů na nahotu, " charakterizuje syrové záběry kurátor výstavy Pavel Liška.

Další dva vystavené cykly Zátiší (1993 a Loutky (1995) evokují erotiku na předmětech, kde ji člověk většinou nevidí: svazek pórku jako ohanbí, stažený králík jako mužský akt, balonek připomínající ňadro, dudlík v kojenecké láhvi zase asociuje použitý prezervativ. V Zátiší se navíc autor soustředil na svět svého malého syna. Růžové tělíčko, genitál či hračky novorozeněte zaujmou kompozicí, barvou i osvětlením a především bezmála surrealistickým viděním, kde se stírá rozdíl mezi krásou a ošklivostí, něhou a brutalitou, nevinností a lascivitou. "Nejedná se o reportážní snímky. Každý záběr důsledně inscenuji. Jde mi o transpozici reality," říká o fotografiích svých blízkých Trémorin.

Od roku 1997 se Trémorin věnuje také videu. Do Brna přivezl tři videofilmy My - ti druzí, Rostliny a Manzania. Také v jeho videopracích banální situace prostupuje svérázné vidění autora. Pití vody ze sklenice, hlava spícího člověka, močící žena nebo masturbující muž tvoří Trémorinovy videonáměty. Díky neobvyklé perspektivě, detailu či zaostření pohledu ale trvá delší dobu než divák rozpozná filmovanou situaci.

Francouzský fotograf Yves Trémorin vystavuje v brněnském Domě umění

Francouzský fotograf Yves Trémorin vystavuje v brněnském Domě umění

Francouzský fotograf Yves Trémorin vystavuje v brněnském Domě umění

Francouzský fotograf Yves Trémorin vystavuje v brněnském Domě umění

Francouzský fotograf Yves Trémorin vystavuje v brněnském Domě umění

Francouzský fotograf Yves Trémorin vystavuje v brněnském Domě umění