Pravidelné fotbalové redakční dýchánky po obědě patří k již zažitému folklóru pracovního dne. Z otestovaných titulů – Fifa 2003, PES3, TiF 2003 – jsme, k překvapení fanoušků PES3, na několik měsíců zůstali u akčního TiF 2003. Během několika následujících týdnů se nám podařilo odhalit snad všechny herní chybky a situace, ze kterých ve většině případů prostě padne gól. Jako správní nadšenci jsme proto uvítali zásilku, ve které dorazil preview kód nové verze. Pro úplnost dodejme, že Vreco projevoval daleko více radosti, protože díky častým prohrám jevil známky špatné nálady (tento výplod Vrahovy fantazie nemá smysl komentovat, promočené kapesníky na jeho židli hovoří za vše – by Vreco).
Nový ročník dle předpokladu přichází s novým grafickým schématem, tedy akčně sestříhanou úvodní animací, pohlednějším menu a novou hudbou. Okamžitě tedy volíme exhibiční zápas, který v nových kulisách předkládá staré známé nastavení s aktualizovaným seznam hráčů. Coby první "novinku" si jmenujme vizuální možnost volby týmové strategii v menu. Největší šok nám však připravil první nájezd kamery na hřiště, poněvadž všechno to, co jsme důvěrně znali z dřívějška, zcela zmizelo. Pomineme-li novou a stále více "povinnou" omáčku v podobě fotografování, uhlazených nástupů a podobně, naskytne se nám pohled na hřiště, jež mnohem více připomíná konkurenci, než původní ročník. Je to tady, autoři ve snaze uspět na poli fotbalových simulátorů opravdu zcela přepracovali své dítko – a to jak po stránce vizuální, tak po technické. Přesto prakticky od prvního výkopu se fanouškové předchozího ročníku cítí jako doma, a ačkoliv se hra nehraje stejně, o čemž později, ovládá se nachlup stejným způsobem.
Pokud bych měl jednou větou shrnout zásadní změnu v hratelnosti, lze s klidem prohlásit, že nový ročník je mnohem hravější. Během prvních okamžiků zjistíme, že manipulace s míčem je mnohem volnější, hráči předvádějí daleko širší škálu pohybů a vůbec zákroky vůči protihráčům nejsou tak přísně důsledné, jako v předchozím ročníku. S tím ale souvisí pro hráče této série jedna poněkud nezvyklá věc a to namačkávání akcí dopředu. Paradoxně s tím jsme měli asi největší problém, poněvadž například od provedení výkopu a zpracování přihrávky uplyne poměrně dlouhá doba (oproti TiF 2003, kde se vše odehrávalo takříkajíc okamžitě). Když už jsme u toho srovnávání, tlačítko pro střelbu se chová daleko citlivěji, což se během prvních několika střel projeví přestřelením brány. Silnější střely, respektive střely do výšky, si lze dovolit až ve vápně, jinak riskujeme poměrně jasný přestřel.
Pakliže není zbytí a útočníka, jenž se nachází v dobré pozici pro střelbu, faulujeme, rozhodčí posuzují tyto zákroky daleko přesněji. S tím souvisí i nová podoba střelby pokutových kopů.. V předchozím ročníku jsme stisknutím tlačítka akcelerovali posuvník, který se měl zastavit na liště v předem daných mezích – pokud se hráč nestrefil do onoho rozmezí, minul i na hřišti (k tomu si samozřejmě připočtěme i míření do pěti směrů). V novém ročníku je střelba penalt poněkud jednodušší a řekl bych, že i méně akční – posuvník se pohybuje automaticky a my jej pouze musíme zastavit na daném místě. Předchozí systém mi vyhovoval více.
Rozeberme si však další dojmy ze hry. V předchozím ročníku se můžeme setkat s občasnou chybou, kdy se hráč postaví do vápna před vykopávajícího brankáře tak, že se míč od něj odrazí (útočník tak stačí míč kopnout do brány; v extrémních případech se míč dokutálí rovnou do brány sám). Chyba jako hrom, kterou autoři do nové verze naštěstí ošetřili. Podívejme se však na nové chyby, které se, doufejme, týkají pouze preview verze, ale bude zajímavé porovnat, zda je do finální kopie odstraní. První věc se týká brankářů, kteří stojí ve většině případů zaraženi v bráně, tudíž se nechají snadno obehrát. Úsměvná chyba se týká nastřelení zhruba od poloviny hřiště, kdy míč kolem brankáře projede, ten se pouze otočí a smutně kouká do brány na padlý gól. Mnohem více však naštve, když hráč zachytne míč a hodlá si jej lehce předkopnout dopředu – občas se totiž stane, že hráč míč za sebou "zapomene", případně se otočí na špatnou stranu. Odladit potřebuje i chování míče, jenž někdy dosti nesmyslně rotuje, eventuálně se odráží s větší razancí, než s jakou byl vystřelen :). Trochu občas nesedí přihrávky, člověk si musí daleko více kontrolovat podle šipek rozestavení vlastních hráčů. Oku také příliš nelahodí, pokud spadnou dva hráči naráz, načež se oba zvedají a otáčejí do hřiště zcela stejnou animací (to se týká i starého známého a na první pohled směšného poskakování rozhodčího).
Jaké jsou tedy první dojmy? Má šanci nový ročník uspět mezi konkurencí? Na jednu stranu velkou pochvalu zaslouží snaha o větší hravost, případně i odvaha zcela přepracovat díl předcházející. Na straně druhé lze zatím, zejména díky mnoha chybám, jen těžko usuzovat, co se z toho nakonec vyklube. Jinými slovy, podaří-li se odstranit zmíněné chyby a trochu přidat na tempu, může nás TiF 2004 ještě příjemně překvapit.